Emma Ruth Rundle - Engine of Hell (2021)

geen stemmen

Avant-Garde / Rock
Label: Sargent House

1. Return (5:16)
  2. Blooms of Oblivion (5:39)
  3. Body (5:27)
  4. The Company (4:11)
  5. Dancing Man (5:23)
  6. Razor's Edge (4:10)
  7. Citadel (5:39)
  8. In My Afterlife (5:01)
  • vanaf vrijdag 5 november te koop
avatar van Don Cappuccino
Return is een krankzinnig mooi nummer. Verstild en enorm melancholisch met alleen piano en Emma's betoverende stem. Dit heeft de emotionele sloopkogelkwaliteiten van Tori Amos in de jaren '90. Zeer benieuwd naar de rest van de plaat, want dit vind ik nu al een van de mooiste tracks die ik van Emma Ruth Rundle heb gehoord en ze heeft toch behoorlijk wat bloedmooie pareltjes al op haar naam staan.

avatar van AOVV
Als albumopener kan Return inderdaad wel tellen, denk ik. Ik hoor een heleboel emotie in de stem van Emma Ruth Rundle, en zij lijkt de gehele song te twijfelen of ze die emoties écht de vrije loop moet laten of toch binnenskamers moet houden. Het blijft wat mij betreft een beetje hangen tussen uitbarsting en introvertie en terwijl "blijven hangen" meestal een wat negatieve connotatie heeft, is dat hier absoluut niet het geval. Voelt gewoon helemaal als de perfecte keuze aan!

En de sobere pianobegeleiding maakt het alleen maar mooier.

avatar van wexxel99
Onwaarschijnlijk, maar ze lijkt steeds beter te worden. Prachtige clip; een eerbetoon aan Jean Cockteau

avatar van Geert V.
Schitterend nummer "Return". Benieuwd naar de rest.

avatar van Faalhaas
De eerste twee nummers zijn al te beluisteren en zijn veelbelovend. Het lijkt er op dat ze voor een iets andere aanpak heeft gekozen voor dit album, en dat mocht ook wel want - hoe goed ook - de laatste albums begonnen steeds meer van hetzelfde te worden. Nu houdt ze het wat kleiner, meer spartaans. Met veel emotie. Het doet me wat aan Cat Power denken. Ben benieuwd naar de rest.

avatar van Mausie
Blooms of Oblivion is ook prachtig. Dit belooft een minimalistisch album met veel gevoel te worden.

avatar van Don Cappuccino
Erg mooi interview met Emma Ruth Rundle over deze plaat: