Tirzah - Colourgrade (2021)

Label: Domino

1. Colourgrade (2:58)
  2. Tectonic (4:37)
  3. Hive Mind (4:05)

met Coby Sey

4. Recipe (2:35)
  5. Beating (3:41)
  6. Sleeping (3:26)
  7. Crepuscular Rays (6:33)
  8. Send Me (4:03)
  9. Sink In (3:57)
  10. Hips (5:03)
Obv de singles, met name Sink In en Tectonic, absolute kandidaat voor 'album van het jaar', of niet 123poetertjes? Jammer dat we nog ruim 2 maanden moeten wachten...

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Tirzah - Colourgrade - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Tirzah - Colourgrade
Tirzah imponeerde drie jaar geleden met broeierige maar ook behoorlijk experimentele R&B en duikt nu nog wat verder het experiment in met minimalistisch ingekleurde songs vol magie

Het Britse trio Tirzah maakte het je drie jaar geleden niet makkelijk met het terecht bejubelde Devotion, maar maakt het je nog een stuk lastiger op het deze week verschenen Colourgrade. Tirzah Mastin, Mica Levi en Coby Sey hebben hun muziek ontdaan van alle overbodige franje en beperken zich tot experimentele en over het algemeen minimalistische klanken en al even minimalistische zang. Bij eerste beluistering ben je hopeloos op zoek naar duidelijke songstructuren of ook maar enig houvast, maar na enige gewenning valt er van alles op zijn plek en wordt Colourgrade een steeds fascinerendere luistertrip.

“Geniet, maar drink met mate” was jarenlang de verplichte slogan in reclames voor alcoholische dranken. Geniet, maar met mate, gaat voor mij ook op voor albums die in het hokje R&B passen of worden geduwd. In het verleden begon ik in recensies van R&B albums standaard met de bewering dat ik helemaal niet gek ben op R&B, maar dat is na een aantal jaarlijstjesalbums, waaronder die van Janelle Monáe en Solange, niet meer vol te houden.

Devotion van Tirzah haalde mijn jaarlijstje in 2018 net niet, maar ik vond het na Janelle Monáe’s Dirty Computer wel het beste R&B album van het betreffende jaar. Deze week keert het Britse trio, dat bestaat uit zangeres Tirzah Mastin, producer Mica Levi en muzikant en DJ Coby Sey, terug met een nieuw album, Colourgrade.

Binnen het R&B genre gaat mijn voorkeur uit naar albums die het experiment zoeken en hiervoor ben ik bij Tirzah zeker aan het juiste adres. Colourgrade opent met de titeltrack van het album en dat is een track die vooral is gevuld met zwaar vervormde vocalen en experimenteel aandoende elektronica. Het is een track waarin het tevergeefs zoeken is naar een song met een kop en een staart.

Dat blijft nog even zo in de tweede track op het nieuwe album van het Britse drietal. Het is een track die opent met lang aanhoudende atmosferische klanken, maar uiteindelijk krijgen we toch een aanstekelijke beat, die na een tijdje gezelschap krijgt van nog altijd wat experimenteel aandoende elektronica en nog wat later van de stem van Tirzah Mastin, die nog steeds wat vervormd klinkt en zich beperkt tot gesproken woord.

Het is na twee tracks wel duidelijk dat Tirzah ons het niet makkelijk gaat maken met Colourgrade en zeker niet gaat strooien met honingzoete R&B songs. Een aantal tracks op het album klinkt net wat toegankelijker, maar over het algemeen moeten we het toch doen met bijna minimalistisch en over het algemeen wat experimenteel ingekleurde muziek en al even minimalistische zang, die vaak maar net boven gesproken woorden uitstijgt.

Het zal de liefhebber van de hitgevoelige R&B waarschijnlijk niet zo aanspreken, maar Colourgrade fascineert me hopeloos. Het nieuwe album van Tirzah is wel een album waarvoor je in de stemming moet zijn en het is bovendien een album waar je met minstens enige en bij voorkeur met volledige aandacht naar moet luisteren. Alleen dan hebben de vaak behoorlijk experimentele klanken op het album kans op binnen te komen en alleen dan hoor je hoe knap de minimalistische muziek op Colourgrade in elkaar steekt. Tirzah maakte al bijzondere R&B, maar dit overstijgt het genre aan alle kanten.

Ik had het persoonlijk niet erg gevonden als Tirzah hier en daar voorzichtig was opgeschoven richting popsongs met een kop en een staart, al zou dit misschien de bijzondere flow die het album nu kenmerkt verstoren.

Colourgrade is ook een album waaraan je moet wennen. Bij eerste beluistering probeer je nog vooral te bedenken wat Tirzah Mastin, Mica Levi en Coby Sey allemaal hebben weggelaten uit de songs op hun nieuwe album, maar op een gegeven moment ga je de leegte juist waarderen en hoor je de ruwe schoonheid in de ingrediënten die zijn achtergebleven. Hier en daar duikt ook nog een enigszins toegankelijk popliedje op, maar Colourgrade is vooral zware kost waarin je de schoonheid langzaam maar zeker zult ontdekken. Fascinerend album, dat is zeker. Erwin Zijleman

avatar van ohmusica
De vorige album kon ik goed waarderen, de onconventionele vervreemdende experimentele (arthouse in film) sfeer is hier weer op terug te vinden, gaat zelfs nog een stapje verder. Gebaande paden zijn er niet, maar herkenningspunten zijn er zeker wél. Het mooist was de eerste beluistering (met hoofdtelefoon) als alles nog niet goed te plaatsen is en het gewoon gèk klinkt.

avatar van waxs
Eerder kwamen er al een aantal singles uit die niet helemaal mijn Tirzah gevoel belichaamden. Het voelt een beetje kaal en ongeïnspireerd, ook wordt het nergens spannend, al met al niet heel erg tevreden over deze release. Het probeert te hard een belofte waar te maken en verliest zichzelf in nietszeggende artistiek geneuzel dat je als luisteraar nergens uitdaagt of enthousiasmeert om de plaat opnieuw aan te slingeren.