Band of Horses - Things Are Great (2022)

Label: BMG

1. Warning Signs (4:20)
  2. Crutch (3:43)
  3. Tragedy of the Commons (4:58)
  4. In the Hard Times (4:15)
  5. In Need of Repair (3:56)
  6. Aftermath (4:08)
  7. Lights (3:35)
  8. Ice Night We’re Having (4:21)
  9. You Are Nice to Me (3:57)
  10. Coalinga (3:56)
avatar van coldwarkids
Een zeer mooie comeback single en mooie hoes! Zin in!

Zeer goed nieuws. Single is inderdaad knap. Hopelijk de voorbode op een sterke plaat zoals het niveau van hun eerste platen .......

avatar van Lost
Om naar uit te kijken…. Single inderdaad top…. Hopelijk is de rest van dezelfde kwaliteit…. Vingers kruisen….

avatar van Poeha
Wow, die eerste single is nu al een van mijn favorieten binnen hun oeuvre.

avatar van brt
brt
Ik heb staan dat de plaat pas 4 maart uitkomt...

avatar van coldwarkids
Helaas niet het hele album want die is na achteren geschoven en komt inderdaad pas op 4 maart uit.

Wel een nieuw verschenen single;

Lights

avatar van Ducoz
De CD is vandaag gewoon uitgekomen en is sinds woensdag al in huis. De Lp is uitgesteld.

Ducoz schreef:

Zeer benieuwd of deze nieuwe cd kan tippen aan hun 3 eerste cd's .

Erg leuke plaat die over de hele linie sterke nummers bevat!

avatar van TheRiverPoet
Voor mij wederom een tegenvaller. De singles die al waren uitgebracht vind ik dan nog de beste nummers. Bij veel nummers vraag ik me af waar ik naar zit te luisteren. Het klinkt vaak onlogisch, er zijn weinig goeie melodieën en ik vind de sound ook niet altijd heel best. Het vorige album vond ik ook al zo'n vreemde. Het album daar weer voor, Mirage Rock, was ook niet heel sterk maar had dan nog liedjes als Slow Cruel Hands Of Time. Dat nummer is wat mij betreft beter dan alle liedjes op dit album bij elkaar.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Band Of Horses - Things Are Great - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Band Of Horses - Things Are Great
Het was zes jaar stil rond Band Of Horses, maar op haar nieuwe album hervindt de Amerikaanse band de goede vorm van de eerste twee albums en levert het een van haar beste albums tot dusver af

De spanning was wel wat weg op de laatste albums van Band Of Horses, waarna het ook nog eens lange tijd stil werd. Deze spanning is helemaal terug op Things Are Great, waarop de band uit Charleston, South Carolina, weer net zo gedreven en dynamisch klinkt als op haar vroege albums. Things Are Great schakelt op zeer fraaie wijze tussen melodieuze en dromerige passages en gitaaruitbarstingen en maakt muziek die zeer aangenaam vermaakt, maar je ook op het puntje van de stoel houdt. In muzikaal opzicht is het smullen, waarna de karakteristieke stem van voorman Ben Bridwell en zijn persoonlijke teksten Things Are Great nog wat verder optillen.

Het nieuwe album van Band Of Horses werd grotendeels voor de corona pandemie opgenomen en vervolgens ook nog eens tweemaal uitgesteld, maar deze week is Things Are Great dan eindelijk verschenen. Het is niet de meest gelukkige week om een album met deze titel uit te brengen, maar verder is het toch vooral goed nieuws dat het uit 2016 stammende Why Are You OK eindelijk een opvolger heeft gekregen.

De cover van Things Are Great ziet er vertrouwd uit en ook in muzikaal opzicht is het zesde album van de band die ooit begon in Seattle, Washington, maar inmiddels al vele jaren vanuit Charleston, South Carolina, opereert, een feest van herkenning. De band is sinds haar debuut Everything All The Time uit 2006 wat heen en weer geschoten tussen indierock, folkrock, countryrock en hier en daar wel erg toegankelijke pop, maar op Things Are Great keert de band terug naar de basis. Things Are Great klinkt als de logische opvolger van de eerste twee albums van de band en is weer wat verder verwijderd van het zes jaar geleden niet heel enthousiast ontvangen Why Are You OK.

