Ray Wilson - The Weight of Man (2021)

Label: Jaggy Polski

1. You Could Have Been Someone (4:52)
  2. Mother Earth (4:24)
  3. We Knew the Truth Once (5:44)
  4. I, Like You (5:21)
  5. Amelia (5:20)
  6. The Weight of Man (6:44)
  7. The Last Laugh (5:11)
  8. Almost Famous (2:40)
  9. Symptomatic (3:29)
  10. Cold Like Stone (3:50)
  11. Golden Slumbers (3:17)
avatar van pachag
Allemensen, dit is echt goed!

Ik ben al fan sinds ik hem in 2006 live zag in een heel klein dorpje in Duitsland. We waren op vakantie en ik zag een poster met zijn gezicht erop. Ik herkende hem als 'die zanger die Phil Collins had (durven) vervangen in Genesis'. Zonder verwachting of zelfs wat licht sceptisch daarheen gegaan en compleet weggeblazen. Een van de meest bijzondere concerten beleefd, al zal het vakantiegevoel ook wat meegespeeld hebben.
Sindsdien koop ik trouw elke nieuwe CD van hem.

Ik ben erg gecharmeerd van "She" wat hij onder de naam Stiltskin uitbracht en destijds live ten gehore bracht.
Maar vooral "Chasing Rainbows" is favoriet bij mij. Samen met "Makes Me Think Of Home" zijn dat mijn meest gespeelde CD's van Ray. Laatstgenoemde CD vind ik ook erg goed, maar dit nieuwe album vind ik nog beter! Ik ben er na 1 luisterbeurt zelfs zo enthousiast over dat ik denk dat het goed zou kunnen dat dit mijn nieuwe favoriete album van hem wordt.

Later misschien een wat inhoudelijke recensie.

avatar van Marco van Lochem
De op 8 september 1968 geboren Schotse zanger Ray Wilson wordt volgende week 53 jaar en heeft met “THE WEIGHT OF MAN” zijn nieuwste solo album uitgebracht.

Wilson scoorde met de band Stiltskin een nummer 1 hit in de Engelse hitparade in 1994 met de grunge-achtige single “INSIDE”, waarna hij door Genesis werd gevraagd om in de leegte die Phil Collins, na diens vertrek daar, te willen stappen. Met Tony Banks en Michael Rutherford maakte hij één Genesis album, het commercieel zeer tegenvallende, maar artistiek niet onaardige “CALLING ALL STATIONS” in 1996. De opkomst bij de daarop volgende tournee was ook niet groot, waardoor het avontuur voor Wilson daar eindigde. Daarna zong hij regelmatig mee bij diverse projecten en collega muzikanten, zoals bij ex Genesis gitarist Steve Hackett en met de Nederlandse DJ Armin van Buuren.

In zijn carrière maakte hij meerdere studio albums en volgens mij is “THE WEIGHT OF MAN” zijn zevende en is het de opvolger van het in 2016 verschenen “MAKES ME THINK OF HOME”, een prachtig album. De muziek van Wilson kun je in de pop/rock hoek plaatsen, met invloeden uit de progressieve rock, maar ook hoor ik er subtiele folk invloeden in terug. Erg melodieus en de mooie, warme, licht hese stem van de Schot geeft het geheel een eigen geluid. Voor dit nieuwe album schreef Wilson de nieuwe 10 liedjes met Scott Spence en Uwe Metzler die beiden ook op respectievelijk toetsen en gitaar een enkele keer te horen zijn. De muzikanten die de basis van “THE WEIGHT OF MAN” verzorgen zijn drummer Nir Z, bassist Lawrie MacMillan, gitarist Ali Ferguson en Jethro Bodean op keyboard. Ze zorgen voor een heerlijk warm geluid en kwalitatief fantastisch album.

Het bijna 51 minuten durende schijfje (als je de cd-versie hebt, want daar staat namelijk een bonustrack op), trapt af met het zeer sfeervolle en melodieuze “YOU COULD HAVE BEEN SOMEONE”, midtempo en erg pakkend. “MOTHER EARTH” met subtiel gitaarwerk, mooi drumwerk heeft een erg mooie opbouw en is een van de hoogtepunten van het album. Het één na langste nummer is “WE KNEW THE TRUTH ONCE”, ook weer een midtempo liedje met een pakkende melodielijn en mooie arrangementen. Daarna volgt “I, LIKE YOU” een ruim 5 minuten durende song waarin Wilson de afgelopen periode overdenkt en waarin fenomenaal mooi gitaarwerk in te horen is. Weergaloze song! “AMELIA” heeft een meer proggy aanpak, je kunt genieten van geweldig spel en ook in dit nummer is er een hoofdrol voor gitarist Ferguson.

