Makaya McCraven - Deciphering the Message (2021)

Jazz
Label: Blue Note

1. A Slice of the Top (3:11)
  2. Sunset (3:48)
  3. When Your Lover Has Gone (2:11)
  4. Ecaroh (2:57)
  5. Tranquillity (3:39)
  6. Wail Bait (2:09)
  7. Coppin' the Haven (2:35)
  8. Frank's Tune (3:37)
  9. Autumn in New York (5:55)
  10. Monaco (2:24)
  11. Mr. Jin (2:57)
  12. C.F.D. (3:17)
  13. Black Rhythm Happening (3:34)
avatar van Mssr Renard
Deze moet op mijn want/luisterlijst. Zijn eerdere projecten waren een schot in de roos.

avatar van Osiris Apis
De singles klinken erg lekker! En zijn album met Gil Scott-Heron nummers viel ook erg in de smaak bij mij.

avatar van Mssr Renard
Een ietwat kortere plaat, maar voor mij een ideale spelduur. Ik ben benieuwd naar het verhaal achter deze plaat, want er zit altijd een bijzonder verhaal achter.

avatar van Mssr Renard
Stap in de tijdmachine naar de jaren '90, toen acidjazz nog helemaal hot was.

Makaya pakt oude tunes ('50's en '60's), samplet die, laat zijn band er wat nieuwe partijen overheen spelen en we hebben een groovy plaat die de tijden van Brooklyn Funk Essentials, RH Factor en Brand New Heavies doet herleven.

Een fijne en sympathieke plaat die het waarschijnlijk goed gaat doen in de eindlijsten, maar ik mis toch de spanning in de solo's, ik mis improvisaties.

Maat feit is: dit klinkt ontzettend goed en teleporteert de oude jazz en de postmoderne 90's acidjazz en urbanjazz regelrecht de jaren '20 in. Lang leve jazz!

Trouwens een fijne herfstplaat.

avatar van AOVV
Lekker ontspannend vooral, dit plaatje van Makaya McCraven. Ik ken de jazzdrummer van We're New Again, zijn fraaie herwerking van Gil Scott-Heron's I'm New Here. Die plaat vind ik, vooral dankzij de aanwezigheid van de helaas in 2011 overleden Scott-Heron, nog wel wat boeiender en specialer als deze. Zoals Mssr Renard zegt, worden hier jazzstukken uit de jaren '50 & '60 (denk aan namen als Kenny Dorham, Dizzy Gillespie, Art Blakey en Charlie Parker) gerecycleerd en voorzien van een eigen, moderne hip-hoptoets (denk daarbij dan weer aan bv. J Dilla).

Het resultaat mag er zeker zijn, maar brengt me nooit echt tot op het puntje van m'n stoel. Vooral dus lekker ontspannend, en fijn!

3,5 sterren

avatar van ZOLTAR
Op dit moment denk ik de hipste plaat in mijn collectie.
Goede plaat wel. Als je eens een lekkere jazzplaat zoekt de je Wel kan draaien als je bezoek hebt.