Tempest - Tempest (1973)

5. Up and On (4:18)
  6. Grey and Black (2:28)
  7. Strangeher (4:06)
  8. Upon Tomorrow (6:40)
Het is gevaarlijk om enkele jaren achteraf nog eens platgetreden paden af te gaan. Dat is wat Tempest voornamelijk doet op dit album. Laat ik positief beginnen. De muzikanten zijn stuk voor stuk capabel. Het album is bepaald afwisselend - een heleboel platgetreden paden zeg maar. Dat maakt deze plaat bepaald niet saai.
Maar onvermijdelijk gaat de luisteraar vergelijken. En ondergetekende vraagt zich af: waarom zou ik hier naar luisteren als de muziek niet zo donker is als die van Black Sabbath, de solo's niet zo agressief als die van Blackmore, de riffs niet sprankelen als die Page gejat heeft en de zanger een kleiner bereik heeft dan Gillan en Plant en minder expressief is als Byron? Kortom, wat is de meerwaarde? Daar heb ik geen antwoord op gevonden. Dat wil zeggen, Gorgon is nieuw, maar ik weet niet of ik de slepende zang wel mooi vind. Het is opzettelijk, want op de andere nummers is de zang wel loepzuiver. En Upon Tomorrow heeft een aardige vioolpartij.
De liefhebber van hard/blues/jazzrock die zijn verzameling graag compleet wil hebben en geen bezwaar heeft tegen muziek die naar overbodigheid neigt kan zich geen buil vallen. Daarom geef ik dit een krappe onvoldoende.

Illegaal rondstruinen op internet brengt de muziekliefhebber nog eens ergens. Deze keer kwam ik in een BBC-radioshow van Tempest uit 1974 terecht. Ze staan met zijn vijven op het podium - Ollie Halsall doet ook mee. Verwacht geen echte meerstemmigheid. Als de één soleert speelt de ander pure begeleiding. Daarentegen is deze nergens oninteressant. De bas van Mark Clarke gromt als een valse hond en Jon Hiseman mept er lustig op los.
Kortom live is de band veel beter dan in de studio. De tracklist van de BBC-sessies:

1. Foyers of Fun 6.56
2. Gorgon 8.41
3. Up and On 7.40
4. Grey and Black 3.38
5. Brothers 15.25
6. Strangeher 13.25

Dat ziet er bekend uit, nietwaar?

Vooral Holdsworth verwerkt wel erg vaak hetzelfde vingervlugge loopje in zijn solo's. Niettemin moeten zijn fans deze opname te pakken zien te krijgen. Dat geldt ook voor fans van Jon Hiseman, want die willen zijn drumsolo niet missen (de eerste helft van Strangeher).. Lang leve de BBC want 6 vd 8 nummers op de debuutschijf zijn hiermee overbodig geworden.

Mijn oordeel over de BBC-sessies is een ruime 4 sterren. Er gaat een halve ster af omdat ik meestal niet van drumsolo's houd en nog een halve ster wegens gebrek aan originaliteit (zie mijn vorige bericht).
Ik voor mij ga een leuke verzamel-CD branden met als hoofdmoot die BBC-sessies. Als ik uitgevogeld heb hoe ik de cover in moet voeren zal ik hem toevoegen aan deze site. Omdat ik een luie digibeet ben kan dat nog even duren.