Jarvis Cocker - Chansons d'Ennui Tip-Top (2021)

Label: ATO

1. Dans Ma Chambre (3:31)
  2. Contact (2:55)
  3. La Tendresse (2:36)
  4. Amour, Je Te Cherche (5:56)
  5. Les Gens Sont Fous, les Temps Sont Flous (3:23)
  6. Il Pleut sur la Gare (3:03)
  7. Paroles Paroles (4:00)
  8. Requiem pour un Con (3:41)
  9. Mon Ami la Rose (2:17)
  10. Mao Mao (2:41)
  11. Elle et Moi (6:11)
  12. Aline (3:31)

Bonjour!

ça va bien, merci

avatar van EttaJamesBrown
Wel jammer dat het op het station regent.

avatar van Venceremos
Hij springt zo wel erg gretig op de Matthijs van Nieuwkerk/Snollebollekes bandwagon. Jammer.

gauche droit?

avatar van Michiel Cohen
3.5 sterren. Maar omdat hij een briljante cover neerzet van Contact een halve bonus ster. Dit album hoort in de top 100 van 2021 thuis.
Contact - YouTube
Brigitte Bardot - Contact ! - 1968 - YouTube

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Slowchat verwijderd

avatar van Arjan Hut
Même notre chat adore ça!

avatar van ZAP!
Michiel Cohen schreef:
Contact - YouTube
Brigitte Bardot - Contact ! - 1968 - YouTube
John Zorn - Contact!

avatar van crosskip
Ah kijk, Tip-Top klonk al zo bekend in de film! Fijn album weer hoor,

vigil schreef:
gauche droit?

Voor de liefhebbers. Tout le Monde de droit à gauche!

crosskip schreef:

Voor de liefhebbers Tout le Monde de droit à gauche!

Ik vind deze versie mooier dan t origineel al moet ik ook zeggen dat de ballade wel iets minder catchy is

Altijd leuk als werelden van helden samenkomen, in dit geval die van Wes Anderson en Jarvis Cocker. Wes Anderson's laatste film gaat over het fictieve tijdschrift The French Dispatch, een soort New Yorker op zijn Frans. De film speelt zich af in de hoogtijdagen van dit blad, de jaren '60 en '70. Het leek Wes wel leuk als Jarvis een liedje wilde zingen en van het ene liedje kwamen de anderen en zo geschiedde dit album.

Als de fictieve zanger Ennui Tip-Top covert Jarvis een reeks liedjes uit de belangrijkste jaren van het blad en zo komt hij ook even voorbij in de film (op een gegeven moment klinkt een van de liedjes in een café, waar ook een poster van deze hoes hangt). De keuze van de liedjes doet me goed: wat bekendere evergreens van bv. Dalida, wat onbekendere liedjes van soundtracks, maar nergens echt voor de hand liggende keuzes. Hooguit wellicht Paroles, Paroles, maar juist dat is een van de betere liedjes hier. Dat komt -eerlijk is eerlijk- ook wel door Laetitia Sadier, Française van geboorte, die altijd al fraai zingt, maar en passant Jarvis ook nog wat tips over zijn uitspraak meegaf.

Requiem Pour Un Con en Elle et Moi behoren tot mijn franstalige nummers en daarom vind ik het sowieso al tof dat een van mijn helden middels een cover hun status bevestigd, maar echt uitblinken doet hij in het bombastische Aline, dat hij naar een heerlijk hoogtepunt zingt.

De animatievideo die Wes maakt voor Aline is ook zeer de moeite waard:
THE FRENCH DISPATCH | "Aline" Music Video | Directed by Wes Anderson | Searchlight Pictures - YouTube