Efterklang - Windflowers (2021)

Denemarken
Label: City Slang

1. Alien Arms (4:59)
  2. Beautiful Eclipse (3:10)
  3. Hold Me Close When You Can (4:32)
  4. Lady of the Rocks (1:16)
  5. Dragonfly (3:08)
  6. Living Other Lives (5:38)
  7. Mindless Center (5:03)
  8. House on a Feather (4:04)
  9. Åbent Sår (7:51)

met The Field

Ten tijde van Piramida was ik helemaal in de ban van Efterklang en zag ze twee keer optreden: in Rotterdam en Madrid. Heerlijke optredens.

En toen leek het gedaan met de band totdat ze in 2019 toch weer terug waren met Altid Sammen, nu snel opgevolgd door Windflowers. Andere tijden, andere beleving.

Het album opent wat traag met Alien Arms en dat blijkt het begin te zijn van meer nummers in hetzelfde tempo. Lady of the Rocks is niet meer dan een sfeerschets.

Mij weet dat toch niet helemaal te pakken, ik vind het wat saai zelfs. Nu is Casper Clausen ook geen zanger van wereldformaat en heeft ook niet echt een heel opvallende stem, en dat zorgt er bij mij voor dat het hier en daar allemaal wat stroperig klinkt. Maar ergens is het ook wel heel puur door de instrumentatie.

Vanaf Dragonfly verandert dit en daarmee kan ik toch wel opgelucht adem halen. De voorgaande nummers lijken hierdoor ineens een wat meer sfeervolle opmaat te zijn voor de rest van het album met Åbent Sår als sterke afsluiting.

En die eerste nummers? Ongetwijfeld zullen die nog wel groeien. En daarmee levert Efterklang toch wel een fraai album af. Andere tijden, andere beleving... zeker. Maar de band weet in elk geval telkens weer te verrassen.

avatar van legian
Daar kan ik me helemaal in vinden aERodynamIC, hoewel ik ze zelf helaas nooit live gezien heb.

De voorganger Altid Sammen was een zeer leuke verrassing die erg goed beviel. Deze Windflower ligt ook weer erg fijn in het gehoor. Waarbij vooral de tweede helft erg goed bevalt en veel doet denken aan de oudere albums. Een erg fijn relaxt album, zoals ze dat eigenlijk altijd deden.