menu

Tess Merlot - Laissez-moi (2021)

mijn stem
4,25 (2)
2 stemmen

Nederland
Pop
Uitgebracht in eigen beheer

  1. La Haye (3:39)
  2. Le Soir de Noël (3:33)
  3. Bruxelles (2:52)
  4. Les Saisons de Ma Jeunesse (4:42)
  5. Grand-père (3:52)
  6. Mon Paris (3:26)
  7. Laissez-moi (3:03)
  8. L'histoire de Notre Amour (2:50)
  9. Il Est Mort le Soleil (3:26)
  10. C'est Beau la Vie (3:04)
  11. Une Romance D'été (3:16)
  12. Quand on Se Verra (3:30)
totale tijdsduur: 41:13
zoeken in:
avatar van erwinz
4,5
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Tess Merlot - Laissez-moi - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Tess Merlot - Laissez-moi
De Nederlandse muzikante Tess van der Zwet transformeert als Tess Merlot in een zeer vaardig vertolkster van het Franse levenslied en strooit hierbij zowel met zonnestralen als met tranen

Je moet het maar durven om als Nederlandse muzikante een Franstalig album te maken dat van de eerste tot en met de laatste noot het erfgoed van de Franse muziek respecteert en eert. Tess van der Zwet heeft het gedurfd en levert als Tess Merlot een geweldig album af. Dat is deels de verdienste van de geweldige muzikanten die haar op Laissez-moi begeleiden, maar het zijn toch vooral de stem van Tess Merlot, haar persoonlijke verhalen en de bijzondere wijze waarop ze deze voordraagt, die van Laissez-moi zo’n indrukwekkend album maken. Tess Merlot kan overweg met de melancholie die onlosmakelijk is verbonden met het Franse chanson, maar ze laat de zon ook uitbundig schijnen. Snel boeken dat retourtje (of enkeltje) Parijs.

Matthijs van Nieuwkerk en Rob Kemps zetten momenteel wekelijks het Franse chanson in het zonnetje in het zeker aan te bevelen tv-programma CHANSONS!. Het is een mooi podium voor het Franse chanson, maar iedereen die de afgelopen jaren heeft opgelet, weet dat we ook in eigen land een uitstekende vertolkster van het Franse levenslied hebben.

Tess van der Zwet was in 2014 de drijvende kracht achter de website Het Chanson Offensief, die vol staat met mooie verhalen over muziek uit Frankrijk. Met haar band Tess Et Les Moutons deed ze mee aan een talentenjacht op tv, maakte ze jarenlang de podia onveilig en bracht ze een prima EP uit, waarop originele Franse chansons op bijzondere wijze werden gecombineerd met de Nederlandstalige of Engelstalige bewerkingen die hier in Nederland veel bekender zijn.

Ondanks het succes van Tess Et Les Moutons was het tijd voor iets nieuws en daarom duikt de Haagse zangeres nu op als Tess Merlot. Laissez-moi is het debuutalbum van Tess Merlot en het is een album dat de liefde voor het Franse chanson na de eerste afleveringen van CHANSONS! nog wat verder aanwakkert.

Mon Paris, de single die aan het album vooraf ging, wekt onmiddellijk de niet meer te onderdrukken wens op om weer eens een bezoek te brengen aan de lichtstad of de stad van de liefde. En zo bevat Laissez-moi flink wat songs die zorgen voor een Franse zomer in de bol.

Vergeleken met het ook recent verschenen album van de Franse muzikante Barbara Pravi, kiest Tess Merlot voor een wat zonnigere invalshoek. De Nederlandse muzikant kiest een enkele keer voor het melancholische en wat dramatische Franse chanson, dat Barbara Pravi uitvoerig verkent, maar veel vaker hoor je het lichtvoetigere geluid dat we kennen uit de Franse popmuziek en dat we ook kennen van Zaz.

Ik hou persoonlijk wel van alle melancholie en dramatiek in het Franse chanson, maar zeker wanneer de zon schijnt, zijn de wat optimistischere klanken vol invloeden uit de jazz en de gipsymuziek op Laissez-moi zeer welkom.

Tess van der Zwet kan zowel uit de voeten met donkere wolken als met zonnestralen. Les Saisons de Ma Jeunesse, dat terugblikt op haar (overigens gelukkige) jeugd, Grand-père, het eerbetoon aan haar opa en Il Est Mort le Soleil, over een definitief afscheid, zijn prachtig melancholisch, maar hier staan warmbloedige tracks vol zonnestralen tegenover, zoals in het al genoemde Mon Paris.

Dat het ook buiten de Franse landsgrenzen goed toeven is hoor je in La Haye en Bruxelles. En zo bevat Laissez-moi twaalf mooie verhalen. Het zijn twaalf verhalen die keer op keer prachtig, maar ook verrassend gevarieerd, zijn ingekleurd door een groep zeer competente muzikanten, waarna Tess Merlot het mag afmaken met haar prachtige stem. En dat doet ze met verve, want was is de zang op Laissez-moi mooi en trefzeker,

Het is knap om als Nederlandse muzikante een album kan maken dat 100% Frans klinkt en het is nog veel knapper als het een album is dat niet onder doet voor de albums van de smaakmakers in de Franse muziekscene.

Het zal niet meevallen om als Tess van der Zwet naam te maken binnen het enorme aanbod van de Franse (pop)muziek, maar als Tess Merlot moet het lukken, net als het onze eigen Dave in de jaren 70 lukte. Als Matthijs van Nieuwkerk en Rob Kemps klaar zijn met het eerste seizoen van CHANSONS!, moeten ze maar eens snel een bezoekje brengen aan Tess Merlot in Den Haag. Erwin Zijleman

4,0
4 sterren dankzij Il est mort, le soleil.
Une grande chanson!!
Rest klinkt aangenaam.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:38 uur

geplaatst: vandaag om 16:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.