Robert Jon & The Wreck - Shine a Light on Me Brother (2021)

Rock / Roots
Label: CRS

1. Shine a Light on Me Brother (3:57)
  2. Everyday (4:27)
  3. Ain't No Young Love Song (3:20)
  4. Chicago (4:45)
  5. Hurricane (5:19)
  6. Desert Sun (4:12)
  7. Movin' (4:45)
  8. Anna Maria (4:45)
  9. Brother (4:26)
  10. Radio (3:11)
avatar van Mssr Renard
Erg benieuwd naar. Ik heb de eerste single al gehoord, en die klinkt meer dan prima. Een bonte mix van country, southern rock en soul.

De voorgaande platen waren ook stuk voor stuk erg genietbaar, en er stond ook altijd een instrumentaal op met wat muzikale krachtpatserij. Ik zie hier niet zo snel een lange song op staan, die de instrumentale song zal zijn, of het is Hurricane, maar dat moeten we dan dus even afwachten.

Intussen voeg ik even de singles/videos toe.

avatar van Rudi S
Zo te lezen geen instrumental.

Robert Jon & The Wreck "Shine A Light On Me Brother" Album - noblepr.co.uk

Scroll naar track by track.

avatar van Mssr Renard
Dan maar geen instrumental. Southern Rock is bij uitstek wel het genre voor lange songs en eventueel instrumentals. Misschien wilden Robert Jon en co. een wat commercielere koers. Minder jamband, meer radio-rock. Misschien willen ze gewoon een hitsingle. Who knows.

avatar van Mssr Renard
Nieuwe single/video, het is wel allemaal heel erg 'good times rock 'n roll' geworden:
Robert Jon & The Wreck - Everyday - YouTube

avatar van Lura
In ongeveer een decennia tijd is Robert Jon & The Wreck uitgegroeid tot een van de belangrijkste southern rockbands. Shine a Light on Me Brother bevestigt op overtuigende wijze die status. Sterker nog, misschien is het wel hun mooiste album tot nu toe. Het album bevat de energieke sfeer van hun spetterende live optredens. Ze zijn graag geziene gasten op blues- en roots festivals als Moulin Blues Ospel. Grote blikvanger van de band is door zijn altijd passievolle zang Robert Jon Burrison. Hij schreef de songs, op twee na, samen met Ian Cullen. De swingende opener en titelsong brengt de luisteraar meteen in de juiste stemming, dankzij het stevige gitaar- en toetsenspel. Regelmatig word het kwintet ondersteund door lekkere, soulvolle achtergrondzang van drie zeer getalenteerde Australische zangeressen, zoals in het ijzersterke Everyday. De luisteraar wordt overigens niet constant overdonderd, Hurricane wordt prachtig, ingetogen gebracht. De songs weten me stuk voor stuk te overtuigen. Favoriet is de aanstekelijke afsluiter Radio. Gelukkig zal binnenkort het energieke en gedreven Shine a Light on Me Brother live te horen zijn. Gaat dat zien!

Robert Jon & the Wreck live:

28-09 VERVIERS : Spirit of 66
30-09 ALKMAAR : Victorie
01-10 OSS : Groene Engel
02-10 MALDEGEM : CC Den Hoogen Pad
03-10 ENSCHEDE : Nix

avatar van Mssr Renard
Poep-comemmerciele partyrocck die wat doet denken aan 90's Lynyrd Skynyrd en Black Crowes.
Overgeproduceerd, radiovriendelijke poprock die nergens ruig of 'southern' klinken.

Het is absoluut niet slecht, maar ook absoluut niet goed. Dit gaat zo gemakkelijk het ene oor in als dat het het andere oor weer uitgaat.

Ja, Robert Jon heeft een goede stem, en de muzikanten doen zeker hun best, maar deze plaat klinkt meer als Twenty van Lynyrd Skynyrd dan dat het raakvlakken heeft met de oude southern rock. De wat oudere platen van deze band waren ook voornamelijk erg gelickt geproduceerd, maar deze is toch wel de meest hitsingle gericht.

Ik gun ze van harte een hitsingle, maar ik haak af met het volgen van deze band en zet liever een plaat op van Blackberry Smoke, Susan Tedeschi Band of Allman Betts Band, die toch wat dichter bij hun roots blijven en de valkuil van pop-rock vermijden.

Ik vermoed wel dat deze plaat (ineens) een heleboel aandacht gaat krijgen. Op één of andere manier werkt dat zo. Ik hoop dat mensen veel plezier aan deze plaat beleven en ik zal ze ook graag de wat oudere (avontuurlijkere) platen willen aanbevelen.

En als mensen eens wat meer southern rock van nu willen horen, probeer eens Blackberry Smoke, Tedesch Trucks Band of beter nog uit Nederland: Leif de Leeuw Band

avatar van Lura
Mssr Renard schreef:
Poep-comemmerciele partyrocck

Staat je spelling checker uit?

Lura schreef:

Staat je spelling checker uit?

Ja, dat mag wel een standaard-functionaliteit op Musicmeter worden.

Ik zie vaak veel spelfouten bij mijn recensies (die vaak te snel zijn neergetikt). Vaak juist mijn wat negatievere recensies zijn slechter getikt. Komt door de emotie, denk ik. Ik ben ook teleurgesteld, want ik had zo graag gewild dat dit zo'n gave plaat was, als ik hoopte.