Jake Xerxes Fussell - Good and Green Again (2022)

Folk
Label: Paradise of Bachelors

1. Love Farewell (3:58)
  2. Carriebelle (3:49)
  3. Breast of Glass (4:01)
  4. Frolic (3:10)
  5. Rolling Mills Are Burning Down (5:18)
  6. What Did the Hen Duck Say to the Drake? (3:02)
  7. The Golden Willow Tree (9:10)
  8. In Florida (3:08)
  9. Washington (3:37)
avatar van Poles Apart
Altijd goed, het werk van deze meneer uit Columbus, Georgia, en ook z'n albumhoezen zijn fraai. Benieuwd wat dit album brengt.

Love Farewell

avatar van Lura
Kan je alvast geruststellen Poles Apart, het is weer een bijzonder fraai album geworden!

Lura schreef:

Top! Vind "Love Farewell" echt een schitterend nummer. Ideale teaser.

avatar van Lura
Zojuist twee nieuwe nummers vrijgegeven, Poles Apart.

avatar van Lura
De hoes en titel van Good and Green Again, intussen alweer het vierde album van Fussell, gaven mij bij voorbaat een goed gevoel. Een gevoel dat bij beluistering meteen werd bevestigd. Fussell volg ik al vanaf het begin met grote interesse, toch recenseerde ik vreemd genoeg alleen zijn tweede album What in the Natural World, waaraan onder andere de fantastische zangeres Joan Shelley meewerkte.

Ook deze keer wordt Fussell omringd door uitstekende musici, zo zingt Bonnie "Prince" Billy mee in de reeds vrijgegeven opener Last Farewell. De perfecte productie is in handen van James Elkington, die tevens piano, orgel, dobro, mandola, vibrafoon en diverse gitaren bespeeld.

Uiteraard blijkt Fussell weer een uitstekende neus voor vaak, minder bekende traditionals te hebben. Kan ook bijna niet anders, want net als Alan Lomax in het verleden en collega Sam Lee tegenwoordig reist hij stad en platteland af, in dit geval North Carolina, op zoek naar (bijna) vergeten traditionele pareltjes.

Hét hoogtepunt vormt voor mij de Anglo-Amerikaanse ballade The Golden Willow Tree, ooit door Aaron Copland gearrangeerd tot een klassieke compositie. Bij Fussell wordt het tot een episch, hypnotiserend, meer dan negen minuten durend lied omgesmeed. Eigenlijk wel net zo mooi is het impressionistische Rolling Mills Are Burning Down.

Voor het eerst schreef Fussell een drietal nummers zelf, die totaal niet onder doen voor het overige materiaal en ook nog eens niet uit de toon vallen, erg knap gedaan (met dank aan producer Elkington).

Zoals altijd is het een genot om de fraaie, warme stem van Fussell te horen. Bovendien is het album uitermate verslavend, de afgelopen paar maanden beluisterde ik Good and Green Again dagelijks en ook nog eens in de hoogst mogelijke digitale kwaliteit. Voor mij als audiofiel bepaald geen straf. Met Good and Green Again heeft Fussell goud in handen, warm aanbevolen!

avatar van Rottingdale
Eerste nummers klinken fantastisch, kijk hier ongelooflijk naar uit. Hij komt ook nog eens naar Nederland deze lente/zomer, deo volente!

avatar van Lura
Video van Rolling Mills Are Burning Down vrijgegeven : Jake Xerxes Fussell - "Rolling Mills Are Burning Down" (Official Audio) - YouTube

avatar van Cannabooze
De eerste parel van 2022 komt bovendrijven. Jake Xerxes Fussell pakt direct de aandacht.
Ingetogen folk, met een sterk staaltje gitaarwerk.

Afwisselend met instrumentaaltjes die een mooie flow in het album vasthouden.
Ik moest direct denken aan het debuut van Ryley Walker.
En met de bravoure van dat album, is deze te vergelijken.

avatar van staralfur
Zo, fijne ontdekking zeg! Hier ga ik de komende tijd zéker vaker naar luisteren, en zal dan zijn oudere werk meenemen.

