John Blek - On Ether & Air (2021)

Ierland
Folk
Label: K&F

1. Long Strand (3:20)
  2. Northern Sky (4:11)
  3. Forest Strong (3:20)
  4. In Flight (2:42)
  5. Cormorant (3:25)
  6. Farewell to Sorrow (1:50)
  7. Empty Days (2:40)
  8. Gone, Gone. (3:00)
  9. Comfort Me (3:58)
avatar van Lura
On Ether & Air is het vierde en laatste deel van John’s Catharsis project, bestaande uit de thema’s zee, aarde, sintels en lucht. Het eerste, zeer persoonlijke deel Catharsis, Vol. 1 maakte grote indruk op mij. Het nummer Salt in the Water werd toen genomineerd voor song van het jaar voor de Folk Alliance International Folk Music Awards. De volgende albums Thistle & Thorn en The Embers bestendigde dat hoge niveau. Toch weet John met On Ether & Air de voorgaande drie albums te overtreffen en is hij met recht zeer trots op het eindresultaat. Bij het nieuwe album draait het vooral om het samenwerken met anderen, waaronder met enkele van zijn favoriete artiesten. Soms moet je wat mazzel hebben, zoals in het geval met pianist Kit Downes. Kit Downes ken ik van de albums Seedlings All en Overnight van Josienne Clarke & Ben Walker. John kent Downes dankzij Ben Walker. John e-mailde Downes met de vraag of hij tijd had om tijdens een paar vrije dagen op een Ierse tournee samen met hem de studio in te duiken. En zo geschiedde. Het spel van Downes is spaarzaam, maar o zo doeltreffend. Cheyenne Mize (Bonnie “Prince” Billy, Maiden Radio) kent hij dankzij Joan Shelley, die net als Mize deel uit maakt van Maiden Radio. Zij zingt mee en speelt prachtig viool op Empty Days. Kris Drever van Lau is te horen op Forest Strong en Cormorant. Uiteraard ontbreken vaste krachten Brian Casey en Dave Ryan niet. Veel indruk maakt de tekst van Northern Sky. Het vertelt het waargebeurde verhaal van een vriend van John, die aan de grens met Noord-Ierland woont. Op een avond brak aan de andere kant van de grens een vuurgevecht uit en vlogen de kogels over het huis van zijn vriend. De titel van het album verwijst zowel naar In Flight als naar de monumentale afsluiter Comfort Me. Die gedragen afsluiter is wat mij betreft de mooiste song die John tot op heden schreef en het bewijs dat John nog steeds groeit als songschrijver, maar ook als zanger. Eind van het jaar zal John naar Nederland en België komen om de schitterende liedjes van On Ether & Air live te komen spelen. Voor de data hou zijn website in de gaten. Het album is eventueel reeds te bestellen.

avatar van koosknook
De zangkwaliteiten van John Blek worden per plaat beter; Wat een warm album, wat een pracht plaat!

avatar van Tonio
Gisteren schreef ik bij het album Bless the Weather van John Martyn "Veel populaire singer-songwriters van nu mogen naar mijn mening nog niet eens de veters vastbinden van John en andere collega's uit die tijd, zoals Nick Drake, Bert Jansch, Richard Thompson, Jackson Browne, Randy Newman enz. "

Na het beluisteren van dit album van John Blek moet ik misschien over een aantal maanden deze mening ietwat aanpassen. Want dit is inderdaad een prachtalbum! Zoals gezegd zal ik deze de komende maanden nog meermaals beluisteren. Dan zal blijken of ik op mijn woorden moet terugkomen ...