MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Tangerine Dream - Antique Dreams (2000)

Alternatieve titel: Tangerine Dream Classics Edition

mijn stem
3,88 (8)
8 stemmen

Duitsland
Electronic
Label: TDI

  1. Oedipus Tyrannus Overture (5:36)
  2. Ultima Thule Part 1 (3:23)
  3. Calymba Caly (9:50)
  4. Flock of Bluebirds (3:34)
  5. Speed Dragon (3:16)
  6. Edinburgh Castle (8:53)
  7. Moorland (3:55)
  8. Sorcerer and Thief (6:32)
  9. Southend Mall (4:56)
  10. Cool Breeze of Brighton (9:51)
  11. Phaedra of Nottingham (5:22)
  12. House of the Rising Sun (4:41)
totale tijdsduur: 1:09:49
zoeken in:
avatar van Gerards Dream
5,0
Normaal gesproken heb ik niet zoveel met verzamelalbums. Toch moet ik voor Antique Dreams van Tangerine Dream een uitzondering maken. Over het algemeen worden verzamelalbums samengesteld door iemand bij de platenmaatschappij. Een dergelijke medewerker van zo'n bedrijf zie ik door de discografie van een artiest bladeren en net het verkeerde nummer uitkiezen, waardoor het album mislukt. Bij Antique Dreams is dat anders, daar zit de oprichter achter die weet wat hij wil uitdrukken met zijn werk. Dat is voor mij althans de reden waarom dit verzamelalbum wel gelukt is.

Antique Dreams is samengesteld vanuit historisch perspectief van de band. Door de jaren heen is de samenstelling van Tangerine Dream aan de nodige verranderingen onderhevig geweest. Wisselende bezettingen leiden er toe dat muziek steeds anders gaat klinken. Uit de compilatie, die volgens mij door Edgar Froese is gemaakt, blijkt nogmaals wat de groep in beweging heeft gezet. Van progresieve rock tot hemelse soundscapes. Deze zijn in ruim voldoende mate op Antique Dreams te vinden, waardoor het een compilatiealbum is geworden in stijl. Goed, er mag hier en daar wat ruis te horen zijn, maar dat is enkel bijzaak.

avatar van wowter
3,0
Een rare collectie van singletracks, livetracks en andere rariteiten. De linernotes in het boekje zijn grotendeels onjuist. Sommige tracks zijn behoorlijk bewerkt door Edgar Froese, mede om de rechtenkwestie over stukken als 'Speed' en 'Flock' (afkomstig van de 12"-single van Tatort) te omzeilen.
Dat geldt ook voor het eerste deel van 'Ultima Thule', dat door een bak met galm is heengehaald en totaal om zeep wordt geholpen met een digitaal choirpad op de achtergrond.

avatar van Gerards Dream
5,0
Toch blijt dit uit historisch oogpunt een goed album. Techniek daarbij even niet mee tellen.

avatar
tangmaster
Idd, toch is dit een sterk album. En er zit maar een fout in het boekje en dat gaat om sorcerer and thief. De rest is niks mis mee.
En trouwens wat is er mis met bewerkingen van eigen stukken, gebeurd al eeuwen.

avatar van Gerards Dream
5,0
Beste wowter,

Wees blij dat je dergelijk materiaal alsnog te horen krijgt. Er zijn acts waar dergelijk materiaal op een plank aan het wegrotten is. Nu hebben we er nog wat aan. Dat het her en der wat bewerkt is in verband met rechtenkwesties is zoeken naar dat ene bewuste korreltje zout in een kop soep.

