Meskerem Mees - Julius (2021)

Belgiƫ

6. My Baby (2:23)
  7. Man of Manners (4:14)
  8. Joe (3:12)
  9. Astronaut (2:47)
  10. A Little More About Me (2:12)
  11. Song for Lewis (3:39)
  12. Where I'm From (3:09)
  13. How to Be Alone (2:05)
avatar van Lura
Net als singer-songwriter Wanthanee woont Meskerem Mees in Gent, debuteert ze en is ze niet geboren in België. Meskerem (“nieuw begin”) werd in 1999 geboren in de hoofdstad van Ethiopië, Addis Abeba en op jonge leeftijd geadopteerd. Na de middelbare school zag ze het conservatorium niet zitten en woonde een jaar in Denemarken. Ze volgde er les op een speciale school. De drie semesters waren opgedeeld in creatieve onderdelen als dans, koken, schilderen en natuurlijk muziek. Met nieuwe inspiratie keerde ze terug in België.

Als snel begint het balletje te rollen, in 2019 won ze het podiumconcours Sound Track. Vorig jaar bereikte haar debuutsingle Joe de eerste plaats van “De Afrekening" en wist ze Humo’s Rock Rally te winnen. En onlangs won ze de prestigieuze Montreux Jazz Talent Award. In tegenstelling tot bij Wanthanee is de inkleuring van de liedjes op debuutalbum Julius minimaal.

Op een uitzondering na (een verdwaalde fluit), alleen zang, akoestische gitaar en de cello van Febe Lazou. Meer heeft Meskerem met haar karakteristieke stem niet nodig om te overtuigen. Door de grote synergie met Lazou worden de liedjes naar een nog hoger niveau getild. De liedjes weten snel te ontroeren of zijn soms aanstekelijk en erg vrolijk, zoals bijvoorbeeld Where I’m From. Hierin vertelt ze met trots en op grappige wijze over haar herkomst :

“Where I’m from Sunday is the first day of the week
Where I’m from you’ll find wine instead of water in the creek
Where I’m from the strong they live off the weak
Where I’m from the boys they are dressed like girls
In pretty skirts they twist each other’s hair into curls
Where I’m from nobody walks, everybody twirls
And where I’m from there’s no king or queen and that’s fine
They use the sun and the moon to tell the year and time
Where I’m from is far from here but it’s mine
Far from here, but it’s mine”

Meskerem Mees is een geweldige verhalenverteller, een singer-songwriter van de oude school, die met Julius een toekomstige klassieker aflevert. Vele eeuwen geleden wist ene Julius Caesar bijna geheel Europa te veroveren. Mees lijkt hard op weg hetzelfde te gaan doen, misschien wel de hele wereld.

Uitgebreide tourdata : Tour - Meskerem Mees - meskeremmees.com

avatar van RockAround
Het is echt nog maar een jaar geleden dat Meskerem Mees Humo’s Rock Rally won. Intussen was ze te zien op zowat elk podium en bracht ze vier singles uit. De inspiratie lijkt nog lang niet opgedroogd, want vandaag laat ze een dertien nummers tellend album op de wereld los. Dat is nog eens een manier om te debuteren.

In haar reiskoffer neemt Meskerem enkel haar stem, haar akoestische gitaar en celliste Febe Lazou mee. Niets wereldschokkends, zou je zeggen op het eerste gehoor. En toch schuilt er in die eenvoud van haar muziek iets wat niet makkelijk te ontleden is. Het zijn haar teksten. Meskerem Mees zingt geen liedjes, maar vertelt kortverhalen in drie minuten. Dat zeg ik niet enkel omdat één van de nummers op deze plaat toepasselijk The Writer heet, maar omdat ze daar in de huid kruipt van een schrijver die zijn eenzaamheid verwerkt in fictie en de waardering die hij daarvoor krijgt, dan maar aanziet voor liefde.

