Madonna - Madame X - Music from the Theater Xperience (2021)

Label: Boy Toy

1. Intro (1:38)
  2. God Control (5:59)
  3. Dark Ballet (4:33)
  4. Human Nature (7:03)
  5. Vogue (4:11)
  6. I Don't Search I Find (4:45)
  7. American Life (4:18)
  8. Batuka (6:18)
  9. Fado Pechincha (1:41)

met Gaspar Varela

10. Killers Who Are Partying (4:34)
  11. Crazy (4:48)
  12. Welcome to My Fado Club (1:52)
  13. Extreme Occident (3:45)
  14. Breathwork (3:21)
  15. Medellin (6:32)
  16. Frozen (6:17)
  17. Come Alive (5:34)
  18. Future (4:00)
  19. Like a Prayer (5:09)
  20. I Rise (6:19)
Bitch I'm Madonna... of is Madonna gewoon een bitch?!

De Madame X tour zou anders moeten: optredens in kleine zalen om een intieme sfeer te creëren. Of dat een goed idee was kun je je afvragen. Madonna staat juist bekend om haar geweldige grootse shows en niet om haar spectaculaire zangkunsten waar ze haar publiek in intieme setting mee zou kunnen imponeren.

Door deze opzet konden veel minder fans haar optredens bijwonen en het werd een ramp. Madonna had serieuze gezondheidsklachten waardoor optredens gecanceld moesten worden. Dat is naar. Voor artiest en publiek. Maar mevrouw deed het rustig op het allerlaatste moment terwijl de mensen al in de zaal zaten.

Waar ze ook goed in was als altijd: haar publiek laten wachten. De gebruikelijke twee uur te laat werden er soms rustig vier (!). Zit je dan in een zaal zonder airco (want daar is mevrouw niet van) en zonder mobiele telefoon (want die moesten worden afgegeven bij de garderobe).
Veel fans waren dan ook woest en er werden zelfs rechtszaken aangespannen.

Uiteindelijk gooide ook Covid roet in het eten. De tour was gedaan.

Maar zoals bij elke tour brengt Madonna het uit op dvd en cd. De beelden heb ik (nog) niet gezien, de cd wel gehoord. En mijn kritiek is dezelfde als altijd: ondanks dat er flink aan gesleuteld zal zijn is haar zang niet haar sterkste punt; er is nu wel iets minder geschreeuw (wellicht omdat ze niet in een stadion staat?!), maar deze keer ben ik wel een beetje teleurgesteld in de live-versies, want Madonna weet altijd geweldige andere versies van haar nummers te brengen en dat is hier een stuk minder het geval. Ook heb ik het idee dat er nu wel erg veel van tape de zaal ingeslingerd wordt.

Daarnaast vind ik de setlist ook niet erg aansprekend, maar goed, Madame X moest gepromoot worden dus het is niet vreemd dat het merendeel van de nummers ook hier terug te horen zijn.

Ondanks de telkens weer terugkerende kritiek mijnerzijds blijf ik toch wel een zwak houden voor haar liedjes en denk ik dat het visueel vast weer goed in elkaar zal steken.
En ik was niet aanwezig deze show (heb haar maar 1 keer live meegemaakt en toen vond ze twee uur te laat beginnen ook helemaal prima) dus ergernissen of negatieve herinneringen op dat vlak heb ik niet.

De megafans pikken toch alles wel van de queen of pop (zoals ze zichzelf ook graag ziet getuige het vaak dragen van kroontjes de laatste tijd).

Madame X - Music from the Theater Xperience zal niet veel gedraaid worden in huize aERo, maar was voor nu een vermakelijke luistertrip en er zal er later ooit vast nog wel eentje in de herhaling komen lijkt me (sowieso met beelden erbij).

avatar van Bassie1978
Mocht je de beelden willen zien as zaterdag 16 oktober 8:00 -10:00 bij MTV of 21 oktober 0:30 -2-00!

Nu was ik er zelf bij in Parijs en de intieme setting hoort wel bij een plaat als Madame X! Deze is muziek is totaal niet geschikt voor in een Arena en past in een theater perfect bij!

Live is ze nooit de beste zangeres geweest maar de show zelf behoort tot de betere in haar ouvre. Dat ze dan pas rond 22:30/22:45 begon nam ik dan voor lief hoe asociaal het ook was!