Anaïs Mitchell - Anaïs Mitchell (2022)

Folk
Label: BMG

1. Brooklyn Bridge (4:18)
  2. Bright Star (3:10)
  3. Revenant (3:30)
  4. On Your Way (Felix Song) (2:53)
  5. Real World (1:49)
  6. Backroads (3:26)
  7. Little Big Girl (3:18)
  8. Now You Know (3:14)
  9. The Words (3:11)
  10. Watershed (3:14)
avatar van meneer
Ik ben hier zeer blij mee. Bright Star is al zo mooi ! Top !

avatar van Grizzly Bear
ik heb haar ontdekt via Big Red Machine. De nummers met haar vond ik de beste op de (toch al niet misselijke) plaat van vorig jaar. Dus weer een nieuwe artiest om naar uit te kijken, en (ook) de andere twee singles (Brooklyn Bridge en On your Way) klinken alvast veelbelovend!

avatar van vinylbeleving
Ook ik heb Anaïs Mitchell leren kennen door het laatste album van Big Red Machine, waar haar mooie stem me direct opviel. Ik krijg enorm zin in dit album, want de drie vrijgegeven nummers vind ik echt prachtig!
Brooklyn Bridge heeft prachtige blazers, Bright Star klinkt zoals de titel doet vermoeden, kraakhelder en On Your Way (Felix Song) is een prachtig mooi eerbetoon aan Felix McTeigue die in 2020 overleed.
Dit gaat volgens mij echt een heel sterk album worden. Pre orderen op vinyl dan maar!

avatar van Zwaagje
Grizzly Bear schreef:

Same here........maar gaat ze solo de magie van Big Red Machine benaderen? Daar twijfel ik wel over.

Zwaagje schreef:

Wat mij betreft slaagt ze daar rijk in, al is geluid eerder organisch en klinken in de liedjes haar singer songwriter ambacht door. Het geluid is fraai ingekleurd met piano, veel akoestische gitaren en soms wat blazers. Minder eclectisch dus dan Big Red Machine, maar wat mij betreft zeer geslaagd. Door de kalere aanpak ligt de aandacht ook wat meer op de tekst, en de liedteksten zijn bij Anaïs echt heel goed. Now You Know is nieuwe favoriet wat dat betreft!
Al met al een plaat om te koesteren. Op het eerste gehoor misschien wat gewoontjes, maar voor mij persoonlijk nu al de mooiste singer songwriter plaat die er dit jaar uitkwam.

avatar van meneer
Ah ! Het album is nu volledig te beluisteren. Zeer benieuwd. Anaïs kan bij mij weinig fout doen. Wat betreft Big Red Machine, ik mag ook graag luisteren naar andere albums van een Taylor Swift en Justin Vernon maar op het laatste album van BRM vind ik de nummers met Mitchell de mooiste.

Ze komt trouwens 9 november naar Botanique in Brussel.

avatar van Zwaagje
Ik begin op dit moment vol verwachting aan de eerste luisterbeurt en soms weet je dan eigenlijk al direct of het wat gaat worden. Dat is hier het geval......wat een magistraal begin!

avatar van meneer
Ik heb vanochtend het album twee keer kunnen beluisteren tijdens een wandeling naar mijn werk en het was genieten van deze muziek in combinatie met de wandeling over de mistige Walcherse landerijen waar de zon over heen scheen. Zeer sterk maar te kort album. Het albums is in de gehele muzikale breedte zeer sterk, sfeervol en gevoelig verweven met de bijzondere verhalen die Anaïs altijd zingt.. Het was vanochtend een wandeling naar de lente toe..

Ik vraag mij wel af waarom er een nieuwe versie van 'Now you Know opstaat van het album Xoa (2014) (?).

Afsluiter Watershed is, voor mij, echt een hoogtepunt.

avatar van staralfur
Ik leerde in 2020 Bonny Light Horseman kennen en dat was direct raak, vooral vanwege het mooie stemgeluid van Anaïs Mitchell. Ik ben direct in haar oeuvre gedoken, en ik keek dan ook erg uit naar deze nieuwe plaat. En wat is het een beauty geworden, zeg! Het album is inderdaad te kort, maar dan begin ik snel weer vooraan...

avatar van Broem
Ook hier een heerlijke 1e luisterbeurt erop zitten. Kende haar wel maar werd vanochtend getriggerd door een fraaie recensie in de VK. Overigens na langere tijd weer eens een recensie die ik ook herken. Kan me niet altijd vinden in de VK zeg maar. Dit album luistert heerlijk weg en laat echte kwaliteit horen. Mooie aanleiding om weer eens in haar werk te duiken. Staat me onvoldoende scherp bij. Dit is idd een beauty.

avatar van jacobz
De eerste 2 nummers waren al fantastisch. De rest haalt nagenoeg hetzelfde niveau!

