Motörhead - Iron Fist (1982)

Label: Bronze

1. Iron Fist (2:53)
  2. Heart of Stone (3:02)
  3. I'm the Doctor (2:39)
  4. Go to Hell (3:07)
  5. Loser (3:51)
  6. Sex and Outrage (2:08)
  7. America (3:36)
  8. Shut It Down (2:38)
  9. Speedfreak (3:20)
  10. (Don't Let 'Em) Grind Ya Down (3:06)
  11. (Don't Need) Religion (2:40)
  12. Bang to Rights (2:39)
  13. Remember Me, I'm Gone * (2:18)
  14. [Don't Let 'Em) Grind Ya Down (Alternate Version] * (3:19)
  15. Lemmy Goes to the Pub [Alternate Version of Heart of Stone] * (3:02)
  16. Same Old Song, I'm Gone [Alternate Version of Remember Me, I'm Gone] * (2:20)
  17. Young and Crazy [Instrumental Version of Sex & Outrage] * (2:12)
  18. Remember Me, I'm Gone [Single Version] * (2:19)
  19. Overkill [Live] * (2:52)
  20. Heart of Stone [Live] *
  21. Shoot You in the Back [Live] * (3:07)
  22. The Hammer [Live] * (3:19)
  23. Jailbait [Live] * (3:56)
  24. America [Live] * (3:23)
  25. (Don't Need) Religion [Live] * (3:20)
  26. Capricorn [Live] * (4:23)
  27. (Don't Let 'Em) Grind Ya Down [Live] * (3:24)
  28. (We Are) the Roadcrew [Live] * (3:08)
  29. No Class [Live] * (2:32)
  30. Bite the Bullet [Live] * (1:30)
  31. The Chase Is Better Than the Catch [Live] * (5:13)
  32. Bomber [Live] * (4:53)
avatar van Rinus
Toch wel een iets minder album uit de Motor collectie. Er staan wel sterke nummers op, maar ook zwakkere broeders. Dat is iets, waar latere Motor albums ook vaak last van hadden.

Wisselvallig album met enkele krakers. Heart of stone vind ik echt super, jammer dat zie die nooit meer live spelen.

avatar van Mart
Een zware tegenvaller na het geweldige Ace Of Spades. Er staan hier veel nietszeggende en weinig pakkende songs op. Het is bij de meeste songs zo dat de riff wel lekker is, maar dat de song in zijn geheel niet echt pakkend is. Het titelnummer en Heart Of Stone zijn nog wel goed, en in mindere mate America, Shut It Down, (Don't Need) Religion en Bang To Rights. Ik kan nog net een voldoende geven.

avatar van ricardo
Hier staan eigenlijk maar 2 top nummers op vind ik,het titelnummer en de absolute kraker van deze plaat Heart of Stone,de rest heb ik helaas minder mee.2.5* voor dit middelmatige album van de heren.

avatar van sdr
sdr
Ik vind Iron Fist zeker geen middelmatig album. Begint erg sterk met het titelnummer, Heart of Stone en I'm The Doctor, daarna iets minder maar vanaf Shut it Down geen zwakke nummers meer. Speedfreak is hierop mijn favoriet.

PriestMaiden
Overkill, Bomber en Ace of Spades waren beter als dit album. Dit album bevat wel interessante songs zoals het titelnummer maar het overtuigd toch niet zoals de hiervoor vernoemde albums. Het album hierna is (in mijn ogen) één van de beste albums van Motörhead: Another Perfect Day.

B.Robertson (crew)
B.Robertson.Voor mij was dit in 1984 de eerste die ik ooit van ze hoorde.Vond hem toen goed en vindt dat nu nog steeds.Wel een tikje simpel zo hier en daar.Favorieten zijn het titelnummer,Go to hell,Grind ya down,Don"t need religion en Bang to rights.Jeugdsentiment,wordt nog steeds gedraaid.

avatar van ricardo
Heart Of stone en de titeltrack vind ik veruit de beste nummers op dit album. Leuk trouwens dat er een Motorhead liefhebber zich heeft aangemeld hier, want ik vind dat er veel te weinig aandacht toe gaat naar de band Motorhead. Goed dat je je aangemeld hebt als user B.Robertson.

B.Robertson (crew)
Aan Ricardo, Leuk dat je de moeite neemt mijn stukjes te lezen. Op dit moment ben ik klaar met Motorhead.Mischien dat ik eens een tekst wil aanpassen of een dvd moet bespreken,maar verreweg het meeste heb ik gehad.Ik ga nu naar Saxon en wie weet wat nog meer.Zo nu en dan zal ik even naar deze site teruggaan.Met vriendelijke groeten:B.Robertson.

