7even Bridges - Million Voices (2021)

Rock / Pop
Uitgebracht in eigen beheer

1. Invincible Part 1 (4:31)
  2. Sky Is So Beautiful (2:33)
  3. New Day Part 1 (3:36)
  4. New Day Part 2 (4:04)
  5. Million Voices (7:45)
  6. Running Man (7:56)
  7. Look at Me (3:56)
  8. Never Stop Dreaming (5:09)
  9. Invincible Part 2 (3:48)
  10. Best Side (5:03)
  11. Bedtime Story (5:39)
  12. Baby Come Home (3:20)
  13. Invincible Part 3 (4:01)
  14. Turn the Page (2:37)
avatar van Marco van Lochem
Op vrijdag 2 september 2016 trad de band Silhouette samen met Erik Krikke, op in de studio van Aladna FM in Aalten. Het was het startschot van een reis die resulteerde in vele theatervoorstellingen en vandaag een tweede album. Om het verhaal van Krikke goed uit te kunnen voeren, waren er een aantal aanpassingen nodig. Allereerst de naam van het zevental, dat werd 7even Bridges. Ze willen bruggen bouwen naar mensen met dezelfde problematieken als die van Krikke, die de gevolgen van zijn uitzending als operatie assistent naar Afghanistan nog dagelijks ondervindt. Daarnaast wilden ze het verhaal op passende muziek zetten, waardoor de covers plaats maakten voor eigen werk.

De beloning voor het harde werken aan die liedjes, kreeg in 2018 gestalte met de release van hun debuutalbum, “#BREAKTHESILENCE”. Een album dat mijn verwachtingen niet overtrof, maar waar ik wel van kon genieten. Het vrij korte album, ruim 33 minuten, is pakkend, maar telkens heb ik het gevoel dat ik iets mis. Met grote verwachtingen keek ik dan ook uit naar de opvolger en dat is “MILLION VOICES” geworden. In de tussentijd hebben ze al een aantal singles uitgebracht, die bijna allemaal op het album zijn gekomen. Het speciaal voor de AFM Hulp Week 2020 geschreven anthem “MAKE A CHANCE” ontbreekt, maar de andere liedjes staan er ‘gewoon’ op. Het ruim een durende album borduurt qua thema verder op het debuut. Hoe ga je om met tegenslagen, met mindere dagen, hoe kom je er dan weer bovenop en voel je je dan onverslaanbaar.

De kunst is om als band te groeien en met elke song en elk album beter te worden, en daar zijn de heren van 7even Bridges volledig in geslaagd. Met de line-up Danny Rysavy (zang), Bas Rysavy (gitaar, zang), Erik Krikke (zang), Marcel Peters (bas, zang), Fondy Hartman (gitaar, zang), Marijn Meijer (toetsen, zang) en Gijs Pelgrom op drums en zang is het dezelfde groep die het eerste album gemaakt hebben. Het vele optreden heeft ervoor gezorgd dat de band als één geheel klinkt. In de studio van producer George Konings werd lang en hard gewerkt aan het album.

Het resultaat levert 14 prachtige, uiteenlopende liedjes op, dat samen toch een geheel vormt. Onoverwinbaar, dat wil het album uitstralen en dat geeft het 7-tal met het in 3 delen opgesplitste “INVINCIBLE” duidelijk aan. “INVINCIBLE PART 1” opent het album, een rustig intro waarin je een thema hoort dat meerdere keren terug komt op “MILLION VOICES”. Als de zang invalt doet het nummer mij denken aan “THROUGH THE BARRICADES” van Spandau Ballet, ook zo’n prachtig nummer. De eerste zin die gezongen wordt geeft de lijn van het verhaal weer: “Mammy What Is Wrong With Daddy, He Doesn’t Look The Same To Me”. Het nummer is en blijft een ballad, waarbij de samenzang tegen het einde niet onvermeld mag blijven, een belangrijk kenmerk van 7even Bridges. Het nummer gaat over in “SKY IS SO BEAUTIFUL”, opnieuw met mooie samenzang en de opbouw is erg goed gedaan. De positiviteit van de titel van dit nummer krijgt een vervolg in het tweeluik, “NEW DAY PART 1” en “NEW DAY PART 2”. Het eerste deel is een pakkende rocker, geweldig gezongen en heerlijke drumpartijen en de overgang naar deel 2 gaat gepaard met mooi gitaarspel dat veelvuldig terugkomt in deze ballad. Het nummer werkt naar een geweldige climax toe.