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Anaïs Mitchell - Anaïs Mitchell - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Anaïs Mitchell - Anaïs Mitchell
De Amerikaanse muzikante Anaïs Mitchell stortte zich de afgelopen jaren vol overgave op haar musical Hadestown, maar keert gelukkig terug als singer-songwriter op haar beste album tot dusver

Het titelloze nieuwe album van de Amerikaanse muzikante Anaïs Mitchell had maar een paar seconden nodig om me te overtuigen om vervolgens alleen maar verder door te groeien. Het nieuwe album van Anaïs Mitchell heeft geen titel meegekregen, maar verder valt alles op zijn plek. De mooie persoonlijke verhalen over de terugkeer naar haar geboortegrond, de werkelijk prachtige instrumentatie van een aantal topmuzikanten, de al even mooie productie van Josh Kaufman en zeker ook de geweldige stem van Anaïs Mitchell, die in het verleden nog wel eens uit de bocht vloog of tegen de haren in streek, maar dit keer het in alle opzichten geweldige album naar angstige hoogten tilt.

De Amerikaanse singer-songwriter Anaïs Mitchell debuteerde precies twintig jaar geleden en heeft inmiddels een aantal mooie albums op haar naam staan. Op hetzelfde moment vind ik het oeuvre van de Amerikaanse muzikante ook behoorlijk rommelig of zelfs wisselvallig. Sinds het uitstekende Young Man In America uit 2012, moesten we het doen met een album vol kinderliedjes, met het fraaie maar wel erg sobere Xoa en met de musical bewerking van het uit 2010 stammende Hadestown.

Met name het laatste album en de bijbehorende vertolkingen in het theater hebben Anaïs Mitchell aardig bezig gehouden de afgelopen jaren en overigens ook de nodige prijzen opgeleverd, maar ik heb echt helemaal niks met musicals, ook niet als het gaat om een op zich redelijk smaakvolle musical als Hadestown.

In de tussentijd had de Amerikaanse muzikante overigens wel tijd om deel uit te maken van het zeer geslaagde project Bonny Light Horseman en speelde ze een glansrol op het vorig jaar verschenen album van Big Red Machine. Alles bij elkaar niets te klagen dus, maar bij de soloalbums van Anaïs Mitchell had ik in het verleden wel altijd het idee dat er meer in zat.

Dat blijkt nu een terechte veronderstelling, want op het deze week verschenen titelloze album van Anaïs Mitchell komt dat meer er echt in alle opzichten uit. Het titelloze nieuwe album is een album dat zich vanaf de eerste noten als een warme deken om je heen slaat en dat vervolgens ruim een half uur de ruimte aangenaam verwarmt.

De Amerikaanse muzikante heeft haar nieuwe album voorzien van een warm en gloedvol geluid dat in de basis bestaat uit akoestische gitaren, elektrische gitaren en piano en dat vervolgens subtiel verder is ingekleurd met onder andere strijkers, blazers en keyboards. Het is een tijdloos singer-songwriter geluid, dat herinnert aan de grote vrouwelijke singer-songwriters uit de jaren 70, maar dat ook wel wat doet denken aan het geluid op Folklore en Evermore van Taylor Swift, die vorig jaar overigens ook te horen was op het album van Big Red Machine.

Het is een zeer smaakvol geluid, maar je hoort ook direct dat er een aantal topmuzikanten zijn te horen op het album. Een blik op de credits, waarop de namen van onder andere Josh Kaufman, Thomas Bartlett, Michael Lewis, JT Bates en Aaron Dessner prijken, bevestigt dit. Bonny Light Horseman bandgenoot Josh Kaufman produceerde het album en tekent voor een geluid dat niet alleen perfect past bij de stem van Anaïs Mitchell, maar deze stem ook versterkt.

Zeker op haar eerste albums streek deze stem nog wel eens tegen de haren in, maar op het nieuwe album van Anaïs Mitchell zijn de instrumentatie en de vocalen perfect in balans en is de stem van de Amerikaanse muzikante alleen maar heel erg mooi en bovendien fraai doorleefd.

Het album is ook nog eens gevuld met mooie persoonlijke verhalen en gaat met name over de terugkeer van Anaïs Mitchell naar haar geboortegrond op het platteland van Vermont en het achter zich laten van Brooklyn, New York. De covid pandemie en een zwangerschap liepen hier nog eens dwars doorheen.

