The Vaccines - Back in Love City (2021)

Label: AWAL

1. Back in Love City (3:33)
  2. Alone Star (3:16)
  3. Headphones Baby (3:18)
  4. Wanderlust (3:34)
  5. Paranormal Romance (3:31)
  6. El Paso (3:39)
  7. Jump Off the Top (2:45)
  8. XCT (2:53)
  9. Bandit (2:58)
  10. Peoples' Republic of Desire (3:58)
  11. Savage (4:00)
  12. Heart Land (4:07)
  13. Pink Water Pistols (4:12)

Eliasliefhebber
Mwehh, geen slechte single Back in love city maar het pakt me nog niet echt

Matige singles.

avatar van Mssr Renard
Volgens Willem Engel bestaat deze band niet.

avatar van ArthurDZ
Ze zijn hier wel een beetje laat mee, ik heb mijn twee prikken reeds gehad (bedankt Moderna).

avatar van coldwarkids
Leuke singles zeg!

Eliasliefhebber
Headphones Baby is duidelijk de beste single, klink ook als een bekend nummer trouwens.

JVT
El Paso is ook heel erg goed!
Geen slechte plaat, maar hun debuut gaan ze niet meer overtreffen. Dat was toch iets speciaals.

JVT
Peoples' Republic of Desire, fijn nummer hoor!!

Ze kunnen er ook niks aan doen, maar met een bandnaam als The Vaccines verwacht je een antwoord van de indiepoppers over hoe zij zich in het hele corona tijdsgebeuren plaatsen. Nou, ze zetten zichzelf ergens in het midden neer. Muziek herenigt en brengt demonstrerende tegenstanders samen met de ingeënte meerderheid.

En waar treffen ze elkaar? Precies op de plek waar de Love City zich bevindt. Want in principe wil iedereen toch hetzelfde? Verbroedering door samen te fuiven, te dansen en de liefde te bedrijven. The Vaccines verpakken de dagelijkse ernst in een flinke dosis aan luchtigheid. Maar als die feestverpakking er vanaf gehaald is, blijkt er voornamelijk leegte en onvervulbare toekomstperspectieven in het hulsel te zitten. Escapisme in de heftige elektronische rockabilly Jump Off the Top, de cyberpunk van XCT en agressief hakkend in Peoples’ Republic of Desire.

Back In Love City is de wereld in een veilige modus, een soort van futuristische Los Angeles, Sin City 2.0. De superhelden van Marvel en DC Comics vervangen de legendarische iconen Hercules en Conan in het narcistische tegenstrijdige liefdesliedje Paranormal Romance. We zijn onze eigen hoofdrolspelers in de real life soap Headphones Baby, te volgen op YouTube, Facebook en andere vormen van Social Media. Relaties ontstaan via Tinder, het aantal likes op geplaatste berichten geeft het ontastbare getal van volgbare vrienden aan.

Argwanend maar ook verlangend aanschouwen de Londenaren de inwoners van de Verenigde Staten, die al jarenlang woonachtig zijn in een zelfgecreëerde afkoopbare dromenmaatschappij. Men leeft daar in een hedendaagse egocentrische gedigitaliseerde westernfilm waarbij in het verleden al een uitgerangeerde cowboy van het witte doek stapte om zich als presidentiële volksvertegenwoordiger op te stellen; gevolgd door twee telgen uit een geslaagde olieboerenfamilie en een geldschietende vastgoed ondernemer.

Vanuit de in El Paso gelegen studio kijken ze tegen de deprimerende denkbeeldige rouwzwarte grenslijn aan welke Mexico van de Verenigde Staten moet scheiden. The Vaccines bouwen hun eigen Wall Of Sound in Pink Water Pistols, een remedie tegen de geplande muur die een geïsoleerde werking en onderscheid oproept. De Britten beseffen donders goed dat de Brexit een soortgelijk effect heeft, maar richten zich vooral op de digitale weg naar Het Beloofde HeartLand Amerika. Het thuisfront vertoont al genoeg verzet met de herleving van de anarchistische punkgedachtes, die opschuddende rockende fase van What Did You Expect from The Vaccines? ligt alweer 10 jaar achter ze.

De semi-opgefokte glampunk kwaadaardigheid en vintage glamrock (Savage) uitspattingen van weleer heeft zich ontwikkeld tot een neonlichten glamdisco sound. De glitters, de ballonnen, de slingers en feeststemming zijn nog steeds aanwezig in het retro opgeblazen country house van Alone Star, zichtbaar vervaagd en aan vernieuwing toe. De duisterheid van de Mexicaanse feestdag Día de Muertos (Dag van de Doden) dwaalt hier als een transparante geestverschijning doorheen.

De Texaanse woestijnrocker Wanderlust is een roekeloze Route 66 roadtrip, die de spookrijdende dwarsheid van de band nogmaals benadrukt. Heerlijk tegen het verkeer in rijdend, alle gevaarlijke consequenties voor lief nemend. Back in Love City is een luidruchtig protest tegen de huidige maatschappij, volgepompt met hoop en liefde.

The Vaccines - Back in Love City | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van Bert Wasbeer
Pop/rock, lastige term is dat. Het is moeilijk te bepalen wat hier nu onder valt en waar de genres exact in elkaar over vloeien. Er zijn werkelijk duizenden bandjes die qua sound uiteindelijk vallen onder die woorden, en tegelijkertijd totaal anders kunnen klinken. Ook kun je als band je qua sound behoorlijk ontwikkelen, maar uiteindelijk nog altijd vallen in het pop/rock-genre.

Voor mij geldt denk ik ergens dat ik vooral een zwak heb voor bands die toch de nadruk leggen op de rockkant van dit spectrum. Genoeg melodie en hooks om het poppubliek te behagen, refreins die gemakkelijk zijn mee te zingen , maar nog wel met flink wat energie en (bij gebrek aan een feminiem synoniem) 'ballen'. The Vaccines vielen voor mij ten tijde van de eerste paar platen dus ook exact op de juiste plek. Vooral Come of age blijf ik een heerlijke meebrulplaat vinden voor over de autoradio. Helaas moet ik toch constateren, alhoewel de muziek van de band zich nog steeds duidelijk als pop/rock laat kwalificeren, dat bij Back in love city de liefde toch wat is bekoeld. Het is allemaal niet slecht hoor, maar de focus ligt toch te vaak op de poppy kant van het spectrum. Tikje overgeproduceerd, te veel synths en net wat te vaak de voet van het gaspedaal af. Er staan prima songs tussen, maar het voelt allemaal net wat te braaf en volwassen. Het is natuurlijk niet de eerste act die dit overkomt (kaiser chiefs, strokes, rifles, om er maar wat te noemen) maar ik hou het toch maar bij de eerste paar platen. En zet nu snel weer de nieuwe Amyl & the Sniffers op.