Goldband - Betaalbare Romantiek (2021)

Electronic / Pop
Uitgebracht in eigen beheer

1. Ik Zie Je (4:58)
  2. De Wereld (3:58)
  3. Ik Haat Je (3:14)
  4. Wakker Worden (3:29)
  5. Kinderwens (4:16)
  6. Noodgeval (3:34)
  7. De Langste Nacht (3:57)
  8. Ex (4:57)
  9. Dansen op de Regenboog (4:20)
  10. Dit Is voor Jou (3:43)
  11. Stijl (3:14)
  12. Broederliefde (3:54)
  13. Annemarie (4:37)
  14. Requiem (5:06)
avatar van andnino
Erg leuk album van deze Haagse band. De jaren tachtig leven volledig op, en met de nodige humor bovendien. Zo richting het einde heb ik soms het gevoel dat er wat herhaling in zit. Maar Goldband heeft me enthousiast gemaakt over een Nederlandstalig album, en dat gebeurt niet vaak! Voor mij zeker vier sterren waard.

avatar van Mausie
Een hele plaat lang is teveel van het goede ben ik bang. Maar Dit Is Voor Jou en Ik Haat Je zijn echt heel erg tof

avatar van repelstefan
Requiem is echt zo'n fantastische afsluiter, dat zal live ook wel de laatste zijn lijkt me.

avatar van SOAD
Mausie schreef:

Valt reuze mee. Gewoon eens proberen. Dit album krijgt wat mij betreft veel te weinig aandacht hier. Het plezier spat ervan af.

avatar van divart
Mausie schreef:

De eerste helft van het album is zeer ok. Maar het beste staat wat mij betreft op de tweede helft vanaf Dansen op de regenboog. Stijl vind ik in dat rijtje ietsje minder.
Ik heb een zwak voor de rijmelarijen van Het Goede Doel en Merol. Soms slaan de heren net als bij deze voorbeelden de plank mis. Vaak past het tekstueel perfect. Heel erg leuk!

avatar van sj0n88
Och och, wat zit deze act live goed in elkaar zeg! Over elk detail lijkt goed te zijn nagedacht, zonder dat dit geforceerd overkomt. Sinds het concert in Tivoli van afgelopen donderdag ben ik sommige nummers, als Kinderwens, ineens een stuk beter gaan begrijpen. Er kwam zo ontzettend veel positieve energie vrij tijdens het optreden, dat ik verwacht het er over tien jaar nog over te hebben. Ik voorspel: dé nieuwe festivalsensatie voor de komende jaren.

Momenteel alle ballen op Ticketswap om donderdag a.s. weer te kunnen gaan.

Wat een heerlijk plaatje. Top.

avatar van ThisCharmingMan
Ik ken alleen het nummer De Langste Nacht en dat doet me denken aan Bazart.

Dim
Toen ik Goldband voor het eerst hoorde (ik denk dat dat met "Ja Ja Nee Nee" was), dacht ik: leuke gimmick. Inmiddels zijn we die ver voorbij en heb ik ontdekt hoe veelzijdig en goed deze band (en deze plaat) is. Wat zingen betreft is dit sowieso hoogstaand (de samenzang is glashelder, soms tegen het randje, maar nooit overheen), maar ook de muziek is zeer aanstekelijk, dankzij de 80's-invloeden en de knipoog naar techno. De teksten, die soms wat onbeholpen klinken maar bij nader inzien precies de kern raken, zijn dan weer zeer modern.
Betaalbare Romantiek duurt bijna een uur en dat zijn "we" misschien niet meer gewend. Maar Goldband blijkt van veel markten thuis te zijn en houdt zo moeiteloos de aandacht vast. Over elk detail is nagedacht, zonder dat je het gevoel krijgt dat het een trucje wordt.

avatar van jordidj1
Noodgeval blijft zo’n bazentrack krijg er geen genoeg van

avatar van Kos
Kos
Bizar overschat bandje dit. Onbegrijpelijk.

Denk dat ik oud word. Kate Bush weer in de charts aan de top, Metallica doet goede zaken bij de jeugd, Stranger Things een megahit op Netflix: de jaren '80 zijn hot.

