Douglas Firs - Heart of a Mother (2021)

Belgiƫ
Label: Arlette

1. At Least Once (4:51)
  2. One Day (3:50)
  3. Heart of a Mother (4:32)
  4. I Could Fall in Love with You (3:06)
  5. Until It Won't (4:16)
  6. What If I Can (7:14)
  7. Pains in the Asses (3:22)
  8. Delighted (3:20)
  9. Why Stay (4:22)
  10. So This Is It? (For Arlette) (3:50)
avatar van Lura
Gisteren glorieerde de Belgische wielrenner Wout van Aert op schitterende wijze in de tijdrit van de Tour de France. Een wielrenner met Nederlandse roots, zijn opa Toon van Aert werd geboren in een dorpje verwijderd van mijn woonplaats, Rijsbergen. Wel iemand met een echte Belgische naam is de Gentse singer-songwriter Gertjan Van Hellemont. Belgen schrijven voorvoegsels van achternamen met een hoofdletter in tegenstelling tot Nederlanders. Overigens heeft Van Hellemont wel een connectie met Nederland, want zijn vorige twee albums verschenen op het Excelsior label. Het nieuwe album Heart of a Mother, inmiddels zijn vierde, verschijnt in eigen beheer. Eind vorig jaar werd de release van het album reeds vooraf gegaan door de prachtige single What If I Can, een nummer met weemoedige gitaren en huilende trompetten. Ook de twee andere singles One Day en Delighted konden al rekenen op veel airplay op de Belgische en Nederlandse radio en op de streamingdiensten. De titel van het album licht Gertjan als volgt toe : “Volgens mij bestaat er geen krachtiger beeld in deze wereld, er bestaat niets waar meer liefde doorheen stroomt. Ik heb dat gevoeld bij mijn eigen moeder, maar ook bij mijn vriendin die op het punt stond zelf moeder te worden. Mijn hoop is dat mensen die liefde zullen horen en voelen in deze songs.”. Die liefde hoor ik zeker terug in zijn songs. Van Hellemont heeft het de afgelopen periode behoorlijk voor de kiezen gekregen. 2020 begon zeer emotievol, binnen een week kreeg hij het heugelijke nieuws dat hij vader zou worden, maar ook het afschuwelijke bericht dat zijn moeder ongeneeslijk ziek was en hooguit nog een paar weken te leven had. Tot overmaat van ramp overleed ongeveer een maand na de dood van zijn moeder, ook nog zijn grootmoeder aan de gevolgen van Covid-19. Die achtbaan van emoties heeft muzikaal het beste in Van Hellemont naar boven gehaald. Van Hellemont trok zich terug op zijn zolder om de songs voor het album te gaan schrijven. Z’n vaste muzikanten kwamen langs voor wat drums, bas en extra keyboards hier en daar. Alles op deze plaat werd thuis opgenomen, om de songs zo puur en eerlijk mogelijk te houden: het meeste op de zolderstudio, het aangrijpende Until It Won’t een verdieping lager, door een klein recordertje in de kamer die klaarstond om babykamer te worden. Zelfs de hoesfoto werd in hetzelfde huis gemaakt door Alexander D’Hiet, die een lichtstraal opmerkte die door een dakraam op de muur scheen, en vroeg om in dat licht te gaan staan. Overigens is Van Hellemont niet te horen op de fraaie instrumentale afsluiter So This Is It? (For Arlette). Geschreven door zijn vader Hubert voor zijn moeder Arlette. Zijn vader is hier te horen op piano. Op het aangrijpende Heart of a Mother legt Van Hellemont zijn ziel volledig bloot. Resultaat, een prachtplaat!

Liefde en verdriet zijn twee van de puurste emoties die vaak samenkomen op een van de meest heftigste gebeurtenissen waarmee iedereen ooit te maken zal hebben, namelijk het overlijden van een dierbare naaste. In de periode dat Gertjan Van Hellemont met blijdschap zijn familie mededeelt dat hij vader wordt krijgt hij tevens te horen dat zijn moeder nog maar kort te leven heeft. Als hij in dezelfde tijd ook nog zijn oma verliest aan de gevolgen van Corona zondert hij zich af om in alle rust eenzaam te werken aan Heart of a Mother, de vierde plaat van Douglas Firs.