Hoewel ik destijds helemaal ondersteboven was van Joe, de single waarmee het allemaal begon (en die uiteraard niet ontbreekt op dit album), lijkt het alsof Meskerem nu lichtjaren verder staat in haar muzikale en lyrische ontwikkeling. Zeker wanneer ze dat verhaal over een prille verliefdheid laat voorafgaan door Man Of Manners, een ijzersterk vertelde protestballade over een broer die naar het front wordt gestuurd om te vechten en te doden, zoals het een beschaafd man betaamt.

Zo krijgen we nog meer perfect gesmede vertellingen voorgeschoteld. Parking Lot blikt bedrieglijk lieflijk terug op high worden met een uit het oog verloren jeugdvriend. Blue And White begint met meeuwen en een verloren gewaand celloconcerto, voor het uitmondt in een hemelse hymne. Where I’m From is een magisch-realistisch portret van het verre land waar Meskerem vandaan komt.

Enkel afsluiter How To Be Alone is voorbij voor het goed en wel begonnen is. Meskerem grijpt ons daar meteen bij ons nekvel met de regels “You’re going to have to learn to be alone / ‘cause where we are headed, you’ll be on your own,” verovert daarna ons hart met “When you hold my hand I can no longer feel the difference between your fingers and mine”, maar gaat dan plots verder met een slaapliedje dat een krachtig slotakkoord mist.

Julius bevat geen nummers die je elke dag op de radio zal horen. Je moet even gaan zitten om alles zorgvuldig te beluisteren. Meskerem laat immers elk liedje openbloeien als prille bloesem. En toch blijft ze altijd zichzelf. Want met de titel van dit album verwijst ze niet naar een Romeinse veroveraar, maar naar het gelijknamige ezeltje dat graast in de weide naast het huis van haar ouders.

(Mijn recensie op Luminous Dash)

avatar van Zwaagje
Mijn interesse is gewekt. Wel in "de wachtrij"; er is veel moois uitgekomen deze week.

avatar van esteban
Aha, hier is ie dan eindelijk! Ik kijk er naar uit om deze te kunnen beluisteren, in alle rust. Seasons Shift vind ik redelijk geweldig.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Meskerem Mees - Julius - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Meskerem Mees - Julius
De in Ethiopië geboren, maar in België opgegroeide, Meskerem Mees maakt op haar debuutalbum Julius diepe indruk met zeer sobere en intieme maar ook wonderschone folksongs

Meskerem Mees geldt bij onze Zuiderburen inmiddels al een aantal jaren als een groot talent en dat maakt ze meer dan waar op haar debuutalbum Julius. Het is een nogal sober ingekleurd folkalbum, waarop alle aandacht uitgaat naar de mooie stem van de Belgische muzikante. Het is een stem die gemaakt is voor zachte folksongs en daar zijn er heel wat van te vinden op Julius, maar Meskerem Mees laat op haar debuut horen dat ze ook andere kanten op kan. Het levert een debuutalbum op dat zich langzaam maar zeer zeker opdringt en dat vervolgens alleen maar mooier en indrukwekkender wordt. Het is mijn eerste kennismaking met Meskerem Mees en die smaakt naar veel en veel meer.

Niet zo heel lang geleden bracht het Belgische Gent ons het debuutalbum van de in Thailand geboren Wanthanee. Het is een album met intieme folksongs, die me misschien net niet helemaal wisten te overtuigen, maar Wanthanee ga ik zeker in de gaten houden de komende jaren.

Ook Meskerem Mees komt uit Gent, maar ook haar wieg stond niet in België. De in Ethiopië geboren Meskerem Mees groeide wel op in België en timmert daar inmiddels al een aantal jaren aan de weg als muzikante, met het winnen van Humo’s Rock Rally in 2020 als meest aansprekende wapenfeit.

Onlangs verscheen haar debuutalbum Julius en dat is een opvallend debuutalbum geworden. Vergeleken met de ingetogen folksongs van Wanthanee zijn die van stadgenote Meskerem Mees nog een stuk intiemer. Op haar debuutalbum begeleidt de jonge Belgische muzikante zichzelf op de akoestische gitaar en betovert ze de luisteraar met haar zachte en heldere stem.