Zie dat ie in mei in Nijmegen speelt (fingers crossed), heb het maar alvast genoteerd.

avatar van Rottingdale
Zwaar onder de indruk! De productie is prachtig, zeker ook de hoorns/blazers(?) af en toe. Zoveel menselijkheid zit erin. De herbewerkte nummers stralen ook soort rust, warmte en tijdloosheid uit, een eerste stap naar de lente. If that makes any sense. Echt heel mooi.

"The Golden Willow Tree"

Fijn album, afgelopen dag meerdere malen opgezet. Grote vraag is of ik dat over een jaar ook doe.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Jake Xerxes Fussell - Good And Green Again - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Jake Xerxes Fussell - Good And Green Again
De vorige albums van Jake Xerxes Fussell wisten mijn aandacht uiteindelijk niet vast te houden, maar hoe anders is het met het prachtig ingekleurde en van begin tot eind adembenemende Good And Green Again

Ook op zijn vierde album vertrouwt de Amerikaanse muzikant Jake Xerxes Fussell op zijn bijzondere stem, op zijn fenomenale gitaarspel en op zijn liefde voor folk traditionals, maar toch klinkt het album anders dan zijn voorgangers. Producer James Elkington heeft het album net wat voller ingekleurd met onder andere blazers, strijkers en een pedal steel en Jake Xerxes Fussell schreef dit keer ook zijn eigen songs. Het zijn twee dingen die zijn muziek wat mij betreft net wat interessanter maken. Zijn vorige albums kabbelden voor mij na enige tijd wat voort, maar het prachtige Good And Green Again is de hele speelduur lang intens en meeslepend. Prachtig album.

Ik heb de muziek van de Jake Xerxes Fussell nog niet eerder besproken op deze BLOG. De vorige drie albums van de Amerikaanse muzikant heb ik allemaal beluisterd en vond ik op het eerste gehoor stuk voor stuk veelbelovend, maar op een of andere manier beklijfde het niet. Waar het precies aan ligt weet ik niet, al ben ik niet altijd gek op akoestische folk en heb ik bovendien een duidelijke voorkeur voor vrouwenstemmen.

Of een album je uiteindelijk raakt of niet ligt echter veel subtieler. Good And Green Again, het vierde album van Jake Xerxes Fussell, verschilt niet overdreven veel van zijn drie voorgangers, maar waar ik bij de vorige drie albums mijn interesse na verloop van tijd verloor, is album nummer vier wel een blijvertje.

Ook op Good And Green Again vertrouwt Jake Xerxes Fussell voor een belangrijk deel op zijn donkere stem en op zijn vaardigheden als gitarist en ook op zijn nieuwe album vertolkt de Amerikaanse muzikant voor een belangrijk deel folk traditionals. Toch voelt Good And Green Again voor mij anders aan dan de vorige drie albums van de muzikant uit Durham, North Carolina.

Het is mogelijk de verdienste van producer James Elkington die de songs van Jake Xerxes Fussell net wat voller heeft ingekleurd met strijkers, blazers en wat extra snareninstrumenten, waaronder de pedal steel. Het zorgt er voor dat Good And Green Again net wat voller en hierdoor ook gevarieerder klinkt dan zijn voorgangers en het zorgt er bovendien voor dat de karakteristieke ingrediënten van de muziek van Jake Xerxes Fussell beter tot zijn recht komen.

Het gitaarwerk van de Amerikaanse muzikant is prachtig en ook zijn stem bevalt me een stuk beter dan tot dusver het geval was. Bijgestaan door een aantal geweldige muzikanten levert Jake Xerxes Fussell een album vol muzikale hoogstandjes af. Het is knap hoe hij er wederom in is geslaagd om een aantal vergeten maar ook wonderschone traditionals te vinden, maar de muzikant uit North Carolina vertrouwt dit keer niet alleen op traditionals, maar schreef ook een aantal nieuwe songs, waaronder een aantal instrumentale songs.

Instrumentale songs vind ik persoonlijk maar zelden interessant, maar de songs zonder zang op Good And Green Again doen niet onder voor de andere songs op het album en dragen absoluut bij aan de bijzondere luisterervaring. Het levert alles bij elkaar een hoogstaand en gevarieerd album op dat zich ook na talloze keren horen nog stevig opdringt.

