Malford Milligan & The Southern Aces - I Was a Witness (2021)

Verenigde Staten / Nederland
Roots
Label: Suburban

1. I Was a Witness (3:52)
  2. This Old World (4:13)
  3. Take a Knee (3:05)
  4. Tell the Truth & Shame the Devil (3:13)
  5. It Hurts Too Bad (3:43)
  6. I'm So Tired (3:03)
  7. Until the Rain (5:38)
  8. If I Died Today (3:33)
  9. Freedom Ain't Free (4:45)
  10. I'm Worried (4:19)
  11. Ain't No News Like Bad News (4:57)
  12. Wake Up (2:57)
avatar van Lura
De charismatische zanger Malford Milligan staat in trance afgebeeld op de hoes van I Was a Witness. Met zijn indrukwekkende voorkomen en geweldige, soulvolle stem weet hij op het podium de aandacht veelal op zich te vestigen. Toch mag de rol van begeleider en producer Jack Hustinx zeker niet onderschat worden. Net als Milligan is Jack door de wol geverfd. Deze autodidact speelt al sinds eind jaren zeventig in bands als Arti Rhythm, Soul Survivors en The Backbones. Zijn grootste bekendheid in Nederland kreeg hij met Shiner Twins, die drie geweldige albums afleverden. Op de laatste van de drie is Malford te horen. De twee kennen elkaar intussen al zo’n twintig jaar, ze werkten al in 2002 samen op Sweet Cherry Soul van Malford Milligan Band. Ze werden goede vrienden, die samen songs begonnen te schrijven. De samenwerking werd hernieuwd op Jacks prachtige album Over Yonder, waarop Jack voornamelijk de zang zelf voor zijn rekening nam. Vanwege het grote succes verscheen vervolgens in 2018 het nog succesvollere Life Will Humble You, een van mijn favoriete albums van dat jaar. Het verschil met de voorganger was dat Jack als zanger een stapje terug deed voor Malford. Echter wel weer omringd door een klasbak als Roel Spanjers en de geweldige nieuwkomer, gitarist Eric van Dijsseldonk. Voor I Was a Witness schreven Jack en Malford weer een aantal songs samen. Maar Malford schijnt ook een goede klik wat dat betreft te hebben met van Dijsseldonk. Ik denk dat Malford door met name zijn vriendschap met Jack openhartiger in zijn teksten geworden is. Onderwerpen die vroeger taboe waren, zoals het zingen over problemen als Afro-Amerikaan en albino zijn. Zo zingt hij in het schitterende I’m So Tired “Would you let me in, despite my skin”. Een liedje wat Malford trouwens schreef met de voor mij volkomen onbekende singer-songwriter Christon Kloosterboer. Die blijkbaar ook al liedjes schreef voor onder andere artiesten als Aloe Blacc, Lost Frequencies, Ziggy Marley, Mathieu Koss, Hardwell, Guus Meeuwis en Ronnie Flex. Uiteraard is het album niet compleet zonder een cover van een nummer van de betreurde Stephen Bruton, in dit geval het toepasselijke This Old World. Ook nog een fraaie cover van JW Roys Until the Rain, waarop de fantastische zangeres Sheree Smith te horen is. Malford wordt naast door Jack verder weer fantastisch begeleid door Roel Spanjers, Eric van Dijsseldonk, Fokke de Jong en Roelof Klijn. Alle spelen volledig in dienst van de liedjes. I Was A Witness is een zowel muzikaal fraai als tekstueel dapper album geworden. Het gebruikte schilderij voor de prachtige hoes is trouwens van de hand van Carla van Lieshout. De heren zullen binnenkort de songs live gaan spelen, de data van de optredens zijn terug te vinden op Milligans website.

avatar van Zwaagje
Hier ben ik nieuwsgierig naar. Het vorige album vind ik fijn en gezien de positieve review van Lura wordt dit ook genieten. De eerste luisterbeurt stelt in ieder geval niet teleur.
Hopelijk kan ik de band ook eens live zien.

avatar van Zwaagje
Na een aantal luisterbeurten kan ik de conclusie trekken dat ik het een fijn album vind. Goed gemusiceerd, mooi geproduceerd en een soulvolle doorleefde blues stem. Toch is het geen album waar ik hals over kop voor naar de platenzaak hol; daar is "het niet bijzonder en spannend genoeg" voor. Ik stel me zo voor dat ik het vinyl aanschaf na een geslaagd optreden tijdens een kleinschalig optreden in een plaatselijke kroeg of muziekcentrum. Ik kijk er nu al naar uit; zeker na alle Corona beperkingen.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Malford Milligan & The Southern Aces - I Was A Witness - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Malford Milligan & The Southern Aces - I Was A Witness
De Texaanse muzikant Malford Milligan en zijn Nederlandse band The Southern Aces laten op I Was A Witness op indrukwekkende wijze horen hoe Amerikaanse rootsmuziek moet klinken