Zo lang ik Tangerine Dream volg zijn er in veel gevallen problemen geweest met het uitgeven van bijzonder materiaal. Edgar Froese heeft dit in menig interview laten weten niet blij te zijn met deze situatie, maar er weinig aan te kunnen doen. Hij zou ook liever een eerlijke relatie willen zien tussen hij en de fans, maar door diverse rechtenkwesties zit dit er niet in. Voor hem was het ook een tegenslag dat ondanks de oprichting van TDI-music nog niet alles kon wat hij voor eerlijk houdt in de relatie tussen fans en maker.

avatar
tangmaster
Nou Gerard het heeft niet zoveel te maken met een eerlijke relatie met de fans. Edgar kan nu gewoon niets uitbrengen origineel gezien uit de oude periode. De platenmaatschappij zo daar beter op moeten inspelen want die verzieken de relatie tussen artiest en Fan. Zou het normaal geweest zijn dan zou Edgar alsnog bewerkte versies op de markt gebracht hebben. En ondanks dat is dit een pareltje in de TD discographie.

avatar van wowter
3,0
Gerards Dream schreef:
Beste wowter,

Wees blij dat je dergelijk materiaal alsnog te horen krijgt. Er zijn acts waar dergelijk materiaal op een plank aan het wegrotten is. Nu hebben we er nog wat aan. Dat het her en der wat bewerkt is in verband met rechtenkwesties is zoeken naar dat ene bewuste korreltje zout in een kop soep.

Zo lang ik Tangerine Dream volg zijn er in veel gevallen problemen geweest met het uitgeven van bijzonder materiaal. Edgar Froese heeft dit in menig interview laten weten niet blij te zijn met deze situatie, maar er weinig aan te kunnen doen. Hij zou ook liever een eerlijke relatie willen zien tussen hij en de fans, maar door diverse rechtenkwesties zit dit er niet in. Voor hem was het ook een tegenslag dat ondanks de oprichting van TDI-music nog niet alles kon wat hij voor eerlijk houdt in de relatie tussen fans en maker.


Beste Gerard,

Dergelijk materiaal had ik gelukkig al op vinyl staan, dus maak je geen zorgen...
Ik vind dat Froese geen artistieke concessies moet gaan zitten doen om dit materiaal alsnog in gewijzigde vorm uit te brengen, met uiteraard een commerciële reden. Van enige authenticiteit is geen sprake meer.
De relatie van Froese tussen hem en zijn fans staat buiten kijf. Eerlijke relatie of niet, mensen zoals jij vinden dit prachtige cd's, nou mooi toch? Ik schaar mezelf tot de kritische volgers van TD en als ik Froese zelf hoor over de relatie met de 'fans' is dat hij niet iedere fan verplicht tot het aanschaffen van een nieuwe TD CD. Ook dat heeft hij in menig interview gezegd. Dus als je het niet mooi vind, laat het dan liggen. En daar heeft Froese een prima punt.

avatar van wowter
3,0
tangmaster schreef:
Idd, toch is dit een sterk album. En er zit maar een fout in het boekje en dat gaat om sorcerer and thief. De rest is niks mis mee.
En trouwens wat is er mis met bewerkingen van eigen stukken, gebeurd al eeuwen.


De rest is 'niks mis mee'?
Feiten omtrent jaartallen in het boekje kloppen grotendeels niet.

avatar van Gerards Dream
5,0
Wat dat betreft is het mooi dat er met een zekere regelmaat zaken uitkomen uit het archief van de band. Alleen blijft het jammer dat het opnieuw door het mengpanneel moet om het binnen de kaders van de muziekwet te houden. Zelf ben ik best benieuwd hoe de opname hebben geklonken voordat ze op dit fantastische album terecht kwamen.

Daarnaast heeft Edgar Froese inderdaad in een interview gezegd dat je niet alles hoeft te kopen van Tangerine Dream, dat maakt de man meteen zo sympatiek, dat je wel alles wil hebben van Tangerine Dream, hoe stom dat ook mag klinken. Vooral als je dit in ogenschouw neemt wat Tangerine Dream en Froese door de jaren hebben uitgebracht, je zou er bij wijze van spreken misselijk en gallisch van kunnen worden.

avatar
tangmaster
wowter schreef:
(quote)


De rest is 'niks mis mee'?
Feiten omtrent jaartallen in het boekje kloppen grotendeels niet.


Fouten rond om jaartallen? Zal me echt om het even zijn het gaat om wat ik hoor vind ik veel belangrijker, dus voor mij gewoon een sterk album.

avatar van Gerards Dream
5,0
tangmaster schreef:
(quote)


Fouten rond om jaartallen? Zal me echt om het even zijn het gaat om wat ik hoor vind ik veel belangrijker, dus voor mij gewoon een sterk album.


