Pulsar Ensemble - Bizarre City (2021)

1 stem

Italiƫ
Uitgebracht in eigen beheer

1. The Times of the Mountains (5:07)
  2. Timelapse (5:44)
  3. Temel & Toplum (7:15)
  4. Flipper (3:17)
  5. Clouds (2:13)
  6. Bizarre Secret (5:55)
  7. Waiting (3:53)
  8. Fine Final (4:26)
  9. Sensation_2 (3:01)
Als Filippo Sala in 2014 Pulsar Ensemble opricht ligt er al een heel plan klaar. De uit Bergamo afkomstige postrockers gaan op OddSquare uit van een denkbeeldige droomstad die gevoed wordt door kindvriendelijke slaapdeuntjes, uitheemse roffels en elektronische breakbeats. Een prachtig uitgewerkt idee waarmee de woeste grenzen van perfectie opnieuw worden gedigitaliseerd. Het schept mogelijkheden om vanuit die computergestuurde visie te denken en binnen dat concept een nieuw plan te ontwikkelen. Bizarre City bestaat uit meerdere levels en een heuse verhaallijn, waarbij het einddoel binding heeft met OddSquare. Een geniale zet om vervolgens het debuut weer onder de aandacht te brengen.

Het spirituele The Times of the Mountains is het startpunt van de wereldwijde Odyssee die ver boven ons voorstellingsniveau aftrapt. Dwarse freejazz ritmewisselingen en mediterende klanken laten het denkbeeldige Bizarre City ontwaken en onze visioenen op spelniveau beheersen. De exotische percussie in Timelapse draagt je door een dreigend gitaarrock landschap heen en geeft al aan dat je niet in een vredig luilekkerland bent beland. De eerste beproeving van een futuristisch eindspel die als een voorbij denderende Krautrock trein zijn opwachting maakt.

Zware drones kondigen het zweverige Temel & Toplum aan. Logge industriële machines en grijze fabrieken die met hun ijzeren gewortelde tentakels de grond vergiftigen en een zwart bloedend oliespoor achterlaten. De freakende gekte gaat de strijd aan met vredelievende melodieën, en slaat keihard toe met onbeheersbare gitaargehuil. Het vierkoppige gezelschap haalt hierbij al hun multi-instrumentalisme uit de kast waarbij de potige bas het aanvallende tempo bepaalt en een schild rondom de psychedelische vibrafoontoetsen vormt. Flipper is een catchy glamrocker met de nodige door stampende synthpop invloeden, een ronddolende track die je heen en weer laat stuiteren in het bedrieglijke Bizarre City.

Het zweverige Boeddhistische Zen punt Clouds is een rustmoment om tot adem te komen. Je hebt het volgende level bereikt en de energiepoorten stromen weer vol om opgeladen de tocht te vervolgen. Het twinkelende Bizarre Secret lijkt het antwoord op het doel van de reisbestemming. Maar ondanks dat je de sleutel in bezit hebt, is het slot onvindbaar. Vanuit de schaduw azen randfiguren op je kostbare bezit. Met ware donderslagen en moordende riffs wordt plotseling de vernietigende aanval ingezet. Pulsar Ensemble verkeert hier in topvorm en bouwt een sterk demonisch fundament op, waarmee al het voorgaande vernietigd wordt.

Het hemelse Hof van Eden wordt uiteindelijk behaald, maar ook daar ligt het gevaar op de loer. Rokende industriële drumslagen dwingen het respect af en laten al het natuurlijke groen afsterven tot dorren zandvlaktes. De jankende tenorsaxofoon van Massimiliano Milesi symboliseert het verdriet en bouwt een Klaagmuur om Waiting heen. De tribal dance en futuristische Krautrock van Fine Final verwelkomt je in een gelukzalig onopgemerkt inheems gebied waarna je gezegend bent met een evaluerende transformatie die zich voltrekt in een nachtmerrie ontaarde Sensation_2, het parallelle tegenbeeld van Sensation waarmee OddSquare opent. Het biedt genoeg denkstof en brainstormende mogelijkheden voor Filippo Sala om zich op een vervolg te concentreren.

Pulsar Ensemble - Bizarre City | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com