B.Robertson (crew)
NIEUW BERICHT VAN ROBERTSON : Ik heb even tijd gevonden om een discussie aan te gaan. Stelling van RICARDO is dat Iron fist & Heart of stone de beste nummers van de plaat zijn. ANTWOORD: klopt. Over het algemeen worden deze liedjes als de besten beschouwd. Iron fist hoor ik zelfs liever dan Ace of spades. Van Heart of stone zijn er liveopnamen met gitarist Brian Robbo en die heb ik liever dan met Eddie. Alternatie versie Lemmy goes to the pub is ook de moeite waard. Op de bonuscd van Orgasmatron staat als ik het goed heb ook een live uitvoering.(Leuk,deze heb ik alleen maar op lp en moet toch een keer vervangen worden op cd.) Bonusdisc van Iron fist bevat het nummer ook. (Het gaat hier om de oude Live in Toronto videoband.) Konden ze dit niet even op dvd zetten? Tot zover. GIVE US SOME MOTORHEAD!

avatar van Guinness1980
Dit album heb ik samen met Overkill, Bomber en Ace Of Spades in een box zitten! Enkele jaren geleden gekocht als The Bronze Years.
Vind dit album samen met Ace Of Spades er boven uit steken.

The Oath
Ik heb een paar bonustracks toegevoegd van de Deluxe-editions. Idem bij Overkill.
De rest van de avond de andere eens doen.

avatar van Kronos
Ik ken dit album al bijna 30 jaar en zie nu pas dat er een (ijzeren) vuist op de hoes staat.

En het staat er zelfs in koeien van letters onder geschreven.

avatar van Rockfan
Na het doorbladeren van het boekje ben ik blij dat ze die zwaarden hebben opgeborgen.

Motorhead die Manowar gaat imiteren. Het moet niet gekker worden. Aan één Manowar hebben we meer dan genoeg

B.Robertson (crew)
Wat mij opviel in het boekje is dat ze de zaak tussen 1 en 30 (!) februari '82 opgenomen hebben, m.u.v. het titelnummer en Shut It Down (26-28 januari). Ik heb ook eens een foto van Saxon gezien, waarop de heren in ridderkleding geduld zijn (ik denk de 4CD The Carrere Years), lijkt ook nergens op.

Trouwens, begin '82 stond Manowar nog 'in de kinderschoenen', Battle Hymns (debuutalbum) komt uit hetzelfde jaar als Iron Fist.

avatar van spinout
Nummer 18 is toch wel poignant nu.

buizen
Nummer 18 ?
Vind al die bonustracks op die moderne re-releases echt helemaal niets. Je raakt helemaal de draad en samenhang van songs op albums (origineel) kwijt. Echt jammer.

B.Robertson (crew)
Ik heb deluxe editie gehad maar weer weggegeven op iemands verjaardag. In den beginne op LP en later de remaster + wat bonustracks en daarna weer die deluxe..... werd me wat teveel van het goede.

avatar van AOVV
'Iron Fist'. 'Heart of Stone'. '(Don't Need) Religion'.

Een opsomming van de sterke songs op dit album, drie in totaal. Dat is niet bepaald veel (op twaalf song maakt dat dus een kwart, volgens mijn wiskundeleraar), maar zijn de andere songs dan echt slecht? Neen, dat nu ook weer niet. Flets, zou ik het eerder noemen. De power die uit de boxen knalt als ik bijvoorbeeld voorganger 'Ace of Spades' opleg, is hier slechts uitzonderlijk te horen. Dat is het grootste mankement aan dit album.

'Iron Fist' (de plaat, dus) is op z'n best een leuk tussendoortje met enkele uitschieters, maar kan zich lang niet meten met het betere werk van deze band.

3 sterren

avatar van Kondoro0614
Weer niet bijzonder en weer weet Lemmy met zijn team mij op geen enkel punt te raken. En dan valt eigenlijk ook 'Iron Fist' weer een beetje door de mand, en vond ik er niet veel aan persoonlijk. Zoals ik waarschijnlijk al eens eerder zei is dat de titelsong 'Iron Fist' het eerste nummer is wat ik destijds van Motörhead heb gehoord, en wat ik uiteraard ook het beste nummer op het album vond.

Ik vond de productie weer matig, vind ik het niet altijd even fijn klinken. Ook vond ik de nummers wat eentonig en langzaam en mis ik de power, zeker de power die de heren hiervoor op 'Ace of Spades' hebben laten horen. Ook ik vond de drie nummers 'Iron Fist', 'Heart of Stone' en 'Religion' de drie beste nummers, de rest hangt er maar wat onsappig bij hingen, en ze maakten het album niet bepaald beter. Gemiste kans.

Voorlopige tussenstand:
01. Ace of Spades
02. Overkill
03. Bomber
04. Iron Fist
05. Motörhead

een oude cd opnieuw uitgebracht met extra nummers ik zou liever eenvoudig de cd willen zoals in de tijd de lp is uit gekomen voor de cd nog bestond.anders goede cd maar ja ben natuurlijk ook al heel lang fan van die groep. jammer dat het leven zo kort is om echt te genieten.

B.Robertson (crew)
wolf13 dan moet je die Sanctuary Records 2005 2CD deluxe edition hebben; Disc one includes the original album without bonus tracks. Zit je echter met een tweede disc die een B-side bevat en een oude video die erg matig klinkt op CD.

Voor mij herkenbaar bij Ace of Spades waar ik die bonustracks met Girlschool er liever niet ophad of Bomber met die Golden Years-EP; allemaal bonusmateriaal dat ik elders ook heb.

Of zo'n oude uitgave van Castle natuurlijk. Nog niet geremasterd en zonder bonustracks.