Nala Sinephro - Space 1.8 (2021)

Belgiƫ

6. Space 6 (4:29)
  7. Space 7 (1:41)
  8. Space 8 (17:32)

avatar van Don Cappuccino
Dit debuutalbum van harpiste Nala Sinephro is een sluiper in je muziekrotatie. Tijdens de eerste luisterbeurt dacht ik: ''aangenaam en lekker dromerig, maar meer ook niet''. Toch merkte ik dat ik snel weer de neiging had om de plaat te beluisteren en zo gebeurde dat nog meermaals de afgelopen week. Per luisterbeurt bloeit de plaat ook steeds meer open.

Space 1.8 is een plaat die excelleert in subtiliteit. Een moderne jazzplaat met een sterke ambientinvloed, waar de organische en dromerige spiritual jazz van Alice Coltrane en de meer proggy elektronische geluiden van een Floating Points elkaar vinden. De plaat bestaat eigenlijk uit acht vignettes die ieder een ander facet van het brede geluid van de plaat laten horen. Space 1.8 is namelijk grotendeels wegdroommateriaal, maar dat betekent zeker niet dat er op instrumentaal gebied geen spannende zaken gebeuren of dat er af en toe eens even wat meer los wordt gegaan. Wie zich laat meevoeren met de stroom wordt beloond met Space 8, een meditatie van 17 minuten met prachtige glinsterende dronende ambientlandschappen en saxofoonmotieven.

Ik beoordeel de plaat momenteel met 4*, maar het zou mij niet verbazen dat Space 1.8 aan het einde van het jaar een halfje hoger heeft gekregen. Een van de aangenaamste luisterervaringen die ik tot nu toe dit jaar heb gehad. Verrassend veel beheersing in de subtiele kunst van het weglaten voor een debuutalbum. Een aanrader voor alle liefhebbers van de samenwerking tussen Floating Points en Pharoah Sanders van dit jaar. Het belooft heel veel voor de verdere toekomst van deze artieste.

avatar van Mssr Renard
Ik zag dat gitariste Shirley Tetteh (Maisha, Neríja) en tevens Jake Long (Maisha), hier op mee spelen en ook nog Nubya Garcia, en ben erg benieuwd naar deze plaat. Op discogs wordt deze geclassificeerd als ambient/comtemporary jazz. Een interessante combi.

Jongens, er gaat een hele nieuwe wereld voor me open. Ik heb jaren geluisterd naar spacerock en aanverwante genres, progrock en aanverwante genres, ambient/trance en psydub etc.
Ook luister ik naar spiritual jazz en jazz/electronic crossovers etc.

Maar ambient-jazz is nieuw voor mij. Wat een trip is dit nu al, en ik ben pas halverwege de plaat. Echter ben ik nu al zo enthousiast dat ik dit bericht moet tikken. Ik moet en zal deze plaat op lp binnenhalen, want dit is echt waarlijk fantastisch. Iedereen moet dit horen!

avatar van Obscure Thing
Heel, heel goed dit!

avatar van Zwammer
Prachtige plaat dit. De klasse druipt er van af. Lekker jazzy wegdromen, met op enkele nummers wat meer actie.