Ben het hier helemaal met tangmaster eens. Het gaat er om wat de oren bereikt niet de ogen. Een groep als Tangerine Dream heeft immers een grote productie om u tegen te zegen. Daarbij komt nog eens, dat lang niet alles direct kan worden uitgebracht, doordat de groep bij vele platenmaatschappijen onder contract heeft gestaan en daar nog materiaal in een kelder aanwezig is. Door het voorafgaande moet ik even denken aan de klassieke muziek. Eens in de zo veel tijd wordt er wel eens melding gedaan dat er nog onbekend werk is gevonden van een zeer bekende componist. Bij een dergelijke vondst blijft het meestal gissen waar dit geplaatst dient te worden binnen het andere werk van de componist. Zoiets geeft wel iets spannends aan het geheel, wat voor mij niet hinderlijk is, maar eerder iets magisch heeft.

avatar
tangmaster
Door het voorafgaande moet ik even denken aan de klassieke muziek. Eens in de zo veel tijd wordt er wel eens melding gedaan dat er nog onbekend werk is gevonden van een zeer bekende componist. Bij een dergelijke vondst blijft het meestal gissen waar dit geplaatst dient te worden binnen het andere werk van de componist. Zoiets geeft wel iets spannends aan het geheel, wat voor mij niet hinderlijk is, maar eerder iets magisch heeft.

Dit klopt niet helemaal. Vondsten van muziek van niet levende componisten is heel iets anders dan een levende Edgar Froese die zijn muzikale kluis opent. En daarbij komt dat het meeste bekent is. Zo de vergelijking Gerardsdream, die jij hier geeft is zeker niet van toepassing voor Tangerine Dream en ook niet voor dit album. Maar en daar zitten we op een lijn: Het gaat om wat het oor hoort en niet om wat er in een boekje fout gaat. Zo geniet er maar van doe ik namelijk ook. Blijft gewoon een heel goed album.

avatar van Gerards Dream
5,0
Er doen wel eens verhalen de ronde binnen de popmuziek dat er banden boven water komen in een studio waar een band ooit is geweest. Rondom een dergelijke tape ontstaan dan ook romantisch aandoende verhalen en meer zaken die ik eerder ruis zou willen noemen. In hoeverre dit voor Tangerine Dream opgaat kan ik moeilijk bepalen, wel denk ik dat Edgar Froese zuinig met dergelijk materiaal omgaat.

avatar
tangmaster
wowter schreef:
(quote)


De rest is 'niks mis mee'?
Feiten omtrent jaartallen in het boekje kloppen grotendeels niet.



Ik ben nog steeds benieuwd naar wat er dan allemaal niet klopt.

avatar van wowter
3,0
tangmaster schreef:
(quote)



Ik ben nog steeds benieuwd naar wat er dan allemaal niet klopt.


Een aantal dingen. Ik heb het ooit ten tijde van de uitgave van deze cd in 2000 in het KLEM-blad al eens uit de doeken gedaan... de meest verstokte TD-liefhebbers hebben dat destijds al kunnen lezen, maar ik vermoed dat jij dat toen niet hebt gelezen?

Dit zijn de juiste herkomsten bij een aantal tracks op Antique Dreams:

- Ultima Thule part 1 (1971): is gemasterd vanaf een exemplaar van de single en niet vanaf de mastertape, bevat tevens overdubs van Edgar Froese die niet zijn vermeld in het boekje.

- Flock of Bluebirds (1983): opgenomen in 1982 (niet in 1983) voor de krimi Tatort: Das Maedchen auf der Treppe. Bevat tevens overdubs van Edgar Froese die niet zijn vermeld in het boekje.

- Speed Dragon (1983): opgenomen in 1982 (niet in 1983) voor de krimi Tatort: Das Maedchen auf der Treppe. Bevat tevens overdubs van Edgar Froese die niet zijn vermeld in het boekje.

- Edinburgh Castle (1980): opgenomen tijdens de herfsttour in oktober 1981 in Edinburgh (niet in 1980). Is het tweede deel van de eerste set en zeker geen toegift zoals in het boekje staat.