Persoonlijk heb ik een voorkeur voor net wat voller ingekleurde albums, maar de combinatie van de akoestische gitaar en de mooie stem van Meskerem Mees is prachtig en geeft de bijzondere stem van de Belgische muzikante alle ruimte om te schitteren. Julius vertrouwt overigens niet uitsluitend op de akoestische gitaar van Meskerem Mees, want zo nu en dan worden fraaie en trefzekere accenten toegevoegd door de cello van Febe Lazou en nog incidenteler door de piano, een fluit of door natuurgeluiden.

Ook wanneer extra details worden toegevoegd aan het geluid, blijft de muziek van de Belgische singer-songwriter ingetogen en zeer intiem. Dat vraagt wat van de zang op het album en van de songs en beiden zijn dik in orde. Meskerem Mees beschikt over een mooie stem, die gemaakt lijkt voor zachte en lieflijke folk, maar ze kan ook wat feller klinken, wat haar songs voorziet van urgentie. Hier en daar zijn de vocalen in meerdere lagen opgenomen, wat ook wat dynamiek toevoegt aan de songs.

Het zijn songs die vooral in het hokje folk passen en die, ondanks het sobere instrumentarium, voldoende afwisselend klinken. Ik vind Meskerem Mees persoonlijk het sterkst in de meest intieme en ingetogen songs op het album, maar de net wat meer uptempo songs voorzien Julius wel van de broodnodige dynamiek en variatie.

Ik heb zoals gezegd zelf een voorkeur voor net wat voller ingekleurde albums en dat is vooral omdat ik albums als het debuut van Meskerem Mees over het algemeen snel saai vind worden. Over het algemeen, want ook bij herhaalde beluistering van Julius blijft het album me betoveren en vind ik zowel de stem van Meskerem Mees als de instrumentatie en de songs alleen maar beter worden.

Meskerem Mees maakt het soort folk waar Laura Marling een aantal jaren geleden mee opdook, maar ze klinkt minder Brits en daardoor eigenzinniger. Het is moedig om met minimale middelen een debuutalbum als dit op te nemen, maar het prachtig opgenomen en uiterst subtiel ingekleurde Julius is zo’n intiem folkalbum dat zich genadeloos opdringt.

In België weten ze inmiddels een paar jaar dat Meskerem Mees bulkt van het talent, maar in Nederland ben ik haar naam nog niet vaak tegen gekomen. Hoogste tijd dat dit gaat veranderen, want Julius van Meskerem Mees is een fraai en trefzeker debuutalbum, waar we in Nederland best een beetje jaloers op mogen zijn. Erwin Zijleman

Mwah, machtig mooi dit!

avatar van overmars89
Halfje omhoog. De schoonheid zit ergens ook in hoe "stripped down" dit is.

Ik moet overigens erg denken aan Mirel Wagner. Die wist mij ook zo te raken.

Edit: Grappig, dat zij ook een Ethiopische is en ook in Europa woont.

avatar van overmars89
Ik heb een ticket voor zondag in Paradiso!!! Woehoe!!

overmars89 schreef:
Ik heb een ticket voor zondag in Paradiso!!! Woehoe!!

avatar van Minneapolis

Even geduld nog.
Ik ben wel benieuwd hoe ze live is eigenlijk, en dan bedoel ik qua begeleiding. Of zal ze in d'r uppie met gitaar komen?

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Live treedt ze op met celliste Febe Lazou.

avatar van koosknook
overmars89 schreef:

Ik moet overigens erg denken aan Mirel Wagner. Die wist mij ook zo te raken.

Ik ben het eens met je vergelijking. Al moet gezegd dat de sound van Meskerem wel iets lichter is dan die van Mirel.

Mooie ontdekking dit!

avatar van esteban
Meskerem Mees heeft de Grand Jury Prize in ontvangst mogen nemen, de belangrijkste onderscheiding bij de Music Moves Europe Awards. Met deze prijs wil de jury haar prille carrière mee op gang trekken, omdat ze verwachten dat de jonge artieste internationaal nog meer potten zal breken.

Dim
Alleraardigst album, zacht en toegankelijk en tegelijkertijd rauw en direct. Met "Where I'm From" als hoogtepunt.