Constant Follower - Neither Is, nor Ever Was (2021)

Folk / Pop
Label: Shimmy

1. I Can't Wake You (5:55)
  2. The Merry Dancers on TV (4:48)
  3. Set Aside Some Time (3:01)
  4. Spirits in the Roof Tree (4:20)
  5. Altona (2:43)
  6. Weave of the World (2:50)
  7. One Word Away (3:35)
  8. Little Marble (5:01)
  9. What's Left to Say (3:00)
  10. Weicha (5:22)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Constant Follower - Neither Is, Nor Ever Was - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Constant Follower - Neither Is, Nor Ever Was
De Schotse band Constant Follower haalt de herfst binnen met zeer sfeervolle klanken, bijzonder mooie stemmen en songs die steeds weer nieuwe geheimen prijs geven en steeds feller blinken

Er komen momenteel zoveel nieuwe albums uit dat ik veel albums noodgedwongen slechts kan scannen. Neither Is, Nor Ever Was van Constant Follower maakte bij dit scannen direct een onuitwisbare indruk, maar bij volledige beluistering bleek pas hoe mooi en indrukwekkend het debuutalbum van de Schotse band is. De band heeft ‘in the middle of nowhere’ lang gewerkt aan haar debuutalbum en dat hoor je. De instrumentatie is buitengewoon stemmig en sfeervol, maar het is ook een instrumentatie vol bijzondere details. Hierbij komen de prachtige stemmen van Stephen McAll en Amy Campbell, die elkaar prachtig versterken. Het levert wat mij betreft een droomdebuut op.

Tussen het aanbod van deze week kwam ik Neither Is, Nor Ever Was van Constant Follower tegen. Het is het debuutalbum van de band uit het Schotse Stirling en het is een album dat me zeer aangenaam heeft verrast en uiteindelijk compleet heeft betoverd.

De openingstrack van het album laat direct horen wat de Schotten is huis hebben. Neither Is, Nor Ever Was opent met sfeervolle akoestische klanken van piano en gitaar, met op de achtergrond wat atmosferische klanken van elektronica en strijkers. Het combineert prachtig met de indringende stem van voorman Stephen McAll, die gezelschap krijgt van een al even mooie vrouwenstem.

Openingstrack I Can’t Wake You maakt bijna zes minuten lang indruk met prachtige klanken, mooie stemmen en een sfeervol klankentapijt, dat keer op keer subtiel van kleur verschiet. Na de prachtige openingstrack was ik verkocht, maar ook de rest van het debuutalbum van Constant Follower stelt zeker niet teleur.

Stephen McAll heeft lang gewerkt aan het debuut van zijn band. In zijn tienerjaren raakte hij in Glasgow betrokken bij een vechtpartij met een jeugdbende en raakte hij niet alleen ernstig gewond, maar ook tijdelijk deels verlamd. Bovendien verloor de jonge Schot een groot deel van zijn geheugen. In een afgelegen oord aan de Schotse westkust werd ongeveer tien jaar gewerkt aan het debuutalbum van Constant Follower en het heeft een prachtig album opgeleverd.

Neither Is, Nor Ever Was is een album dat past in het hokje folk, maar het is zeker geen typische exponent van de Britse folk. Net als zoveel andere bands uit Schotland geeft Constant Follower een eigen draai aan het Britse muzikale erfgoed, onder andere door de akoestische klanken die we kennen uit de Britse folk te combineren met atmosferische klanken. Het is een combinatie die prachtig uitpakt en die het geluid van de band hier en daar richting ambient trekt.

Direct vanaf de eerste noten verwarmt de muziek van de Schotse band de ruimte op zeer sfeervolle wijze. Het is muziek die alleen maar beter tot zijn recht komt wanneer het buiten donker, koud en nat is, waarmee Neither Is, Nor Ever Was een prachtig album is voor het seizoen dat inmiddels zijn intrede lijkt te hebben gedaan.

Het is een album dat me, vooral vanwege de combinatie van de mannen en vrouwenstem, af en toe doet denken aan Prefab Sprout, al klonk de Britse band nooit zo stemmig als Constant Follower. Ook associaties met The Dream Academy blijven opduiken, maar de muziek van Constant Follower is een stuk subtieler en soberder.

Neither Is, Nor Ever Was is een album dat makkelijk indruk maakt met wonderschone klanken en mooie doorleefde vocalen, maar het is ook een album waarop veel te ontdekken valt. De instrumentatie is in iedere track weer net wat anders, waarbij vooral de bijzondere accenten aandacht verdienen.

Buiten deze accenten kiest Constant Follower op haar debuutalbum voor een beproefd recept. Een laag tempo, buitengewoon sfeervolle muziek en de prachtig bij elkaar kleurende stemmen van Stephen McAll en zangeres Amy Campbell. Het is een recept dat garant staat voor muziek die je vanaf nu wilt koesteren.

Ook de productie van het album mag overigens niet onvermeld blijven. Hiervoor tekende de Amerikaanse platenbaas van de band en legendarisch producer Kramer, die onder andere werkte met Galaxie 500 en Low. Het is echt puur toeval dat ik tegen dit album aanliep, maar zo mooi als dit heb ik het dit jaar nog niet vaak gehoord. Erwin Zijleman

avatar van erwinz
verdient echt meer aandacht, ook wel iets voor jou Lura