Johannes Schmoelling - Instant City (2006)

Duitsland
Electronic
Label: Viktoriapark

1. Passing By (9:24)
  2. Giants Out of the Frog (7:02)
  3. Instant City (4:50)
  4. Contemplative Clouds (7:24)
  5. Joyful Solitude (8:50)
  6. Rikscha Square (4:06)
  7. Viktoriapark (4:25)
  8. A Long Time Ago (8:32)
  9. Big Cityscapes (6:28)
  10. It's Your Birthday (6:38)
  11. The Time Seller (6:52)
avatar van Gerards Dream
Zodra er muziek wordt gemaakt over een stad lijkt het wel of men begint met de ochtend. Ook dit album van Johannes Schmoelling. Rustige piano klanken vullen de ruimte op Passing By. Gaande weg de compositie komt er wat leven in de brouwerij. Men eet nog een boterham of stapt de auto in richting werk. De stad komt tot leven. Giants Out of the Frog begint spannend. Het doet denken aan flat-gebouwen die zichtbaar worden als de mist is verdwenen. Muziek met een speels karakter vult de kamer en alles gaat zijn gangetje. Een tikje stress vol begint Instant City. Als de muziek later wat krachtiger wordt kan ik maar aan één ding denken en dat is Tangerine Dream. Dit komt wellicht door de structuur van de muziek. Contemplative Clouds is een mooi meditatieve compositie in gedachte ben ik de eendjes aan het voeren terwijl ik in het water de wolken voorbij zie gaan.

Joyful Solitude begint heel stijlvol. Klassieke geluiden vullen de kamer. Even wat zoekwerk op de toetsen en verder met de rust. En dan later opnieuw wat spanning wat uitgroeit tot iets wat vrolijk te noemen is. Heel wat drukker is het op Rikscha Square. Het verkeer stroomt alle kanten de stad binnen en rijdt vlot door naar de eindbestemming. In Viktoriapark is er van alles te doen. Rustig op een bankje zitten of toch het reuzenrad in. Dit alles in relaxte sfeer. De track A Long Time Ago roept in het begin een droeve sfeer op. Het lijkt wel of iemand al lang staat te wachten op iets wat maar niet komt. Net op het moment dat het lood zich in de schoenen wil nestelen verschijnt er hoop aan de horizon. De oude schoolmaat heeft woord gehouden en is op komen dagen. De blijdschap is groot er is veel te bepraten over het verleden, vooral de droeve zaken komen aan bod.

Big Cityscapes begint met tonen die doen denker of iemand de stad overziet. Even een moment van overweging en verder turen hoe de stad is opgebouwd. Hoge nieuwbouw daar en in het midden nog een oude ophaalbrug het maakt de stad zoals een stad moet zijn. Met geluiden die aan tijd doen denken begint It's Your Birthday. Eenmaal op gang volgt er iets vrolijks, wel een tikje ingetogen, want niet iedereen hoeft te weten dat je jarig bent. De koffie en taart smaken prima. Op The Time Seller is te horen dat de dag bijna voorbij is. Nog even kijken of MusicMeter nog wat te melden heeft. Samen nog op de bank liefe dingen tegen elkaar zeggen.

En als de laatste noten hebben geklonken kom ik er achter dat Johannes Schmoelling op een prima wijze het leven in een stad heeft vertaalt naar muziek en zijn de dikke 74 minuten voorbij gevlogen voordat ik er erg in had.

avatar van BeatHoven
Een instant moderne klassieker en een (op dit moment toch) terechte 5*. Het beeld van Berlijn is bij het luisteren naar dit album nooit ver weg.

Bij "Giants Out of the Fog" verlaat je de snelweg, terwijl "Instant City", "Rickscha Square" en "Big Cityscapes" de - weliswaar aangename - gehaastheid van de grootstad oproepen. Tussendoor is er ruimte voor rust met "Contemplative Clouds" of "Joyful Solitude". "It's Your Birthday" speelt zich dan weer mogelijk af op een appartement bij vrienden, voordat de rust terugkeert met track 11.

Als abstracte muziek concrete situaties voor het geestesoog kan brengen, dan getuigt dat van grote klasse.