Nina June - Side A: Our Garden (2021)

Pop / Folk
Label: Red Ribbon

1. Rainbow Ashes (4:02)
  2. World on Fire (4:03)
  3. Like an Enemy (3:27)
  4. Our Garden (4:05)
  5. Trust Fall (4:05)
avatar van Lura
Anno 2021 is Nina June (36) een doorgewinterde zangeres . Woonachtig in Amsterdam, maar geboren en getogen in Castricum, nabij de zee. Haar moeder luisterde naar zangeressen als Tracy Chapman, Eva Cassidy en Annie Lennox. Van haar vader kreeg ze de voorliefde voor The Beatles, Fleetwood Mac en Crosby, Stills, Nash & Young mee. Op haar zeventiende verliet ze het ouderlijk huis om te gaan studeren aan de Rockacademie in Tilburg. In 2008 verscheen haar debuutalbum Little Dreams, gevuld met folk en jazz. Een jaar later probeerde ze het in het Nederlands met de fraaie single Wonderwater, wat helaas geen vervolg kreeg. Het balletje begon pas echt te rollen na de release van haar tweede album The World Awaits. Ze werd gevraagd voor grote festivals en voormalig DWDD presentator Matthijs van Nieuwkerk noemde haar de nieuwe Dusty Springfield. Ze was echter volgens eigen zeggen nog niet klaar voor het grote werk en kon de verwachtingen niet waar maken. Ze was bovendien nog naarstig op zoek naar haar identiteit. Ook vond ze haar liedjes te meisjesachtig en te oppervlakkig en besloot ze ook niet meer live te spelen. Op zoek naar inspiratie besloot ze om een duizend kilometer lange pelgrimstocht naar het Spaanse Santiago de Compostella te maken. Het resultaat werd uiteindelijk het succesvolle Bon Voyage, een popalbum met elektronica. De single For Love werd meer dan 2 miljoen keer gestreamd. Met haar nieuwe EP Side A ~ Our Garden lijkt weer een nieuwe fase in haar carrière aan te breken, want de zangeres trakteert ons op prachtige, melancholische, met strijkers gearrangeerde muziek (Red Limo String Quartet). In het vijftal liedjes komt haar uitzonderlijk fraaie stem nog beter tot zijn recht. Hopelijk ontwikkeld ze zich verder op de nu ingeslagen weg, want Side A ~ Our Garden is wonderschoon.

Nina June live :

11-12 DEN BOSCH : Willem II Toonzaal
12-12 ZWOLLE : Hedon
05-02 UTRECHT : TivoliVredenburg

brt
Dankzij Lura deze prachtige EP ontdekt. Ik vind deze songs ontzettend goed gedaan en is absoluut een aanrader als je Ane Brune en/of Agnes Obel ook goed vindt. Goed gezongen, prachtige arrangementen, fijne sfeer, goed gemixt, gewoon top.

Vanaf nu ga ik Nina June volgen, daar geeft deze EP meer dan voldoende aanleiding voor.

brt
Prachtige EP, ik blijf em draaien. Halfje erbij.

Prachtige EP, ik blijf em draaien. Halfje erbij

avatar van Monsieur'
brt schreef:
Prachtige EP, ik blijf em draaien. Halfje erbij

Ik blijf hem ook draaien, toch een bepaalde vintage 'eenzaam in de salon met een drankje en een kaarsje' idee... geen idee hoe ik het anders moet omschrijven. Het voelt een beetje retro, maar wel heel eigentijds. Als ik Lura mag geloven was Nina vooral op zoek naar een eigen geluid, en vooral in de eerste twee en de laatste track heeft ze echt goud in handen. Toch maar even een kaartje gekocht voor het concert in mijn hometown eindejaar...

avatar van Lura
Op 26 november verschijnt haar nieuwe album Meet Me on the Edge of Our Ruin.
Ik vermoed dat er ook songs op komen staan van de laatste ep.

Jeremiah blue is in ieder geval nieuw : Nina June - Jeremiah Blue (Official Video) - YouTube

avatar van jorro
Een prachtig begin met Rainbow Ashes en het daarop volgende World on Fire. Twee songs met wat extra's. Jammer dat het vervolg Like an Enemy mij wat minder raakt. De fraaie scherpe kantjes mis ik daar. Our Garden bevalt me weer beter net als afsluiter Trust Fall.
Deze EP maakt me zeker nieuwsgierig naar het komende album dat over een paar weken uitkomt begrijp ik.