Joe Henderson - Canyon Lady (1973)

Jazz
Label: Milestone

1. Tres Palabras (10:11)
  2. Las Palmas (9:58)
  3. Canyon Lady (9:07)
  4. all things considered (8:38)
avatar van Tony
Joe Henderson goes latin. Prominente rollen zijn weggelegd voor Cubaan Francisco Aguabella op conga's en zo en voor trompettist Luis Gasca, die de Mexicaanse standard Tres Palabras voor dit album bewerkte voor een traditionele 13 koppige latin band. De heren zorgen voor een constante latin feel, hoewel de composities hierna niet echt latin te noemen zijn. Het daaropvolgende Las Palmas kun je namelijk gerust als een telg van Henderson's fusion periode aanmerken; de nodige versterkte instrumenten in de begeleiding zorgen voor een repeterende, stuwende jazzbeat, waaroverheen Henderson op zijn bekende wijze lekker soleert. Canyon Lady en All Things Considered zijn beiden composities van de hand van pianist Mark Levine, die de ingeslagen weg van Las Palmas moeiteloos voortzetten. Ook hier dus een mix tussen fusion en latin, heb ik nu Santana opstaan opeens, waarbij een altijd heerlijk solerende Joe Henderson er echter voor zorgt dat je niet vergeet dat je naar een heuse jazz plaat aan het luisteren bent.

Ik heb inmiddels heel wat platen uit het zeer veelzijdige oeuvre van Joe Henderson en zijn tenor saxofoon klinkt mij steeds vertrouwder in de oren. Het maakt dus niet zoveel uit welk deelgebied van de jazz hij nu weer afstruint, een plaat van Joe Henderson is altijd een beetje thuiskomen voor mij.