Malford Milligan en zijn band The Southern Aces maakten drie jaar geleden indruk met een prachtig klinkend rootsalbum en een stem die herinnerde aan de grote soulzangers uit het verleden. Op het deze week verschenen I Was A Witness klinkt het nog wat indrukwekkender. The Southern Aces verkeren in een geweldige vorm en spelen subtiel en gloedvol, maar ook de pannen van het dak. De stem van Malford Milligan wordt alleen maar beter en maakt gehakt van de meeste jongere soulzangers van het moment. De emotionele teksten over het als zwarte albino opgroeien in het haatdragende Texas, maken de songs op het album alleen maar indrukwekkender.

Life Will Humble You van Malford Milligan & The Southern Aces liet ik drie jaar geleden veel te lang op de stapel liggen, maar toen het album daar eindelijk af kwam, was ik onmiddellijk overtuigd van de kwaliteiten van de muzikant uit Texas, die samen met zijn Nederlandse band The Southern Aces garant stond voor een heerlijke portie Southern soul met flarden rootsrock, blues en country.

Daarmee was ik overigens zo ongeveer de laatste Nederlandse liefhebber van Amerikaanse rootsmuziek die het album omarmde, maar beter later dan nooit zal ik maar zeggen. Dit keer ben ik wel bij de les, want de opvolger van Life Will Humble You had al een aantal weken voor de release van het album mijn aandacht.

Ook op I Was A Witness werkt Malford Milligan samen met The Southern Aces en dat pakt wederom fantastisch uit. Centraal staat ook dit keer de Nederlandse muzikant Jack Hustinx, die het album prachtig produceerde en laat klinken alsof het een aantal decennia geleden werd opgenomen in de legendarische Muscle Shoals Sound Studio in Sheffield, Alabama.

Ook de rest van de band verkeert in grootse vorm. Pianist en organist Roel Spanjers vult op doeltreffende wijze de gaten, Eric van Dijsseldonk tekent voor geweldig en veelkleurig gitaarwerk, terwijl de ritmesectie die bestaat uit drummer Fokke de Jong en bassist Roelof Klijn strak maar ook swingend speelt. Malford Milligan hoeft vervolgens alleen nog maar de sterren van de hemel te zingen en dat doet de Texaanse muzikant op imponerende wijze.

Malford Milligan groeide aan het eind van de jaren 60 als zwarte albino op in Texas en dat was niet bepaald een vriendelijke omgeving. Het is een omgeving waarover noodgedwongen lang is gezwegen, maar op I Was A Witness maakt Malford Milligan je deelgenoot van de zware tijden van weleer. Het voorziet zijn stem van nog wat meer gevoel, doorleving en urgentie.

In vocaal opzicht vind ik I Was A Witness nog wat indrukwekkender dan zijn voorganger en ook in muzikaal opzicht zijn er stappen gezet. The Southern Aces klinken nog wat veelzijdiger dan op Life Will Humble You en bestrijken vrijwel het hele palet van de Amerikaanse rootsmuziek. Malford Milligan laat ook dit keer horen dat hij een geweldig soulzanger is, die associaties oproept met een aantal hele grote soulzangers, maar ook de Texaan kan binnen de Amerikaanse rootsmuziek op een breed terrein uit de voeten.

Malford Milligan en The Southern Aces blijven op I Was A Witness binnen de vaste stramienen van de genres die ze aantikken, maar het klinkt allemaal zo goed, dat ik persoonlijk geen moment treur over een gebrek aan muzikale vernieuwing. Zeker de ingetogen songs op het album snijden dwars door de ziel, maar ook de meer uptempo songs op het album sleuren je makkelijk het diepe zuiden van de Verenigde Staten in.

Malford Milligan draait al heel wat jaren mee in de muziek en hetzelfde geldt voor een aantal van zijn Nederlandse bandleden, die hun sporen in de rootsmuziek ook ruimschoots verdiend hebben. I Was A Witness laat echter horen dat de rek er nog niet uit is, wat doet uitzien naar veel meer muziek van de Amerikaanse muzikant en zijn band. I Was A Witness verdient in de tussentijd alle aandacht, nationaal en internationaal. Erwin Zijleman