- Moorland (1983): opgenomen voor de krimi Tatort: Miriam. Bevat tevens overdubs van Edgar Froese die niet zijn vermeld in het boekje.

- Sorcerer and Thief (1981): opgenomen tijdens de Engelse tournee in oktober 1990, uitgevoerd door Edgar Froese, Jerome Froese en Paul Haslinger (en dus niet in San Francisco in 1981 met Froese, Franke en Schmoelling). Je hoort aan het einde nog een stuk van de crossfade naar Love On A Real Train, precies zoals ze het in 1990 in Engeland avond na avond hebben gespeeld... En -voor de volledigheid- Love on A Real Train 'bestond' nog niet in 1981...

- Phaedra of Nottingham (1990): opgenomen tijdens de Amerikaanse tournee in september 1988, uitgevoerd door Edgar Froese, Paul Haslinger en Ralph Wadephul (en dus niet in Nottingham in 1990 met Edgar Froese en Jerome Froese... naam van Haslinger ontbreekt mysterieus genoeg ook). Je hoort aan het einde nog een flink stuk van Livemiles part 1 - section 2, precies zoals ze het in 1988 in Amerika en Canada avond na avond hebben gespeeld... Dat stuk hebben ze in 1990 nooit live opgevoerd.

De bewijzen van bovenstaande correcties? Tja, sla er een TD collectie met livetapes, maxisingles (Tatort tracks) en een dosis research op na en je kan niets anders concluderen.
Ken uw klassiekers dus...
Maar sla voor een complete bespreking even dus dat bewuste nummer van KLEM open, daarin staat de research, etc. in. Hierboven staan de meest essentiële dingen.

Was overigens een rare tijd, wat TD in 2000/2001 allemaal deed... toen kwam ook die zeer discutabele "Soundmill Navigator"-cd uit met opnames uit Berlijn 1976, die zogenaamd dermate beschadigd waren dat ze maar door Froese met een of ander digitaal 'fut fut'-geluidje gemaskeerd moesten worden en ook met digitale overdubs gelijk werden geboetseerd.... en dat noemt men dan 'Classic Edition'.... Echt, te belazerend voor woorden!

avatar
tangmaster
1 Ultima Thule komt van de master tape met een overdub, komt omdat Edgar niet het origineel op zijn eigen labell mocht zetten.

2 Alle overdubs hebben te maken met rechten niet meer en niet minder, zelfde gold overigens voor Soundmill Navigator.

avatar van wowter
3,0
tangmaster schreef:

2 Alle overdubs hebben te maken met rechten niet meer en niet minder, zelfde gold overigens voor Soundmill Navigator.


Ja, dat begrijp ik uiteraard, maar feit blijft dat de hoes foutieve informatie bevat.

Nogmaals: Ultima Thule komt niet van de mastertape, maar -zoals ik hierboven al aangeef- heeft TD een vinyl exemplaar gebruikt. Is op sommige punten duidelijk te horen.

avatar
tangmaster
@ Wowter: Verrassend genoeg zeg je niets over Oedipus Tyrannus Overture. Deze track is korter dan het origineel en stikt van de overdubs.

En daarbij het volgende. De hoezen zijn ontworpen door Edgar, de teksten zijn geplaatst door de TDI mensen zelf. Dus niet door Edgar.

avatar van wowter
3,0
tangmaster schreef:
@ Wowter: Verrassend genoeg zeg je niets over Oedipus Tyrannus Overture. Deze track is korter dan het origineel en stikt van de overdubs.

En daarbij het volgende. De hoezen zijn ontworpen door Edgar, de teksten zijn geplaatst door de TDI mensen zelf. Dus niet door Edgar.


@Tangmaster, beste Hans,

Als je mijn reactie goed hebt gelezen, dan weet je dat er staat 'een aantal tracks'.... ik wil geen compleet overzicht geven van alle fouten op deze release, want dat kan ik namelijk niet. Ik denk dat niemand daartoe in staat is.
Jij noemt Oedipus Tyrannus en je hebt volkomen gelijk dat daar ook een hoop aan is veranderd.
Ten tweede, ik heb nergens beweerd dat Edgar de teksten in het boekje heeft geschreven. Toevallig weet ik wie dat wel heeft gedaan (Martin en Anja van TDI).