Voor mij is het absolute hoogtepunt van het album het titelnummer “THE WEIGH OF MAN”, het eveneens langste nummer. Een fantastische opbouw, boeiend van de eerste tot de laatste second en Wilson zingt geweldig! “THE LAST LAUGH” is een meer classicrock song, maar ook dat past Wilson als gegoten. Mooie melodielijn, opnieuw subliem gespeeld, ook weer een topper. Het kortste nummer is getiteld “ALMOST FAMOUS”, alsof hij terugkijkend naar zijn carrière tot nu toe tot de conclusie komt dat hij het net niet gered heeft als “rockstar”. Ik proef in dit liedje een soort van Nickelback sfeertje, dat kan ook komen doordat “rockstar” vaak gezongen wordt en dat een grote hit was voor die band. Een echt rustpunt is “SYMPTOMATIC”, minimale begeleiding en dus komt het aan op de stem van Wilson en zoals eerder gezegd, dat is weer een lust voor het oor. Het laatste nummer op de vinyl editie is “COLD LIKE STONE”, een liedje met mooie akoestische gitaar begeleiding, meer in de stijl van zijn album “SONG FOR A FRIEND” uit begin 2016. De bonustrack op de cd-versie is de Beatles cover “GOLDEN SLUMBERS”, een perfect einde van een geweldig album.

Ray Wilson is erin geslaagd een 10-tal prachtige nieuwe liedjes te schrijven en ze op te nemen met een fantastische band. “THE WEIGHT OF MAN” is daardoor een topper in het oeuvre van de Schot en een must voor elke pop/rock liefhebber die van karakteristieke stemmen houdt. Je zult niet teleurgesteld worden.

avatar van milesdavisjr
Ray Wilson, de man die met name bekend staat om zijn bijdrage bij Genesis. Een uitstekende zanger die met zijn band Stiltskin midden jaren 90 een hitje scoorde met Inside. Desalniettemin is zijn solomateriaal in mijn ogen iets interessanter, ofschoon zijn album met Genesis; Calling All Stations niet slecht is. The Weight of Man is een aardige plaat met een aantal prima songs. De opener You Could Have Been Someone is van een wonderlijke schoonheid, een pracht van een nummer. Breed uitwaaierend, stemmig en een heerlijke zanglijn. Helaas is niet alles even sterk, de nummers slepen zich vaak in een langzaam tempo voort en dat komt de afwisseling niet ten goede. Een euvel dat wel meer platen van deze Schot kenmerkt. Desalniettemin is de combinatie van rock, pop en lichte progelementen een fijne. Wilson heeft een goed oog en oor voor melodie en fraaie zanglijnen. Daarnaast heeft hij natuurlijk nog steeds een heerlijke stem. Beste nummers; de opener, het mooi opgebouwde titelnummer, The Last Laugh en het wat simpele maar wel doeltreffende; Almost Famous. Een absoute topper is The Weight of Man niet geworden, daarentegen is de warme productie, aandacht voor details en degelijk vakmanschap wel aan deze man toevertrouwd.

avatar van Alicia
Dat is wat mij zo aanspreekt in Ray Wilson. Een fijne stem naast zangpartijen die niet vervelen. De afwisseling zit 'm wat mij betreft dan ook in de vele prachtige details in de muzikale begeleiding en de fraaie melodieën.

The Weight of Man komt het best tot zijn recht in de late uurtjes en is weer zo'n heerlijk album om eindeloos bij weg te zweven!

Ver weg...

avatar van FrodoK
Hm. Ik weet het nog niet zo goed met deze plaat. Hij klinkt me vooralsnog wat afstandelijker dan zijn eerdere werk. Voorlopig 3*.

Alicia schreef:

Ver weg...

Hij treedt ook dit jaar weer op in de Boerderij. Kom een keertje zou ik zeggen. Je krijgt een wereldavond voorgeschoteld, Alicia!

avatar van Alicia
Neal Peart schreef:

Dat geloof ik graag, maar concertbezoek zit er voor mij althans voorlopig nog niet in. Wie weet, misschien later eens een keertje. In elk geval bedankt voor de tip.

Alicia schreef:

En als er nu een gastenlijst is?? Dan zet ik jou erop en kun je er gratis in....

Gewoon een geweldig album. Kan niet kiezen wat mijn favoriet is, 10x Raak!! (Geen nr 11 Golden slumbers op Spotify). Mooie gelegenheid het hele oeuvre te beluisteren, heerlijk!

avatar van ProGNerD
Inderdaad mooi album; niet heel prog, maar interessant genoeg; stuk voor stuk mooie composities, goed gemusiceerd en gezongen (geweldige stem !) en een strakke productie => Aanrader !

Voila, CD heb ik net besteld. Kijk er naar uit ! Heb nog niks van deze artiest, maar wat ik al heb beluisterd klinkt zeer goed. Benieuwd .......

Iets minder prog gehalte dan dat ik had verwacht, maar dit is toch een zeer sfeervol plaatje . Smaakt naar meer !