Zeker na haar bijdragen aan de muziek van Bonny Light Horseman en Big Red Machine had ik hoge verwachtingen van het nieuwe album van Anaïs Mitchell, maar was ik ook op mijn hoede door enkele zwakkere schakels in haar oeuvre. Dit nieuwe album heeft mijn verwachtingen echter op alle fronten overtroffen, al had het van mij best een kwartiertje langer mogen duren. Erwin Zijleman

avatar van vinylbeleving
Ik ga (nu al) naar 4,5 sterren, met kans dat dit album door gaat groeien tot 5*.
Ik ben er totaal door overrompeld, het is echt een klein pareltje. De start met Brooklyn Bridge is al zo wonderschoon. Anaïs reist de grote stad New York uit, terug naar haar geboortegrond in Vermont, de natuur tegemoet. Alsof we medereiziger zijn met Anaïs neemt ze ons mee, het album in. Wat volgt is een wondermooi en goed geproduceerd album. Prachtig hoe er soms op de achtergrond wat blazers klinken, er op de juiste momenten een toets wordt aangeslagen, Anaïs soms net een accent lijkt te leggen op een woord of een zin. Alles klinkt subtiel, over elk geluidje lijkt nagedacht. Het geluid is dan ook echt een grote troef op dit album. Het album is zo mooi kristalhelder geproduceerd.
Zoals door andere users al is aangegeven, is het album net iets te kort. Na meerdere luisterbeurten lijkt dat een bewuste keuze. Hierdoor luister je het gemakkelijk twee keer achter elkaar, en kruipt het nog sneller onder de huid. Ik kan niet wachten op het vinyl, al gaat dat weer lang duren door alle vertragingen (wat is dat toch, de laatste tijd met vinyl!)
Anaïs Mitchell, wát een dame wát een talent!

avatar van Tonio
Aangemoedigd door jullie positieve reacties heb ik dit album ook beluisterd. Maar ik kan het enthousiasme niet delen. Wèl de muziek: die is erg aangenaam. Maar met haar stem heb ik dus niks; sterker, ik krijg er spontaan jeuk van. Wat is het toch dat sommige vrouwen met zo’n dichtgeknepen kinderstemmetje zingen? Doodzonde, ik vraag me af hoe ze klinken als ze eens niet proberen te zingen zoals ze wellicht denken dat anderen dat mooi of sexy vinden.

Maar ja, ik lees dat vele anderen hier anders over denken en van haar zang kunnen genieten. Om de pret niet te bederven onthoud ik mij bij deze van een sterrenwaardering.

avatar van Silky & Smooth
Net als voor velen was Anaïs Mitchell ook voor mij de grote verassing op Big Red Machine. Haar niveau op die plaat zet ze hier gelukkig door. Prachtige, dromerige muziek waarbij zang en instrumenten heel mooi balans zijn. Het doet mij bij vlagen denken aan Kaputt van Destroyer, zo'n ongrijpbare sfeer. De muziek klink heel luchtig, maar zoals vinylbeleving al zegt, is waarschijnlijk over alles goed nagedacht. De LP is trouwens voor een redelijk prijsje incl. verzenden te koop via haar webshop. Heel benieuwd of dit op vinyl net zo goed (of nog mooier) klinkt.

avatar van stardust_be
Vroeger nog wat van Anaïs Mitchell beluisterd maar ook herontdekt door haar bijdrages aan Big Red Machine. Het is echt genieten van deze 10 heel mooie liedjes met als hoogtepunten de fraaie openingsongs Brooklyn Bridge en Bright Star. Dit smaakt echt naar meer dus hopelijk moeten we in de toekomst niet weer zolang wachten op nieuw werk. In het najaar ga ik er zeker proberen bij te zijn in de Botanique.

avatar van henrie9
Singer-songwriter Anais Mitchell maakt een plaat met enkel haar naam als titel, dat maakt nieuwsgierig. Anais Mitchell die we al zo groots leerden kennen met haar Broadway-werkstuk 'Hadestown', van de hitplaat 'Young Man In America' en wiens naam alhier pas echt boven water kwam met haar bijdragen op de laatste Big Red Machine van Aaron Dessner en Justin Vernon.
Ze trok zich nu in volle lockdown hoogzwanger terug uit New York in haar geboortestad Vermont en schreef er van daaruit vol heimwee een akoestisch folkmeesterwerkje, vol warme gezelligheid. Want Anais met enkel minimale piano, gitaar, fluitje, alles luistert ineens volgens het less is more- principe. Een verrassend mooie, onbekende kant van een echte artieste. Ze komt met sprookjesachtige en toch volwassen songs, tien kleine charmante waarheden, van 'Broadway Bridge' tot 'Watershed', alles luistert betoverend, melodieus en vol gratie. Haar weemoed gaat recht naar het hart.

Een groot artieste verlaat dus maar even het grote podium, even wennen, maar ze schittert evengoed voor het kleine voetlicht. Kleine songs die zich nestelen, songwriting in zijn puurste vorm. Alles is perfect op zijn plaats gevallen.

Persoonlijke favorieten : 'Brooklyn Bridge', 'Bright Star', 'On Your Way'.