Finally George - Icy Skies (2021)

Duitsland
Uitgebracht in eigen beheer

1. Icy Skies (5:05)
  2. Beautiful (5:38)
  3. Old Friend (5:55)
  4. When the Angels Cry (5:39)
  5. Message (5:41)
  6. I Adore You (8:31)
  7. When Dreams Don'T Die (6:12)
  8. Long Way Home (7:13)
  9. Father & Son (0:40)
avatar van Marco van Lochem
Begin november 2018 werd ik getriggerd door de hoes van “LIFE IS A KILLER”, een album van Finally George. Ik ben op zoek gegaan naar meer informatie en heb er natuurlijk naar geluisterd. Na een paar nummers was het voor mij duidelijk, deze plaat moest worden aangeschaft. Het album stond op nummer 6 in mijn jaarlijstje over 2018 en met spanning keek ik uit naar de opvolger. Die is er nu…en wat een geweldig album is het weer geworden.

Finally George is George Hahn, een in het midden van de jaren zestig in Hamburg geboren multi-instrumentalist, die op zijn zesde de viool leerde bespelen, op zijn 15e de basgitaar en die jarenlang als geluidsingenieur en reclamecomponist heeft gewerkt.

Vanaf 2015 ging het vizier op het maken van eigen muziek en het eerste resultaat daarvan was dus dat prachtige “LIFE IS A KILLER”. Voor dat debuutalbum werkte hij samen met Styx drummer Todd Sucherman en die zit ook dit keer weer achter de trommels. Verder maakt George gebruik van een aantal gastmuzikanten, waaronder de gitaristen John Engehausen en Martin Scheffler die op 3 nummers de gitaarsolo voor hun rekening nemen. Zoals gezegd is Finally George een multi-instrumentalist en bespeelt hij de viool, basgitaar, gitaar, toetsen en percussie.

Op “ICY SKIES” staan negen liedjes, samen klokken ze ruim 50 minuten en het is van het eerste tot de laatste toon genieten. Je kunt de muziek plaatsen in de hoek van de melodieuze rock, met progressieve invloeden met hier en daar een snufje blues en folk. Het titelnummer opent het feest en na een rustig begin is hoor je de warme, aangename stem van George. Het tempo is rustig, je hoort de viool, een mooie melodie, het is een heerlijke opener. In “BEAUTIFUL” gaat het tempo iets omhoog, laat Sucherman horen een geweldige drummer te zijn, want het drumpatroon is heerlijk complex. Toch is de melodielijn pakkend, de gitaarsolo van George fantastisch en bouwt het nummer op naar een mooie climax die halverwege wordt bereikt. Daarna gaat het tempo weer omlaag en dan wordt opnieuw opbouwt naar een climax. Geweldig nummer. Het bijna 6 minuten durende “OLD FRIEND” begint rustig, mooie vocale arrangementen, slepende gitaarsolo van Engehausen, waarna het tempo omhoog gaat. Het nummer ontwikkelt tot een progressieve rock nummer, met een paar tempowisselingen en subtiel gitaarwerk. Gitaar en drum zorgen in het begin van “WHEN THE ANGELS CRY” meteen dat je gepakt wordt door deze ballad. Toetsen solo, mooie vocale arrangementen, tempoversnelling na iets meer dan 3 minuten en uiteindelijk komt het geheel weer tot rust.

“MESSAGE” is een steviger nummer, meer rock, pakkende riffs, Police-achtige drumwerk, waarna een melodieus gitaarthema het nummer kleur geeft. Het is het stevigste nummer van “ICY SKIES”, maar ook hier is er een tempowisseling na zo’n 3 minuten, waarna een rustig stuk volgt. Het langste nummer “I ADORE YOU” klokt acht en een halve minuut en begint met een slepende gitaarsolo. Finally George zingt emotioneel, een soort wanhoop en pijn die hij goed weet weer te geven. In dit nummer kun je ook genieten van een heerlijke toetsensolo die wordt gevolgd door een gitaarsolo, waarna de 2 het samen oppakken. Geweldig gedaan! “WHEN DREAMS DON’T DIE” is er in het begin aandacht voor vocalen, de stem van George, samenzang, strijkersarrangementen die wel uit een kastje komen, verschillende sferen en een geweldige gitaarsolo volgen. Tegen het einde is er een hoornsolo te horen, waarmee George maar weer eens aangeeft een inventieve muzikant te zijn die een uitdaging niet uit de weg gaat. Het één na langste nummer is “LONG WAY HOME” dat begint met een percussie ritme, toetsensolo, waarna Sucherman met een apart ritme de het nummer een basis geeft. In het tweede deel is er weer een slepende en erg melodieuze gitaarsolo. Ook weer een waanzinnig nummer. “FATHER & SON” is een 40 seconden durend slotakkoordje dat in 1972 opgenomen is. Finally George op de viool, zijn vader op de piano, aan wie hij het album heeft opgedragen. De vader van George overleed eind vorig jaar. Het laatste wat je bij dit liedje hoort is “Schööön”, dat is de oma van hem.

“ICY SKIES” is zoals ik al aangaf een erg goede plaat geworden, die met elke luisterbeurt meer geheimen prijsgeeft. Een album dat weleens in mijn jaarlijstje zou kunnen eindigen, al heeft het dit jaar wel erg veel concurrentie, want het is een ongelofelijk productief muziekjaar.

avatar van jorro
Door de 4,5* en bovenstaande recensie nieuwsgierig geworden heb ik dit album via spotify aandachtig beluisterd.
En ik moet toegeven dat het het album met Duitse Grundlichkeit gemaakt is. Over alles is nagedacht en daardoor is het een onberispelijke plaat geworden. Het klinkt allemaal als een klok. Maar in mijn beleving is dat ook de valkuil waar het album een beetje in belandt. Het is wel heel erg clean. Als een voetballer die er probeert geen vlekken op zijn broek of shirt te krijgen.
Daardoor ontbreekt de spanning en verrast het geheel mij onvoldoende om tot een hoge score te komen.
Het album zal in huize jorro niet al te vaak beluisterd worden. Een playlist maak ik er niet direct van.

avatar van pachag
Ik ben hier dus erg enthousiast over! Het klinkt als iets dat Steven Wilson gemaakt zou kunnen hebben. Behoorlijk Pink Floyd-achtig ook. Het is ontzettend catchy, maar zonder inhoudsloos te zijn.

Ik ben in de maand september nog geen andere albums tegen gekomen waar ik zo enthousiast over ben.

avatar van ProGNerD
Sinds SW into de disco is, zet deze Duitse George de "oudere" SW sound behoorlijk geslaagd door; eindelijk George...

avatar van pos
pos
En toch weet deze me nog niet zo te grijpen als de vorige. Wellicht iets te rustig, wellicht niet echt een nummer wat er bovenuit steekt. Wellicht komt het nog want het blijft sterk materiaal.