Vervolgens schuiven de overige bandleden aan om het sfeervolle geheel donkerpaars in te kleuren. Broerlief Sem Van Hellemont neemt plaats achter de piano. Dit muzikale talent komt niet uit de lucht vallen en is een erfenis van zijn klassiek geschoolde vader Hubert Van Hellemont. Deze schrijft een indrukwekkend eerbetoon voor het afscheid van zijn vrouw welke als het prachtige instrumentale slotakkoord So This Is It (For Arlette) gebruikt wordt om Heart of a Mother af te sluiten. Verdriet wat niet onder woorden te brengen is, omdat het te veel zeer doet om deze uit te spreken. Een brok in de keel als de pianoklanken de luchtdichtheid tot een minimum terugbrengen en de ingehouden adem in de ruimte laat verstillen.

Alleen al hierdoor ga je totaal anders naar de plaat luisteren. Dit is niet zomaar een nieuwe Douglas Firs plaat, dit is het intieme verslag van een rouwende familie wiens innerlijke band versterkt wordt in een ontroerende sobere verslaglegging welke tevens een hommage aan de vrouw als moederfiguur is. Schepper van het nieuwe leven, en de kern van het gezin. Liefde en verdriet.

Er zit een knik in die optimistische twist waar op eerder werk naartoe gewerkt werd. De levendige doorbloeding heeft te dealen met een afgestorven ader. Een muzikale vernauwing waardoor er andere wegen te bewandelen zijn om uiteindelijk toch tot het hart te komen. Geen bypass operatie, maar nieuw bloed in de vorm van een nieuw aankomend leven. Een toekomstig geluk wat de heftige afgesloten periode een plek zal geven. Met de komst van Roos Denayer heeft Gertjan Van Hellemont de geschikte partner gevonden om de moederlijke kant van Heart of a Mother een extra impuls toe te dienen. De stem uit het verleden die voortleeft in de verzachtende vertrouwelijke vrouwelijkheid en waarmee de binding met zijn moeder intact blijft.

Ondanks de hartbrekende zielenpijn is Heart of a Mother geen zware deprimerende plaat geworden. In de herfst van het bestaan wordt er een beginsel gelegd voor de aankomende lente. Het lange met drones samengestelde What If I Can heeft klagende blues folk elementen om vervolgens over te gaan tot een spiritueel Zen moment van bezinning. Niet voor niks wordt de track halverwege geplaatst. Kerkelijke bezieling, eventjes die intieme rustervaring waarbij de gedachtes gereset worden om vervolgens door blazers een warm afscheid te mogen ontvangen.

Hierdoor ontstaat er ruimte voor de blijdschap in het bejubelende bijna evangelische Delighted, er valt met de op handen zijnde geboorte namelijk ook nog iets te vieren. Hiermee lijkt de cirkel weer rond te zijn, maar net buiten het gezichtsveld blijven de bloederige rafels en gebroken inkepingen zichtbaar. Heart of a Mother wordt uitgebracht op het eigen Arlette label, welke tevens de voornaam van de moeder van de zonen Van Hellemont met zich meedraagt.

Douglas Firs - Heart of a Mother | Pop | Written in Music - writteninmusic.com

Ik heb deze man ooit live gezien in een voorprogramma van de the Villagers. Hij was in zijn eentje en maakte grote indruk met zijn gitaarspel en mooie songs. Na Shimmer and Glow ben ik hem een beetje uit het oog verloren, maar wat is zijn laatste album mooi. Kippenvel! Deze ga ik nog veel beluisteren.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Douglas Firs - Heart Of A Mother - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Douglas Firs - Heart Of A Mother
Het was een paar jaar stil rond Douglas Firs, maar de band rond de Belgische muzikant Gertjan Van Hellemont keert deze week fraai terug met het stemmige en melancholische Heart Of A Mother

Het debuut van de Belgische band Douglas Firs vond ik prachtig, maar de twee op het Excelsior label uitgebrachte albums die volgden vielen me tegen. Het deze week verschenen Heart Of A Mother is getekend door een aantal mooie en een aantal verdrietige momenten in het leven van Gertjan Van Hellemont. Het levert een sfeervol en bij vlagen melancholisch album op. Het is een intiem album met vooral ingetogen klanken, maar de instrumentatie op het album is ook mooi versierd met fraaie accenten. Ook in vocaal opzicht is het album van Douglas Firs weer dik in orde, mede dankzij de fraaie vrouwenstem op het album. Het levert een album op dat de belofte van het debuut helemaal waar maakt.

