Martinou - Rift (2021)

Zweden
Electronic / Dance
Label: Nous'klaer

1. Absorption (Citywide) (4:27)
  2. Submerged (5:09)
  3. safe-/-sound (6:31)
  4. Thunder Road (6:11)
  5. Cirrus Apparition (6:58)
  6. Rose Suffix (6:21)
  7. In Time We’ll Know (7:46)
  8. d i a s p a r (5:36)
  9. Om und Draag [Reduced Mix] (4:44)
  10. Monolith (6:44)
  11. Velvet (8:06)
  12. ...In All It's Splendor (4:34)
  13. Gömmaren * (6:50)
totale tijdsduur: 1:13:07 (1:19:57)

avatar van trebremmit
Mooi dit! Diepe atmosferische techno of ambient techno. Debuutalbum van deze producer zie ik, dat is dan knap gedaan.

avatar van trebremmit
Komt zeker in mijn top tien van dit jaar!

Thunder Road is inderdaad een prachtig nummer, ik denk dat hij wel heeft geluisterd naar Peace for Thought van Russ Gabriel.

Mooie hoes ook.

avatar van Mjuman
Da's een heel aardig NL label (R'dam) - o.m. ook releases van Mattheis, check: Het Jaar Rond | Mattheis / Ranie Ribeiro | Nous'klaer Audio - nousklaer.bandcamp.com

Hoor ook iets van Sven Väth (L'esperanza) in Thunder Road
Dit album ga ik zeker beluisteren

Prima plaat inderdaad. Geen idee of het zo is, maar voor mij een duidelijke inspiratiebron is efdemin, zowel qua muziek als hoes (decay). Efdemin gaat alleen wat dieper.

panjoe (moderator)
Dit album is sinds de release, twee maanden geleden, in mijn vaste rotatie blijven hangen. Alle tracks houden sterk het midden tussen minimal techno en ambient techno, meditatief en melodieus tegelijk. Het doet allemaal heel Duits aan eigenlijk (als dit was uitgebracht op een Kompakt, BPitch, Dial, Traum, of Giegling had niemand gek opgekeken), maar is gemaakt door een Zweed, en uitgebracht op het beste Nederlandse electronic label van de afgelopen paar jaar. Stuwende dubby ritmes, een simpel maar raak gebruik van sprankelende percussie, en mooie volle pads die het geheel de juiste warmte meegeven: met deze minimale middelen weet Martinou het constant spannend te houden, en dat is best een prestatie. En waar Thunder Road de absolute positieve uitschieter is, is er aan de andere kant eigenlijk geen zwak moment te horen op de hele plaat.

Zeker nu Rift een hoge replay value blijkt te hebben durf ik inmiddels wel de conclusie te trekken dat het in een jaar met een paar absolute topplaten (zie mijn stemmen over 2021), voor mij the best of the rest was.

panjoe (moderator)
Ik heb Rift net weer eens opgelegd en deze plaat heeft niets aan kracht ingeboet. Halfje erbij.

avatar van remcodurez
Ondertussen dit album een paar keer integraal beluisterd. Twee specifieke luisterbeurten vormen mijn mening.

Luisterbeurt A: Tijdens een laat avond werksessie op pc met goeie on-ear headphones.: Ervaring wat een geweldige trip, mijn productiviteit lag hoog en ik werd onbewust meegezogen in de wereld van Martinou

Luisterbeurt B: Aandachtige luisterbeurt in de auto op een vroege ochtend. Na enkele nummers werd ik wat verveelt door de extreme eentonigheid.

Conclusie: ConcentratieTechno, die ook wel alleen werkt in deze setting. Er zijn vergelijkbare artiesten in het dub-techno genre die net iets meer doen als deze man. En met meer doen heb ik het dan over net iets gevarieerder omgaan in de arrangementen, percussiegebruik en melodielijnen. Mixing is wel uitstekend!

4,5 als concentratietechno. 2,5 a 3* als luistermuziek. laten we afklokken op 3,5*