Vanishing Twin - Ookii Gekkou (2021)

Pop / Electronic
Label: Fire

1. Big Moonlight (Ookii Gekkou) (4:50)
  2. Phase One Million (5:27)
  3. Zuum (5:38)
  4. The Organism (4:36)
  5. In Cucina (5:33)
  6. Wider Than Itself (5:11)
  7. Light Vessel (3:41)
  8. Tub Erupt (2:52)
  9. The Lift (3:10)
avatar van Zwammer
Album om naar uit te kijken. De drie vooruitgesnelde singles beloven veel goeds. Beetje lo-fi sound, die me doet denken aan Stereolab en Broadcast. Vanishing Twin staan in november ook op het LGW? festival in Utrecht, daar heb ik in ieder geval al veel zin in.

avatar van Lura
De moeder van zangeres Cathy Lucas leed aan het vanishing twin syndrome, in dit geval absorbeerde Cathy in de embryonale fase haar tweelingzusje. Net zo bijzonder als dit voorval is de muziek van Vanishing Twin. Ookii Gekkou, Japans voor helder maanlicht, is inmiddels hun vierde album. De groep bestaat naast frontvrouw Lucas uit drummer Valentina Magaletti (Raime, Tomaga, Uuuu, Neon Neon), bassist Susumu Mukai (Zongamin, Floating Points), hoofd van een bibliotheek Phil M.F.U. (Man From Uranus) voor de speciale geluiden en film maker en beeldend kunstenaar Elliott Arndt op fluit en percussie. De band neemt de luisteraar mee op een fascinerende, avontuurlijke luistertrip, die zowel invloeden bevat uit de hedendaagse muziek, maar ook uit een grijs verleden. De band brengt een unieke mix van psychedelica, subtiele elektronica, avant-garde, jazz, afrofunk en lounge. De invloeden zijn heel divers, Stereolab, Broadcast, Sun Ra, Alice Coltrane, Martin Denny, Ennio Morricone, Can, Holger Czukay, Talking Heads, Eno & Byrne tot aan gamelan. Zelf dragen ze als grote voorbeelden aan Piero Umiliani, Art Ensemble Of Chicago en ELO. Het enige minpuntje is de sporadische inzet van de door mij verafschuwde auto-tune. Opnieuw weet het raadselachtige Vanishing Twin met hun nieuwe album Ookii Gekkou de luisteraar mee te slepen en te biologeren.

Vanishing Twin live :

11-11 UTRECHT : TivoliVredenburg

De architecten van het grote experiment genaamd Vanishing Twin flikken het weer en zijn ook nu heerlijk op dreef. Met de gedreven jazzy junglebook triphop van titelstuk Big Moonlight (Ookii Gekkou) laat het Londense gezelschap horen waar ze zich op dit moment bevinden. Nou, ergens in die funkende retro seventies grens van gelikte dance grooves met een heerlijk uitdagend Frans accent. Uitdagend zegt u? jazeker! Dit broeierige multiculturele gezelschap flirt met die vintage tropicana erfenis die ze uit een viertal verschillende geboortegronden hebben opgebouwd. Je kan onderhand spreken van de kernelementen aarde, water, lucht en vuur met Vanishing Twin als de som der delen. Bijzonder veelzijdig, uniek in het complexe effectenspel.

Vanishing Twin bestaat uit Cathy Lucas, de Spaans exotische keyboardspeelster en het zingende boegbeeld. De Italiaanse percussionist Valentina Magaletti, die in het verleden werkzaam is geweest met grootheden als Thurston Moore, Bat for Lashes en Gruff Rhys. De Japanse bassist Susumu Mukai, in het wereldje meer bekend onder het alias Zongamin. De Moog synthesizer expert Man From Uranus, een Brits fenomeen, opererend onder de afkorting Phil M.F.U. En de Franse Elliott Arndt, artistiek brein en als filmmaker tevens van grote invloed op de vormgeving en die zich steeds minder met het muzikale gedeelte bezighoudt. Een vijftal muzikanten die hun bergen aan bagage uitgebreid etaleren en zorgvuldig de puzzelstukjes passend maken door ze af te schaven en te verknippen. De ene keer in samplevorm, vervolgens met heuse instrumentatie.

De psychedelische Krautrock en pompende Madchesterbeats van Choose Your Own Adventure aarden op het intieme The Age of Immunology om vervolgens voorzichtig het nachtleven binnen te sluipen. Ookii Gekkou is hedendaagse metropoolmuziek, klaargestoomd om de totale wereld te observeren, te absorberen en vervolgens te veroveren. Spannend donker en dansbaar.

In de eerdere fases zat de band nog met een denkbeeldige navelstreng verbonden aan de trendsetters van Stereolab. Ookii Gekkou is mijlenver verwijderd van die leeggeplukte zomerse clubkern. Het Vanishing Twin syndroom, jezelf voeden met een ander, de gedeelde krachten opeisen om die vervolgens af te stoten, waarna deze uiteindelijk in het niets verdwijnen. Vanishing Twin snijdt zich als een zelfstandig plantenstekje af van het grote voorbeeld, waarna de invloeden in stilte afsterven en uiteindelijk zullen vervagen.

De zonnekoning van de jazz, Sun Ra wordt aanbeden in het hevig funkende Phase One Million, al is het de goddelijke afrobeat krachtbron Fela Kuti die goedkeurend vanuit zijn overkoepelende sterrenhemel imperium toekijkt. Een extase van opeenvolgende muzikale orgasmes die de zaadjes planten voor het universele alsmaar transformerende Zuum, welke als hypnotiserende slang het bovennatuurlijke hoffelijke Adam en Eva paradijs van Eden verwoest en de verlokkingen loslaat in de totaal verknipte klankenpartijen van The Organism. De vocalen lijken gestolen te zijn van een stemacteur welke de inleidende futuristische beelden van een ouderwetse sciencefiction B-movie inspreekt die ergens in een ontgonnen junglegebied is opgenomen. Onzichtbare avontuurlijke geheimen zitten diep verborgen in die onderste onontdekte lagen en openbaren zich pas na meerdere luisterbeurten.

In Cucina is achttienplus Walt Disney. Een demonische trancemusical voor ophitsende volwassenen met bezwerende mantrazang en losgeslagen percussie. Uiteindelijk is het toch de verzachtende stem van liefdevol moederfiguur Cathy Lucas die in Wider Than Itself het muzikale breiwerk verlost van de strakke verstrengelende knopen en rafelige oneffenheden om er weer een berustend geheel van te maken. Mondsnoerende klinisch dode vocoders en dansbare bigbeats in Light Vessel zoeken de aansluiting met jaren negentig op, maar is wel de zwakkere broeder op deze verder prima plaat. Vreemd genoeg werkt de bleek ingevallen duisternis op de vluchtige ontastbare Krautrock sound van Tub Erupt juist wel. Het rondspokende gekkenhuis in de ontspoorde breinen van dit kwintet heeft met Ookii Gekkou een mooi resultaat afgeleverd.

Vanishing Twin - Ookii Gekkou | Pop | Written in Music - writteninmusic.com