Maar het is goed dat je reageert, je bent zo te merken sinds het einde van het KLEM-tijdperk niet minder fanatiek geworden.

avatar
tangmaster
Het kan mij eigenlijk geen bal schelen of er fouten in de boekjes zitten. De muziek vindt ik belangrijker bewerkt of niet. Dit is een gave schijf, koester dit al sinds het uit kwam.

avatar van Gerards Dream
5,0
Fouten in boekjes, daar maak ik me ook niet zo druk om, het is immers de muziek waar het omdraait. Bij een gigantische discografie als die van Tangerine Dream lig ik daar niet wakker van. Het gaat om de muziek, de productie, de composities, de vormgeving en ga zo maar door, en die zijn bij dit album dik in orde.

avatar van wowter
3,0
tangmaster schreef:
Het kan mij eigenlijk geen bal schelen of er fouten in de boekjes zitten. De muziek vindt ik belangrijker bewerkt of niet. Dit is een gave schijf, koester dit al sinds het uit kwam.


Je moet het nu niet gaan omdraaien. Jij was benieuwd wat er allemaal niet klopte...

De muziek is inderdaad gaaf, maar nogmaals: naar mijn mening niet authentiek! Pak daarvoor de Electronic Orgy 4cd uit de kast (met de meest complete collectie aan singletracks, etc.), maar da's een bootleg.

avatar
tangmaster
wowter schreef:
(quote)


Je moet het nu niet gaan omdraaien. Jij was benieuwd wat er allemaal niet klopte...

De muziek is inderdaad gaaf, maar nogmaals: naar mijn mening niet authentiek! Pak daarvoor de Electronic Orgy 4cd uit de kast (met de meest complete collectie aan singletracks, etc.), maar da's een bootleg.


Omdraaien, je hebt jouw uitleg geven toch? Authentiek of niet, het blijft een pracht schijf. En ja Electronic Orgy laat je de originele tracks horen zover ze nog niet origineel op CD verschenen zijn.

Over het niet kloppen in de boekjes, geef TD daar niet de schuld van maar die gasten bij TDI music, dan klinkt het wat zuiverder. Komt er nou op neer dat Edgar loopt te kloten en dat heft hij zeker niet gedaan.

avatar
tangmaster
http://voices-in-the-net.de/tleav029.htm


Phaedra of Nottingham (1990): opgenomen tijdens de Amerikaanse tournee in september 1988,

Dus wel gespeeld in 1990, alleen de opname op Antique Dreams is uit 1988. Zie ook het livealbum Rockface.

De bewerking van Phaedra is ontstaan in 1988 en later uitgegroeid tot Phaedra 2005.

avatar van wowter
3,0
tangmaster schreef:
http://voices-in-the-net.de/tleav029.htm


Phaedra of Nottingham (1990): opgenomen tijdens de Amerikaanse tournee in september 1988,

Dus wel gespeeld in 1990, alleen de opname op Antique Dreams is uit 1988. Zie ook het livealbum Rockface.

De bewerking van Phaedra is ontstaan in 1988 en later uitgegroeid tot Phaedra 2005.


Als je een eerdere reactie van mij leest dan kom je allang tot die conclusie

avatar
yorgos.dalman
Rake verzameling ‘old school’ TD klanken. Doet me qua sfeer nog het meeste denken aan het album Sorcerer. Dreigend, mysterieus en stroef. Dat laatste is hier positief bedoeld, zeggende: niet zo gepolijst, niet zo gelikt of te opzichtelijk ‘mooi’.
Het is muziek waar je als luisteraar actief doorheen moet graven ipv dat je lui achterover in je stoel al te gemakkelijk voorgeprogrammeerde muzak tot je neemt.

avatar
4,0
Idd een prachtige verzamelaar uit een periode dat de muziek van TD spannend was, zoekend, mysterieus, magisch af en toe. Tracks uit oa Tatort, oude singles en obscuur materiaal, maar steeds de moeite waard, precies waarom de dream zon interessante en vernieuwende band was. 4 sterren

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 21:43 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 21:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.