Closed Mouth - Before the Dream Faded (2021)

1 stem

Frankrijk
Electronic / Rock
Label: Icy Cold

1. Intro (Music Box) (0:38)
  2. A Place to Go (4:14)
  3. Change Your Life Today (3:57)
  4. Next Day (3:53)
  5. So Long (3:53)
  6. Silence Is (2:16)
  7. Decide (3:07)
  8. Erase You (4:48)
  9. Come to Me (4:08)
  10. You're Here Again (3:38)
  11. The Earth Is Crying (2:43)
  12. Whispers (3:41)
  13. No Difference in the End (6:40)
  14. Before the Dream Faded (20:58)
avatar van Scarlet
Sterk op (de oude) The Cure leunend eenmansproject van multi-instrumentalist Yannick Rault die ook nog eens actief is in de Franse darkwave band The Bluebeard's Castle. Hij heeft inmiddels al zoveel werk uitgebracht dat het bijna niet bij te houden is. Een erg creatief baasje dus. Dit laatste album en de voorganger Conversation Piece zijn uitgebracht bij het Franse label Icy Cold en zowel op cd als vinyl verschenen. Het lijkt erop dat hij alles eerst in eigen beheer uitbrengt en het 'beste' daarvan bij een label publiceert, maar dat is een vermoeden.

Nu over het album. Mij spreekt dit wel aan als liefhebber van de eerste albums van The Cure. Toch geeft hij er ook wel een eigen draai aan vind ik. In elk geval is hij een bijzonder goede muzikant die goede liedjes kan schrijven. Voor iemand die zo creatief is verdient dit wel om het eens te luisteren. Af en toe hoor ik hier ook wat shoegaze terug naast het dominante donkere weemoedige sfeertje van het album. De zang zit ook goed 'verstopt' in de songs net als bij The Cure's Seventeen Seconds maar zeker nog wel verstaanbaar. Ik vind sowieso dat alle instrumenten mooi gemixt zijn en geen kakofonie van een geluidsmuur worden zoals dat vaak wel het geval is bij nieuwe bands in het genre. De afsluiter met bijna 21 minuten is wel voor de volhouders, maar dat zal geen probleem zijn voor de echte postpunkies hier!

Before The Dream Faded | closed mouth | Closed Mouth - closedmouth19.bandcamp.com

avatar van Scarlet
DjFrankie, deric raven? Volgens mij kunnen jullie dit ook wel smaken.