Er staan 2 nummers op het album die richting de 8 minuten gaan, waaronder het titelnummer. “My Sleep Is Restless, Shaking In Bed, Hundreds Of Voices They Cry In My Head”, de onrust die zo belangrijk is bij mensen die lijden aan PTSS is de basis van het nummer. Na een rustig begin neemt een pakkend ritme het over, hoor je veelvuldig samenzang en bouwt het nummer op naar een climax waarbij je ‘miljoenen’ stemmen hoort…prachtig! “RUNNING MAN” klokt op 4 seconden na 8 minuten en is daarbij het magnum-opus van “MILLION VOICES”. Een soort electro begin, drums en gitaar nemen het dan over, pakkend ritme, proclamatie van Erik Krikke over het wegrennen van de problemen die hij ondervond, onderbroken door geweldige instrumentale breaks die richting progressieve rock gaan. Tegen het einde aandacht voor een heerlijke gitaarsolo van Fondy waarover Erik het laatste deel van de tekst voordraagt, waarna de gitarist nog even alleen in de schijnwerpers mag staan met een ruige, soms wat oversturende solo. Het poppy en in oktober 2020 verschenen “LOOK AT ME” is een liedje met een refrein dat zich als een muzikaal oorwurmpje in je zal nestelen en daar ook heerlijk blijft rondzingen. Deze single werd toen opgevolgd door “NEVER STOP DREAMING” dat een positieve boodschap in zich heeft. Ook hierin kun je weer genieten van de samenzang, waarin 7even Bridges zich heeft gespecialiseerd en fantastisch heeft ontwikkelt. Ook een speciale vermelding voor de subtiele toetsenbijdragen van Marijn…smaakvol!

Deel 2 van het drieluik “INVINCIBLE” is een lekkere rocker, mooi drumwerk en samenzang, waarna “BEST SIDE” het tempo weer naar beneden brengt. Er volgt een intens gezongen eerste deel en deze rustige pop-rock song heeft ook weer die samenzang, waarbij de fans van close harmony hun hart kunnen ophalen. “BEDTIME STORY” is een ballad met zeer smaakvolle arrangementen, subtiel gitaarwerk en de zang en samenzang staan hier ook weer op eenzame hoogte, een erg gaaf liedje. Het intens gezongen “BABY COME HOME” heeft een pakkend refrein en wordt gevolgd door de eerste single van het album, “INVINCIBLE PART 3”, dat al in oktober 2019 uit gebracht werd. Dit nummer zou gebruikt worden als lijflied voor het Nederlands Invictus Games Team. Dit ging vorig jaar echter vanwege corona niet door, maar het heeft wel een erg aanstekelijk nummer opgeleverd met waarbij je na 4 minuten het woord “Invincible” niet meer uit je hoofd krijgt. “TURN THE PAGE” is het orkestrale slotakkoord van “MILLION VOICES” en met de wijze woorden “Embrase The Past, Enjoy The Present And Live For The Future” krijgt dit album een positieve boodschap mee.

Met de nieuwe leden Ton-Herman Melis op toetsen, die in plaats van Marijn Meijer is gekomen en bassist Paul Verberne die Marcel Peters heeft vervangen, hoop ik dat de band snel de planken weer op kan om “MILLION VOICES”, verwerkt in het verhaal van Erik Krikke, uit te voeren. Met dit tweede album heeft 7even Bridges, met succes, het moeilijke proces van omgaan met PTSS, muzikaal en woordelijk vorm gegeven. Waar het begon met bruggen bouwen en de stilte doorbreken, proberen ze met dit meesterwerkje duidelijk te maken dat er ondanks alle narigheid in je leven, altijd weer een nieuwe dag komt, een dag met nieuwe kansen. Chapeau!