James Elkington heeft de instrumentatie niet alleen voorzien van wat extra accenten, die de muziek een atmosferisch karakter geven, maar heeft Good And Green bovendien prachtig opgenomen. Alles komt even helder uit de speakers en ieder accent is trefzeker. Het album doet het geweldig bij beluistering met de koptelefoon, maar nodigt ook uit tot het open draaien van de volumeknop bij beluistering via de speakers.

Jake Xerxes Fussell mag zich wat mij betreft veel vaker laten ondersteunen door mooie vrouwenstemmen, maar ook zonder deze stemmen maakt de Amerikaanse muzikant wonderschone muziek. Hoogtepunt is misschien wel de ruim 9 minuten durende vertolking van de traditional The Golden Willow Tree, die werkelijk geen seconde verveelt. Het heeft even geduurd, maar ik ben wat betreft Jake Xerxes Fussell helemaal om. Erwin Zijleman

avatar van Tonio
Alweer een geweldige tip van Lura, waarvoor mijn dank.

Ik had nog nooit van de goede man gehoord, maar daar zal ik niet de enige in zijn. Blijkbaar heeft hij heel hard gewerkt aan het opsporen en in stand houden van traditionals. Ook is te horen dat hij ook hard aan zijn gitaarspel heeft gewerkt. Dat is namelijk heel erg fraai. Doet een beetje denken aan dat van Bert Jansch, maar dat terzijde. Maar waarschijnlijk heeft hij minder hard gewerkt aan zijn bekendheid.

Het is een heerlijk album met een behoorlijk 'verslavingsgehalte'. En ook voor mij springen Rolling Mills Are Burning Down en het heerlijk lange The Golden Willow Tree er direct uit. Maar de overige nummers doen er niet veel voor onder. Dat wordt de komende tijd genieten!

zijn beste

avatar van johans
Lente. Een beter moment om Good and Green Again van de Amerikaanse folkie Jake Xerxes Fussell erbij te pakken is er volgens mij niet. Want ook op de hoes van zijn vierde plaat komt het Lentegroen je tegemoet.

Het concept op Good and Green Again is net zo eenvoudig als doeltreffend. Fussell is een fijnzinnige zanger met een koperroestbruine stem, een geboren vingerplukker, maar bovenal een natuurlijke verhalenverteller, die zijn ding doet.

Luisteren naar Good and Green Again is alsof je een les in traditionele volksmuziek volgt. Net als op zijn achterliggende platen zet Fussell op zijn nieuwe wapenfeit zijn zoektocht naar de vergeten folksongs naarstig verder. Hij is en blijft een meester in het vinden van obscuur werk om deze vervolgens delicaat met een afgemeten karakter te interpreteren. Een nederige knieval van mijn kant kan dan ook niet uitblijven.

Nummers die onder een dikke laag stof in half vergeten liedjesboeken zijn opgedoken. In welk liederen boek hij het nummer vond en wie het nummer al eerder onder handen nam valt allemaal terug te vinden in de uitklapbare hoes.

Misschien wel het meest intrigerende nummer op het album is The Golden Willow Tree. Het duurt meer dan negen minuten en vertelt het verhaal van een zeeman die indruk probeert te maken op zijn kapitein door een vijandelijk schip tot zinken te brengen. Uiteindelijk door bruut verraad wordt de hoofdpersoon in zee geworpen. Opmerkelijk voor een nummer dat zo lang is, dat het voelt alsof het zo voorbij is.

Voor het eerst koos Fussell ook voor eigen werk. Vier stuks, waarvan drie instrumentaal. Voor het afsluitende Washington leende hij de tekst van slechts veertien woorden, die in een tapijt uit het begin van de twintigste eeuw was genaaid.

General Washington
Noblest of men
His house, his horse, his cherry tree, and him

Naast zijn vaste bandleden Casey Toll (contrabas), Libby Rodenbough (viool) en Nathan Golub (pedal steel), wordt hij vergezeld door Joe Westerlund (drums), Joseph Decosimo (viool), Anna Jacobson (trompet, Franse hoorn), Bonnie ‘Prince’ Billy (achtergrond) en James Elkington (piano, orgel, dobro, mandola, vibrafoon, gitaar), die bovendien voor de productie zorgde.