Shep Pettibone - Dance Masters (2021)

Alternatieve titels: Arthur Baker Presents Dance Masters | The Classic 12" Master-Mixes

geen stemmen

8. Miami Sound Machine - Bad Boy [Shep Pettibone Remix]
  9. Cyndi Lauper - Change of Heart [12" Extended Club Remix]
  10. Run DMC - It's a Tricky [Club Mix]
  11. Paula Abdul - Knocked Out [Pettibone 12"]
  12. Narade - Divine Emotions [Shep Pettibone Single Remix)
  13. Pet Shop Boys - West End Girls [The Shep Pettibone Mastermix]
  18. Depeche Mode - Behind the Wheel [Shep Pettibone Mix]
  19. Erasure - Chains of Love [Unfettered Remix] [2009 Remaster]
  20. Kim Wilde - You Came [Shep Pettibone U.S. 7" Version]
  21. Psychedelic Furs - Shock [The Shep Pettibone Mix]
  22. Elton John - I Don't Wanna Go On with You Like That [The Shep Pettibone Mix]
  23. The Communards - Never Can Say Goodbye [Single Mix]
  24. Gloria Gaynor - I Am What I Am [12” Extended Version]
  25. Lisa Lisa en Cult Jam with Full Force - I Wonder If I Take You Home [The Shep Pettibone Remix]
  26. Sananda Maitreya - If You Let Me Stay [The Shep Pettibone Mix]
  35. Pia - Dance Out of My Head [The Dress-Down Mix]
  36. Leroy Burgess - Heartbreaker [12" Shep Pettibone Mix]
  37. Sinnamon - Thanks to You [12" Shep Pettibone Mix]
  38. The Jammers - Be Mine Tonight [12" Shep Pettibone Mix]
  39. Instant Funk - (Just Because) You'll Be Mine [12" Shep Pettibone Mix) (2017 Remaster]
  40. Aurra - Such a Feeling [12" Shep Pettibone Mix]
  41. Carol Williams - No One Can Do It (Like You) [12" Special Remix]
  42. Steve Shelto - Don't Give Your Love Away [Shep Pettibone Mix: Short Version]
  43. Skyy - Show Me the Way [12” Shep Pettibone Mix]
  44. Mike and Brenda Sutton - ‎Don't Let Go of Me (Grip My Hips and Move Me) [12" Shep Pettibone Mix]
  45. Weeks and Co. - If You’re Looking for Fun [12" Shep Pettibone Master Dub Mix]
  46. The Salsoul Orchestra - Ooh, I Love It (Love Break) [12" Shep Pettibone Mix]
  47. First Choice - Let No Man Put Asunder [12" Shep Pettibone Mix]
avatar van vigil
Lekker heur!

avatar van Poeha
Godver, dit is een van de beste releases in jaren, ook al ken ik het gros van deze versies al wel, maar nu fijntjes "gebundeld".

avatar van luigifort
Welke song/versie/remix is de beste?

avatar van gaucho
Tja, moeilijk om er eentje uit te lichten als 'de beste'. Zelf ben ik een groot liefhebber van die Salsoul-nummers uit de jaren zeventig (de nummers 36 t/m 47) die hij grondig wist te moderniseren naar het geluid van de jaren tachtig. Zoals First Choice met Let no man put asunder. Dat nummer - op zich al lekker funky - krijgt er een heel nieuwe dimensie door. Dr. Love van hetzelfde trio idem. En verdomd, die staat hier niet eens op. Dat vind ik wel een misser van de eerste orde.

Andere favorieten zijn voor mij zijn remixen van Whitney Houston (So emotional) en Cyndi Lauper (Change of heart), die hij een echte club-feel weet mee te geven zonder dat het oorspronkelijke nummer om zeep geholpen wordt. Kom daar bij de gemiddelde remix van anno nu maar eens om.

Verder een heel aardige samenstelling. Dat er niets van Madonna en Janet Jackson op staat, vind ik wel een gemis, maar zal wel een rechtenkwestie zijn. Jammer dan ze niet in alle gevallen voor de 12"-versie gekozen hebben, zoals bij You came van Kim Wilde en Divine emotions van Narada Michael Walden. Die komen in hun lange versies veel beter tot hun recht. En van Five Star had ik veel liever zijn remix van The slightest touch gezien.

Maar verder is dit voor mij een must-have. Shep Pettibone was toch wel een van de beste remixers die in de jaren tachtig een eigen stempel op nummers wist te drukken en er soms in slaagde het nummer boven zichzelf uit te laten stijgen. Altijd geschikt voor de dansvloer, maar ook voor de radio. Pettibone liet altijd de song intact, met respect voor het origineel.

avatar van gaucho
Arthur Baker presents Dance Masters: Shep Pettibone The Classic Master-Mixes – SuperDeluxeEdition

Het is kennelijk het begin van een serie, waarbij Arthur Baker steeds een remixer centraal stelt. Dat betekent dat er ook delen komen van (ik hoop, en neem aan) grootheden als Francois Kevorkian, Julian Mendelssohn, Larry Levan, Walter Gibbons en John Luongo. Van de laatste drie heb ik al setjes, waarvan met name die van Luongo vrij definitief is, maar we zullen zien...