Mijn eerste kennismaking met de Belgische band Douglas Firs stamt uit het voorjaar van 2013 toen de band rond of zelfs het alter ego van Gertjan Van Hellemont mocht opdraven in De Wereld Draait Door voor precies 1 minuut muziek, wat een even krachtig als denigrerend middel was. Het was genoeg om me te overtuigen van de kwaliteiten van Douglas Firs, waarna ik alsnog het in 2012 verschenen debuutalbum Shimmer & Glow oppikte.

Het is een uitstekend album dat de mosterd haalde bij oude helden als Neil Young, Gram Parsons en Townes van Zandt, maar dat ook wel wat deed denken aan Heartbreaker, het glorieuze debuut van Ryan Adams.

Douglas Firs tekende vervolgens een contract bij het Nederlandse Excelsior label en ging op zoek naar een eigen geluid. Dat lukte wat mij betreft maar ten dele, waardoor de band rond singer-songwriter Gertjan Van Hellemont, ook bekend als gitarist van The Bony King Of Nowhere, niet meer terugkeerde op deze BLOG.

De afgelopen vier jaar was het stil rond Douglas Firs, maar deze week keert de band terug met Heart Of A Mother. Aan het album ging een emotionele achtbaan vooraf. Gertjan Van Hellemont werd vader, maar moest ook afscheid nemen van zijn moeder en oma. Het bleek een voedingsbodem voor een intiem album, waarop vreugde en melancholie hand in hand gaan.

Heart Of A Mother is een buitengewoon stemmig ingekleurd album. De meeste songs op het album moeten het doen met vooral de akoestische gitaar en de stem van Gertjan Van Hellemont, maar er zijn ook de spaarzame accenten die zijn aangebracht door de andere muzikanten die op het album zijn te horen, waaronder flink wat keyboards en bas en drums. Bovendien wordt de stem van de muzikant uit Gent hier en daar fraai ondersteunt door de mooie stem van Roos Denayer, wat fraaie harmonieën oplevert.

Net als het debuut van Douglas Firs is ook Heart Of A Mother een album vol echo’s uit het verleden, wat me beter bevalt dan de zoektocht naar het eigen geluid op het tweede en derde album van de Belgische band. Op hetzelfde moment is het nieuwe album zeker geen doorsnee retro album en slaagt Douglas Firs er ook in om midden in het heden te staan.

Heart Of A Mother valt direct op door sfeervolle klanken, mooie accenten, prima vocalen en aansprekende songs vol melancholie, maar luister gerust wat vaker naar het album voor je een oordeel velt. Mijn oordeel over het vierde album van Douglas Firs is de afgelopen weken immers alleen maar positiever geworden en de rek is er nog niet uit.

Zeker wat later op de avond vult de sfeervolle muziek op het album op fraaie wijze de ruimte, waarbij een regenbuitje versterkend werkt. Gertjan Van Hellemont nam zijn nieuwe album thuis op, wat zorgt voor een intieme en breekbare sfeer, maar omdat de mix van het album verzorgd in Louisville, Kentucky, verzorgd werd door de ervaren Kevin Ratterman, bekend van Ray LaMontagne en My Morning Jacket, klinkt het album, zeker vergeleken met de gemiddelde thuisopname, prachtig.

Ik had de muziek van Douglas Firs de afgelopen jaren niet meer beluisterd en had dan ook geen hoge verwachtingen van Heart Of A Mother, maar het is een uitstekend album, dat zeer in de smaak zal vallen bij liefhebbers van stemmige of zelfs melancholische rootsmuziek. Erwin Zijleman

avatar van Zwaagje
Nog nooit van deze band gehoord, tot ik mijn oren spitste bij het beluisteren van een Sporify playlist; "het koffiehuis". Dat klinkt heerlijk relaxd.....wie is dat? Even op MM kijken en ook twee muziek vrienden zijn enthousiast. Nu het album maar eens luisteren en wie weet is er weer een fijne nieuwe ontdekking gedaan.

Deze kerst komt de familie uit de Verenigde Staten over (hopelijk lukt dat gewoon in deze rare tijden). Beide nichtjes zijn inmiddels volwassen dames van 18 en 19, waarvan de oudste zelf al een EP heeft gemaakt welke ook via iTunes te koop is en te beluisteren op Spotify.

