Dar Williams - I'll Meet You Here (2021)

Folk
Label: Renew

1. Time, Be My Friend (4:06)
  2. You Give It All Away (2:47)
  3. Let the Wind Blow (3:34)
  4. Magical Thinking (4:08)
  5. Little Town (3:58)
  6. Berkeley (3:38)
  7. Today and Every Day (3:01)
  8. I Never Knew (3:18)
  9. Sullivan Lane (3:50)
  10. You're Aging Well (4:20)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Dar Williams - I’ll Meet You Here - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Dar Williams - I’ll Meet You Here
De Amerikaanse singer-songwriter Dar Williams was een tijdje uit beeld, maar keert terug met een album dat niet alleen haar zo karakteristieke geluid laat horen, maar ook behoort tot haar beste albums tot dusver

Toen ik Dar Williams in 1997 ontdekte, had ik direct drie geweldige albums in handen. Sindsdien heeft de Amerikaanse singer-songwriter me nooit teleurgesteld, al was het het afgelopen decennium wel erg stil. Dat maakt Dar Williams deze week goed met het sterke I’ll Meet You Here. Op haar nieuwe album laat Dar Williams nog maar eens horen dat ze een zeer getalenteerd songwriter en tekstschrijver is, maar ook haar zo karakteristieke stem en de fraaie instrumentatie dragen nadrukkelijk bij aan het eindresultaat. Verplichte kost voor de fans van het eerste uur, maar ook een prachtige kennismaking met het werk van Dar Williams.

De Amerikaanse singer-songwriter Dar Williams deed in 1997 mee aan de eerste Lilith Fair Tour. De tour die aandacht vroeg voor de ongelijke behandeling van mannen en vrouwen in de muziekindustrie was in ieder geval voor mij een succes, want vanaf de eerste Lilith Fair Tour domineerden vrouwen mijn muzieksmaak.

Het bracht me ook in aanraking met de muziek van Dar Williams, die op dat moment al drie uitstekende albums op haar naam had staan. Daar kwamen in de jaren die volgden nog een aantal prima albums bij, maar een jaar of tien geleden verloor ik haar uit het oog. Heel veel gemist heb ik niet, want zonder platencontract bracht de muzikante uit de staat New York slechts één album uit.

Deze week verscheen een nieuw album van Dar Williams en I’ll Meet You Here wordt gelukkig wel weer wereldwijd onder de aandacht gebracht en ligt ook in Nederland in de betere platenwinkels. Op de cover zien we de Amerikaanse muzikante op een vlot in het open water. Het lijkt een verwijzing naar het isolement waarin de coronapandemie ons dwong, maar het grootste deel van het album werd eind 2019 al opgenomen.

Ik moet toegeven dat ik de afgelopen tien jaar niet of nauwelijks meer naar de muziek van Dar Williams heb geluisterd, maar I’ll Meet You Here is vanaf de eerste noten een feest van herkenning. Het is een feest van herkenning dat me mee terugneemt naar het jaar van de eerste Lilith Fair tour, waarin Jewel en Fiona Apple mijn onbetwiste favorieten waren, maar Dar Williams niet ver achterbleef.

I’ll Meet You Here voelt direct vertrouwd vanwege de uit duizenden herkenbare stem van Dar Williams. Het is een warme maar ook expressieve stem, die de songs op het album met veel gevoel vertolkt. Met die songs hebben we het tweede sterke wapen van Dar Williams te pakken, want de Amerikaanse muzikante schrijft geweldige songs. Het zijn songs met inhoud, maar het zijn ook songs die zich makkelijk opdringen en die na één keer horen in je hoofd zitten. Het is ook niet voor niets dat niemand minder dan Joan Baez Dar Williams schaart onder haar favoriete songwriters.

Ook de teksten van Dar Williams, die ook een aantal boeken schreef en tijdens de coronapandemie werkte aan een boek over het schrijven van songs, zijn interessant en vertellen vaak persoonlijke verhalen vol mooie anekdotes. De combinatie van een karakteristieke stem, sterke songs en persoonlijke verhalen is ook dit keer genoeg voor een uitstekend album, dat overigens prachtig is ingekleurd, wat ook niet anders kan als je kijkt naar de indrukwekkende lijst met topmuzikanten die bijdroegen aan het albium. Het is bovendien een album dat niet kijkt op een genre meer of minder, met folk als constante factor.

Voor liefhebbers van de muziek van Dar Williams, en hier reken ik mezelf nog steeds toe, is I’ll Meet You Here tien songs lang een warm bad, maar het album is ook zeker een aanrader voor liefhebbers van vrouwelijke singer-songwriters in het rootssegment die nog niet eerder in aanraking zijn gekomen met de muziek van Dar Williams. Het is ook een prima startpunt voor het ontdekken van het fraaie oeuvre van de Amerikaanse muzikante, want hoe vaker ik naar I’ll Meet You Here luister, hoe meer ik er van overtuigd raak dat Dar Williams bijna 30 jaar na haar debuut misschien wel haar beste album tot dusver heeft gemaakt (naast End Of The Summer uit 1997). Erwin Zijleman