Hopelijk valt de geluidskwaliteit, oftewel de mastering van deze Mastermixers-serie, een beetje mee. Edsel/Demon heb ik niet hoog staan wat dat betreft, maar Arthur Baker zal het toch wel een beetje in de gaten houden?

avatar van Bakema NL
Oh dit is zeker interessant......deze man heeft veel goede 12" platen gemixed.

avatar van Kos
Kos
Ja inderdaad, veel goede herinneringen aan veel van deze 12"ches

gaucho schreef:

Je noemt precies de reeks die ik ook het interessantst vind, maar zijn die allemaal van Salsoul? Met Let No Man Put Asunder vestigde hij wel echt zijn naam, maar ook buiten Salsoul heeft ie aardig wat leuke dingen gedaan in zijn begintijd.

T.O. schreef:

Je hebt gelijk; natuurlijk maakte hij ook in de begintijd mixen voor andere labels, maar via die Salsoul-ingang is hij in eerste instantie wel bekend geworden. Met uitzondering van Sinnamon is die hele reeks volgens mij daadwerkelijk op Salsoul uitgebracht. Alleen Steve Shelto zei mij zo snel niks, maar volgens Discogs kwam die uit op het SAM-label, bekend van Gary's Gang en consorten.

EDIT: nog even verder gecheckt: ook Mike & Brenda Sutton werden uitgebracht op SAM, volgens Discogs. De anderen staan inderdaad allemaal op Salsoul. Geweldig disco-label, 'Dance your ass off'.

avatar van T.O.
Yep, één van de grote discolabels (naast West End, Casablanca, later wellicht Prelude), maar het kleinere SAM is ook niet verkeerd inderdaad. Greg Henderson, K.I.D., Komiko

Benieuwd wat er hierna gaat komen. François K en Larry Levan zijn wel te verwachten, hoewel van hen ook al vergelijkbare verzamelaars zijn uitgebracht ? Arthur Baker zelf zal wellicht ook nog volgen.

avatar van Echo01
T.O. schreef:

Ja, Arthur Baker noemt in onderstaand interview (over deze reeks) dat zijn verzamelaar waarschijnlijk als derde aan bod zal komen:

Arthur Baker on remixing in the 1980s – SuperDeluxeEdition

Ik heb deze verzamelaar reeds beluisterd. Pettibone is natuurlijk een goede remixer, maar ik vind het werk op deze niet zo spannend. Ik weet het, smaken verschillen, maar ik zie hier erg veel commerciële shitsongs, en dus weinig goede songs anders dan die van bijv. de Pet Shop Boys, New Order en Depeche Mode. Ik denk dat de nog te verschijnen verzamelaar van (de wat meer op alternatieve muziek ingestelde) Arthur Baker heel wat spannender en beter zal zijn. In ieder geval voor mij.

avatar van gaucho
Interessant artikel, dank voor de link, Echo01. Het komt aardig overeen met mijn beleving dat iemand als Tom Moulton (raar dat die niet wordt genoemd in het artikel) midden jaren zeventig weliswaar de eerste was die langere remixes maakte op 12 inch singles, maar die beperkte zich tot het bestaande materiaal: het verlengen van instrumentale passages en het nadrukkelijker inmixen van bijvoorbeeld de bas of de hi-hat, wat de dansbaarheid verhoogde. John Luongo was bij mijn weten - en Arthur Baker bevestigt dat - zo'n beetje de eerste die daadwerkelijk muziek aan een bestaande opname toevoegde, vooral percussie. Shep Pettibone, Baker, Kevorkian en anderen trokken die lijn door, elk met hun eigen herkenbare stijl.

Het maakte de betere 12" mix tot een kunstvorm op zich, al schoot het in het dance- en housetijdperk naar mijn idee veel te ver door - en ook dat bevestigt Baker in het interview. Toen werd het echt een product van de disc-jockey of mixer, die er zijn eigen stempel op drukte en weinig heel liet van het oorspronkelijke nummer. Daarmee was voor mij de lol er wel af. Genoemde remixers verstonden de kunst om het weliswaar anders, dansbaarder te laten klinken, maar het eigenlijke nummer - het liedje - intact te laten. Dat is een groot verschil.

avatar van T.O.
John 'Jellybean' Benitez zou ook wel eens in de serie kunnen voorkomen als ik dat artikel lees. Ook niet verkeerd.

avatar van gaucho
Ligt wel in de lijn der verwachtingen, ja. Misschien zelfs als nummer 2 in de serie.

Ik ken 'm vooral van zijn eigen hits, waarvan ik, naast enkele 12 inch singles, de compilatie Rocks the house heb. Maar volgens mij heeft-ie ook voor anderen veel remix-werk gedaan: Madonna natuurlijk (al zal die ook in zijn geval wel niet gelicenseerd kunnen worden), maar ook Whitney Houston (Love will save the day), Jocelyn Brown, (Love's gonna get you), Pointer Sisters (Automatic) en veel wat minder bekend werk. Ook daar is vast een mooie compilatie van te maken. Ik kijk er nu al naar uit.

Zowaar een o verzicht van 's mans werk op Spotify. Nog veel meer dan ik gedacht had.

avatar van Echo01
gaucho schreef:
Madonna natuurlijk (al zal die ook in zijn geval wel niet gelicenseerd kunnen worden ... Spotify. Nog veel meer dan ik gedacht had.

Denk dat het te maken heeft met het feit dat Madonna vanaf volgend jaar al haar werk (gefaseerd) gaat laten remasteren en releasen. Mogelijk dat ook geremixte songs (van bijv. Pettibone die ik in deze ultieme verzameling best mis) hier onderdeel van zijn?