Muziekliefhebbers dus, net als oom aERo en om even te ontsnappen aan alle familieverplichtingen is niks zo leuk om met de ooms, zonder de rest van de familie naar een concert te gaan.

Dat gaat dus Douglas Firs worden. Zal vast mooi worden. Dit album moet nog wat op me inwerken maar zie ik wel aan waardering winnen de komende weken wanneer ik dit toch regelmatig zal opzetten om straks het concert wat beter te beleven.

avatar van RoyDeSmet
Op de hoes van Heart of a Mother staat Douglas Firs met zijn gezicht in een dun strookje zonlicht tussen de slagschaduw boven en achter zich, en de halfschaduw op zijn borst. Dit illustreert perfect wat voor album de groep rond singer-songwriter Gertjan Van Hellemont uit Gent afgelopen augustus uitbracht. Een duistere periode ligt achter hem en hoewel nieuw licht inmiddels in zijn leven schijnt, ligt er over zijn hart nog steeds een schaduw.

Eind 2019 ontdekte Van Hellemont dat zijn vriendin en hij voor het eerst ouders zouden worden. Diezelfde week hoorde zijn moeder dat zij niet lang meer te leven had. Korte tijd nadat zij overleed, stierf Van Hellemonts grootmoeder als gevolg van een corona-infectie. De moederliefde die Van Hellemont bij zijn moeder ervoer, een oerkracht die ook bij zijn vriendin opkwam, vormde het centrale onderwerp voor het vierde album van Douglas Firs. Heart of a Mother is in vele opzichten een heel intiem werk geworden, maar zeker geen inktzwart rouwalbum. ‘I Could Fall in Love With You’ en ‘Delighted’ zijn energieke meezingers en ook de tweede single van het album, ‘One Day’, is een hoopvol lied over de mooie toekomstdromen die Van Hellemont voor zijn gezin ziet.

Vanwege de coronapandemie (die óók nog eens een zwaar stempel op 2020 drukte!) nam Van Hellemont het album thuis op. Ook de foto voor de hoes werd genomen in de thuisstudio op zolder. Slechts één nummer werd niet op die zolder opgenomen: ‘Until It Won’t’. Dit lied schreef Van Hellemont voor de uitvaart van zijn grootmoeder. Het is een heel persoonlijk afscheid aan zijn grootmoeder waarin hij specifieke herinneringen aan haar ophaalt, zoals de chocolaatjes die altijd in overvloede bij haar thuis aanwezig waren en waar hij er als kind altijd nog ééntje van mocht nemen voor het slapengaan. In het lied vraagt hij haar de groeten te doen aan zijn moeder namens iedereen die van haar houdt. Hij zingt dat het afscheid voorlopig pijn zal blijven doen. Na het lied al op verschillende plekken opgenomen te hebben, bleek hij uiteindelijk het meest tevreden met de opname die hij heel toepasselijk in de toekomstige babykamer maakte. De kamer was nu nog zo goed als leeg waardoor de akoestiek precies het geluid opleverde waar hij naar op zoek was. Als afsluiter van het album is het instrumentale pianostuk ‘So This Is It? (For Arlette)’ gekozen. Dit werd door Vader Van Hellemont gecomponeerd als begeleiding bij het uitstrooien van de as van zijn overleden vrouw. De opname was oorspronkelijk niet bedoeld voor op het album, maar het voelde passend om Heart of a Mother ermee af te sluiten.

Sinds het begin van Douglas Firs is Gertjans oudste broer Sem als toetsenist bij het project betrokken. Heart of a Mother is naast een intiem familiedocument ook een ode aan alle moeders, en een album met vriendelijke luisterliedjes die altijd fijn in het gehoor liggen. Door de aandacht die Douglas Firs aan de intensiteit van zijn gitaarpartijen besteedt, word je uitgenodigd naar de teksten te luisteren of juist op de melodie mee te bewegen. Douglas Firs past als één van de fijnste singer-songwriters van Vlaanderen in een rijtje met de eveneens uit Gent afkomstige Meskerem Mees en The Bony King of Nowhere en kan in één adem genoemd worden met Amerikaan Ryan Adams.

Dit stuk is door mij geschreven voor de EnClave-blog en daar 7 mei 2022 voor het eerst gepubliceerd: Douglas Firs - Heart of a Mother - enClave - en-clave.nl