Night Palace - Diving Rings (2022)

Label: Park The Van

1. Into the Wake, Mystified (3:58)
  2. Stranger Powers (3:31)
  3. Enjoy the Moon! (3:32)
  4. Sleeptalk Interlude (1:42)
  5. Jessica Mystic (3:30)
  6. Fig Dream (2:59)
  7. In the Hall Interlude (0:55)
  8. Nightshade (3:15)
  9. Titania (3:47)
  10. Fig Dream 2 (1:08)
  11. Silken Ilk (4:21)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Night Palace - Diving Rings - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Night Palace - Diving Rings
Night Palace verbaast op Diving Rings met een enorm aantal instrumenten, maar toch ook een redelijk ingetogen geluid, dat verder wordt opgetild door mooie vocalen en bijzonder interessante songs

Ik had een week geleden nog nooit van Avery Leigh Draut of van Night Palace gehoord, maar inmiddels ben ik diep onder de indruk van de muzikale verrichtingen van de muzikante uit Athens, Georgia. Diving Rings past af en toe in het hokje dreampop en af en toe in het hokje champer pop, maar Night Palace kan ook uit de voeten met zeer ingetogen of juist met aangenaam rammelende songs. Op het debuutalbum van Night Palace gebeurt er van alles, maar het mooie popliedje verliest Avery Leigh Draut nergens uit het oog. Het is even wennen misschien, zeker aan de zeer vol klinkende songs, maar uiteindelijk valt alles op zijn plek op dit bijzondere album.

Diving Rings, het debuutalbum van Night Palace, stond vorige week niet op mijn lijstje met albums die ik mogelijk zou willen bespreken op de krenten uit de pop. Het is een album dat me ook niet onmiddellijk wist te overtuigen, maar toen ik eenmaal was gevallen voor de charmes van het album, was de verleiding van Night Palace ook direct meedogenloos.

Night Palace is het project van de uit Athens, Georgia, afkomstige Avery Leigh Draut, die op Diving Rings een hele stevige vinger in de pap heeft. De Amerikaanse muzikante tekende niet alleen voor de songs en de teksten op het debuutalbum van Night Palace, maar droeg ook bij aan de productie, tekende voor de arrangementen voor het kamerorkest dat op het album is te horen en zorgde bovendien voor de vocalen en bijdragen van de klarinet en keyboards.

Avery Leigh Draut werkt op Diving Rings samen met een aantal muzikanten, die onder andere lap steel, gitaren, synths en drums toevoegen aan het geluid van Night Palace en een uit de kluiten gewassen kamerorkest, dat niet alleen kiest voor de gangbare en wat minder gangbare strijkers en blazers, maar ook voor instrumenten als de zaag, het klavecimbel, de celesta, de oed en de vibrafoon. Het is alles bij elkaar een heel arsenaal en instrumenten en dat hoor je, al zet Night Palace alle extra instrumenten niet continu in, want zorgt voor een bijzondere dynamiek.

Diving Rings opent met een sfeervol gitaarakkoord en de mooie heldere stem van Avery Leigh Draut en even lijkt het een mooie ingetogen track te worden, tot het kamerorkest losbarst. Die storm gaat vervolgens ook weer liggen, waarna de mooie vocalen vooral worden gecombineerd met een stevig aangezet basloopje en wolken synths, tot het kamerorkest voor de tweede keer mag losbarsten.

Zonder het kamerorkest maakt Night Palace vooral wonderschone en vaak verrassend ingetogen dreampop, maar met alle extra instrumenten gaat de muziek van de muzikante uit Athens, Georgia, meer de kant van de chamber pop op. Diving Rings klinkt in de openingstrack als Beach House dat zich laat begeleiden door Belle & Sebastian en flink wat tracks op het album roepen deze vergelijking op.

Het vertelt echter nog zeker niet het hele verhaal van het fascinerende Diving Rings. Hier en daar schuift Avery Leigh Draut op richting jaren 50 en 60 pop, maar ook invloeden uit de jangle pop, die in de jaren 90 floreerde in haar thuisbasis hebben hun weg gevonden naar het album, dat ook uiterst ingetogen kan klinken.

Door de invloed van zoveel instrumenten en de vaak wat zoet klinkende vocalen, vond ik het debuut van Night Palace, zeker bij eerste beluistering bij vlagen wel wat over de top, maar inmiddels kan ik de zoete verleiding van Diving Rings met geen mogelijkheid meer weerstaan, al is het maar omdat het album ook veel rustpunten bevat.

In muzikaal opzicht gebeurt er van alles op het album en steeds als je denkt te weten wat er gaat komen, slaan Avery Leigh Draut en haar medemuzikanten toch weer andere wegen in. De klanken passen prachtig bij de dromerige en wat mij betreft prachtige vocalen, die de muziek van Night Palace een zorgeloos karakter geven.

Het is knap hoe de muzikante uit Athens er steeds weer in slaagt om alle instrumenten op het album steeds weer net wat anders in te zetten, waardoor het album spannend blijft en net zo goed overweldigend als minimalistisch kan klinken. Diving Rings is een zoete maar ook buitengewoon interessante verrassing. Erwin Zijleman