De band zag de afgelopen jaren wat bandleden vertrekken, maar voorman Ben Bridwell is uiteraard gebleven. Met zijn karakteristieke stem bepaalt hij nog altijd voor een belangrijk deel het geluid van Band Of Horses, maar waar de muzikale inspiratie op de laatste twee albums af en toe wat zoek leek, heeft de band deze inspiratie weer helemaal gevonden op Things Are Great.

Band Of Horses is weer wat opgeschoven richting rock, wat overigens niet betekent dat de invloeden uit de folkrock, countryrock en dromerige pop helemaal zijn verdwenen uit het geluid van de band. Ook Things Are Great klinkt op veel momenten aards, loom en dromerig, maar waar het geluid op de vorige albums wel eens wat gezapig kon klinken, klinkt Things Are Great tien songs lang urgent.

Band Of Horses klinkt weer urgent omdat de dynamiek terug is in de muziek van de Amerikaanse band. Ook Things Are Great kan meedogenloos verleiden met melodieuze en dromerige passages, maar de gitaren kunnen ook zomaar uit de bocht vliegen, waardoor de spanningsbogen terug zijn in de muziek van de band.

Door de bijzondere stem van Ben Bridwell en de flinke dosis melancholie die hij in zijn zeer persoonlijke teksten stopt, is Things Are Great van de eerste tot en met de laatst noot een typisch Band Of Horses album, maar zo goed als op het nieuwe album had ik de band al een tijdje niet meer gehoord.

Het album opent vooral loom, maar het tweede deel van het album is een stuk intenser en ook wat spannender. Het is lastig kiezen tussen de dromerige en de wat meer dynamische songs op het album, want alles op Things Are Great is even mooi. Na zes jaar stilte had ik geen overdreven hoge verwachtingen van een nieuw album van Band Of Horses, maar de nieuwe songs behoren absoluut bij het mooiste dat de Amerikaanse band tot dusver heeft gemaakt.

Laten we hopen dat de titel van het album binnen afzienbare tijd weer van toepassing is op de wereld waarin we leven, maar als ik me beperkt tot de muziek op het zesde album van Band Of Horses, kan ik alleen maar beamen dat alles weer fantastisch is. Band Of Horses had ooit alles om een hele grote band te worden en klinkt op Things Are Great als deze hele grote band. Erwin Zijleman

avatar van herre48
TheRiverPoet schreef:

Blijkt voor mij een groeiertje te zijn. Vrijdag was de eerste luisterbeurt teleurstellend maar na intensieve beluisteringen dit weekend, begint het kwartje te vallen.

avatar van TheRiverPoet
Zal hem binnenkort nog eens proberen herre48. Wie weet dat ik hem daarna ook meer waardeer. Liedjes moeten gelijk sterk zijn voor mij en ik vond het de eerste keer een slappe hap. Motiveert me daarom niet echt om hem nog een keer te luisteren, maar wie weet heb ik binnenkort toch weer een keer zin om een nieuwe poging te wagen.

avatar van AOVV
Aardige plaat alweer van Band of Horses, maar meer dan dat kan ik er nooit echt van maken. Daarvoor missen de songs wat peper en zout, denk ik. Het album vliegt voorbij, en hoewel het allemaal prima liedjes zijn, word ik er warm noch koud van.

Op hun oudere platen staat hier en daar nog wel een uitschieter, maar dit nieuwste werkje komt me vooral middle-of-the-road voor. Ik kan me er geenszins een buil aan vallen, maar extatisch word ik er allerminst van.

3 sterren

avatar van Mathough
Dacht na de eerste luisterbeurt eveneens dat dit niet meer dan een aardig album was, maar iets nodigde toch uit om deze jongste worp van Band of Horses niet gelijk af te serveren. Inmiddels beklijft zo'n beetje ieder nummer. Erg fijn album dat met nummers als In Need of Repair en In The Hard Times wat mij betreft ook een prima soundtrack voor deze zonnige lentedagen vormt.

avatar van DjFrankie
Vrolijke plaat, idd past bij het zonnige weer.
Plaat die het goed doet op een festival zomer, maar zie BoH niet staan in Nederland

avatar van coldwarkids
Band Of Horses heeft met Mirage Rock en Why Are You Ok? een paar geweldig mooie tracks uitgebracht waaronder Freud, Knock Knock, Casual Party en In A Drawer. De rest van die albums waren buiten die nummers het net niet.

Dit album is over de gehele linie wel beter, gelukkig.
Band Of Horses is het duidelijk niet verleerd.