The Beatles - A Hard Day's Night [US] (1964)

Rock / Pop
Label: United Artists

1. A Hard Day's Night (2:29)
  2. Tell Me Why (2:08)
  3. I'll Cry Instead (2:05)
  4. I Should Have Known Better (2:09)
  5. I'm Happy Just to Dance with You (1:56)
  6. And I Love Her (3:43)
  7. I Should Have Known Better (2:41)
  8. If I Fell (2:20)
  9. And I Love Her (2:29)
  10. Ringo's Theme (3:08)
  11. Can't Buy Me Love (2:12)
  12. A Hard Day's Night (2:05)
avatar van Toon1
de Amerikaanse United Artists-uitgave van "A Hard Day's Night". Tracks 4, 6, 10 en 12 is instrumentale filmmuziek, uitgevoerd door het George Martin Orchestra. "Ringo's Theme" is trouwens gewoon "This Boy" instrumentaal.

avatar van Toon1
Ik vind die instrumentale muziek van George Martin eigenlijk zeer leuk. Heb deze LP speciaal aangeschaft voor die filmmuziek. Past gewoon beter bij de film dan de Britse LP vind ik, al mist hij natuurlijk een paar nummers die wel op het Britse album staan.

Overdag draai ik meestal de blauwe U.K.-versie en 's avonds deze rooie Amerikaanse als ik daar zin in heb.
De vocalen van Paul McCartney op And I Love Her zijn volgens mij ietsje anders dan op de Engelse uitgave.
De instrumentale versies van I Should Have Known Better en Ringo's Theme (This Boy, dat ook in de vocale versie een b-kantje is) worden wat vlotter gespeeld.
En er was nogal wat royalties-gedoe over welke soundtracks er wel of niet op de Capitol CD-boxjes vol. 1 en 2 mochten verschijnen. Er was ook al een vol. 3 in planning met o.a. het dubbel-album The Beatles Story maar dat is later weer tegengehouden.
De compilatie Hey Jude uit 1970 is in Amerika wel als enkele CD op het Apple-label verschenen verschenen. Nostalgisch leuk om ook als CD te hebben, want het is in die tijd ook in Nederland als LP en MC uitgebracht. In Amerika sloeg dat album ook als 8-track cartridge goed aan, vanwege de bekende hits en sterke b-kantjes.
Ik ben nog steeds jaloers op een kennis van mij die de Amerikaanse versie van Let It Be heeft met zo'n uitklapbare fotohoes. (Nee die hoes is niet afspeelbaar, maar wel leuk om te zien).