Hoor ik een nummer als De Wereld, dan denk ik aan de tijd waar nederpop in mijn tienerjaren hoogtij vierde: Het Goede Doel, Toontje Lager, Doe Maar (de Ernst Jansz kant).... ik hoor het hier wel in. In Kinderwens en Requiem herken ik zelfs wat Pater Moeskroen.

Moet ik dit serieus nemen? Is dit gewoon een kopie van bands zoals ik die noem? Een revival van de jaren '80 nederpop verpakt in een hedendaags sausje?

Ik zou het niet weten. Maar boeit dat? Welnee. Ik ben blij met al die belangstelling voor het zo verguisde decennium waar ik zelf juist zo van hou. Ik ben met bouwjaar 1970 dan ook echt een jaren '80 tiener, dus mijn zegen hebben ze. Zo ook Goldband. Dat ik het allemaal al eens gehoord heb doet er niet toe. Betaalbare Romantiek is een herbeleving van een voor mij bijzonder tijdperk vertaald naar nu.

Helemaal goed. Uiteindelijk gaat iedereen dood( jij ook). Dus laten we het leven vieren met dit soort uitbundigheid.

avatar van Poles Apart
Is "Kinderwens" een tribute/ode aan Extreme's "More Than Words"?

sj0n88 schreef:

Momenteel alle ballen op Ticketswap om donderdag a.s. weer te kunnen gaan.

Goed voorspeld! Ze hebben de Alpha afgelopen zaterdag geslóópt.

avatar van Zwammer
Hun festival-optredens krijgen inderdaad lovende recensies. De 3voor12 Lowlands registratie is ook zeker de moeite waard om te bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=aB4OzAEgfD0

Thuis op de bank vind ik de nummers niet heel erg beklijven. Ja, ze zijn aanstekelijk, met geinige teksten, productioneel dik in orde en de baslijnen zijn tactisch goed geplaatst, maar het zijn geen nummers die mijn jaarlijstje gaan halen.

Maargoed, wellicht verandert die waardering nog, wanneer ik over een jaar of 10 deze nummers nog steeds op feesten en partijen te horen krijg.

avatar van Niek
Zoveel mooie platen heb ik mogen ontdekken dankzij MuMe. Zo vaak was de MuMe-medegebruiker een wijze gids voor mij door muziekland. Zo groot dus de vervreemding als je aankomt bij een plaat waarvan je door het gemiddelde en de reacties denkt een nieuw pareltje te gaan ontdekken en je na het luisteren eerder denkt dat het één grote grap is, een persiflage van iets dat al matig is, niets dan troep. Dat gaat hier op. Wat een dramatisch slechte muziek. Ik kan er echt niets anders van maken. Een ode aan Fruity Loops of iets dergelijks. Zal live wel leuk zijn dan..

avatar van spoiler
Ik kan ook helemaal niets met deze band. Ben echt een liefhebber van de betere Nederlandstalige muziek, maar dit raakt me echt voor geen meter.
Overschatte band heb ik al eens gelezen......en daar kan ik me prima in vinden.

avatar van Gele Stift
In welk opzicht is deze muziek in vredesnaam overschat? Deze liedjes zitten allemaal zo verdomd goed in elkaar. De stemmen van de heren vullen elkaar fantastisch aan. Live gaat iedereen hier heel lekker op, wat wil je nog meer van deze gasten?

avatar van Premonition
Gele Stift schreef:
wat wil je nog meer van deze gasten?

Een duet met Maan

avatar van Juul1998B
1,5
Helaas, niets voor mij dit en ik zie hier ook weinig kwaliteit in. Een hype die hopelijk z.s.m. overgaat want ik zie die gasten overal langskomen nu.

avatar van wvernooij
Ik kan er ook weinig mee. Vind alleen Kinderwens leuk.

avatar van wvernooij
Ze zijn toch op me gegroeid. Noodgeval is een fijne oorwurm.

avatar van SOAD

Jammer maar die kunnen we vanaf nu ook afschrijven.