Bruce Springsteen & The E Street Band - The Legendary 1979 No Nukes Concerts (2021)

Label: Sony

1. Prove It All Night (5:58)
  2. Badlands (5:45)
  3. The Promised Land (6:21)
  4. The River (6:05)
  5. Sherry Darling (6:11)
  6. Thunder Road (5:26)
  7. Jungleland (10:10)
  8. Rosalita (Come Out Tonight) (12:07)
  9. Born to Run (4:59)
  10. Stay (4:28)
  11. Detroit Medley (9:41)
  12. Quarter to Three (9:56)
  13. Rave On! (2:57)
avatar van Brunniepoo
Ohja, dus deze concerten worden nu van een major uitgebracht en daarom is de versie die via de eigen website verkocht werd, maar vast offline gehaald. Nu kreeg je daar ook twee concerten voor de prijs die je nu voor deze samengestelde uitgave gaat betalen, dus dat is ook logisch, maar goed, ik vind het verder maar een merkwaardige handelswijze.

Het concert zelf vind ik niet bijzonder interessant, eigenlijk gewoon een uitloper van de Darkness-tournee, maar naar het beeldmateriaal ben ik wel benieuwd.

avatar van vielip
De beelden zijn inderdaad de moeite waard. Wat mij gelijk opvalt is de ongelofelijke inzet en energie die van de band af spat. En dat hoor je in de uitvoeringen terug. De nummers worden in een razend tempo gespeeld. Zoals bij wel meer oudere opnames van Bruce stoort me dat enigszins. Ja, het is de passie en het (jeugdig) enthousiasme van de band in optima forma. Maar ik vind persoonlijk dat de nummers aan kracht wonnen toen ze enkele jaren later in een iets minder gejaagd tempo werden gebracht. Het concert zelf is naast dat het voor Bruce begrippen wat aan de korte kant is, best aardig. Zo krijg je met Stay en Rave on in ieder geval twee nummers die niet vaak voorbij komen. Zeker niet op officiële releases.

Ik hou wel van de jongere E Street Band.
En de 1e cd is brilliant.
Jungleland is gewoon hemels...wow

avatar van itchy
Live-debuut van The River.

avatar van LittleBox
itchy schreef:
Live-debuut van The River.
en hoe… Echt prachtig!

Een concert van Bruce Springsteen & The E-Street Band is meestal (erg) goed. Dit is een goed concert, maar er zijn toch echt betere concerten. Zoals bijvoorbeeld: Bruce Springsteen & The E Street Band - The Agora, Cleveland 1978 (2014) - MusicMeter.nl

Allereerst is de setlist voor een concert van the Boss aan de korte kant en toch is het geen dijk van een setlist. Het eerste deel op CD1 is wel erg goed. Vooral songs als The River, Badlands, The Promised Land, Thunder Road en natuurlijk het fantastische Jungleland. En ook deze Born To Run mag er wezen. Het vervolg op CD2 bestaat uit veel rock 'n roll covers en is leuk. Vooral goed en energiek gespeeld, maar de songs zijn niet van Springsteens eigen niveau. Alles bij elkaar kom ik op 4* voor The Legendary 1979 No Nukes Concerts.

avatar van AOVV
Volledig eens met west, eigenlijk. Natuurlijk is dit erg goed, Bruce en The E Street Band heersen live wel vaker, en dan komt het op details als de setlist af. We moeten deze concerten tussen Darkness on the Edge of Town en The River plaatsen, twee topplaten van The Boss. Tot en met de negende song is dit fantastisch, met meteen een energiek openend trio van Darkness, gevolgd door twee nieuwe songs, die ondertussen veel harten hebben veroverd (die eerste toch zeker). Daarna volgt "ouder" werk, waarbij zeker de weergaloze versie van Jungleland, met een verscheurend mooie saxofoonsolo van Clarence "The Big Man" Clemmons, niet onvermeld mag blijven. Hij zorgt hier voor hét hoogtepunt, mijns inziens.

Daarna wordt het allemaal wat vrijblijvender, te beginnen met Jackson Browne en Tom Petty die op het podium worden uitgenodigd voor Stay. Vervolgens krijgen we een lange medley, een aantal rock & roll-covers. Een eerbetoon aan die artiesten natuurlijk, waar Bruce ook wel wat mosterd heeft gehaald - hij is niet het type dat zijn oude helden verloochent.

Allemaal best aardig, maar dan hoor ik persoonlijk liever een halfuurtje extra van zijn eigen songs. Natuurlijk is dat maar een klein smetje op de plaat, want ik kan me inbeelden dat dit, mocht je er live bij zijn geweest, een spetterend feest geweest moet zijn. De energie, klasse en kracht spat uit de speakers, in ieder geval - toch een handelsmerk van deze geweldige muzikanten.

4 sterren

[/quote] Allemaal best aardig, maar dan hoor ik persoonlijk liever een halfuurtje extra van zijn eigen songs. Natuurlijk is dat maar een klein smetje op de plaat, [/quote]

Die Detroit Medley speelde hij wel vaker in die periode, dus is heel kenmerkend voor die tijd, en vind ik het ook wel terecht dat dit op het album staat. Maar ik hoor liever ook zijn eigen werk.

En we moeten niet vergeten dat dit optreden een onderdeel is geweest van een liefdadigheidsconcert, dan moet je als artiest je setlist daarop wat aanpassen. Ik zie/hoor daarom ook liever de concerten uit zijn darkness tour zoals west aangeeft.

avatar van Twinpeaks
Gekregen onder de boom. Ik loop niet meer zo warm voor Bruce als dat ik vroeger deed.
Als ik hem niet zou hebben gehad , heb ik niet het idee dat ik iets zou missen.
Waarmee ik niet zeg dat het slecht is , maar er is al voldoende van deze periode verschenen . Officieel en illegaal.
Veel liever had ik een weergave gezien van zijn solo optredens van albums als The Ghost Of Tom Joad en Devils & Dust .
Wel een energiek gebeuren en leuk om de beelden erbij te hebben. Essentieel ? Dat dan weer niet .
4 sterren.

avatar van devel-hunt
Bruce Springsteen, ik heb een paar platen van hem, maar echt fan ben ik nooit geworden, zijn stem heeft voor mij een net iets te hoog “ marktkoopman gehalte”, dat klinkt lulliger dan dat ik het bedoel, ik heb Bruce Springsteen ook een keer live mogen zien, die concerten duren zo ontzettend lang, na drie uur dacht ik “ nou weten we het wel” , dat klinkt ook weer lullig maar zo bedoel ik het niet, Bruce is natuurlijk een icoon, inmiddels een levende legende, de nummers die hij tijdens No Nukes speelde behoren tot zijn absolute hoogtepunten, een mooie aanwinst voor zijn miljoenen fans deze plaat, maar ik sla even over.

avatar van Dirkrocker
Toevallig deze cd box met kerst van me vrouwtje gehad. Het meest mooie eraan is de blueray die erbij zit, zodat je het concert kan bekijken. Aan inzet en enthousiasme heeft het sowieso nooit gelegen bij Bruce, maar gaaf om het terug te zien. En nog jonge Bruce en jonge band, hardwerkend aan de toekomst. Ben het dan wel eens met vielip dat bij aantal nummers het tempo te hoog ligt. Dat haalt vaak net de feeling uit en nummer. Maar al met al en leuke toevoeging aan mijn Boss collectie!