Captain Beefheart and the Magic Band - Unconditionally Guaranteed (1974)

Label: Mercury

1. Upon the My-O-My (2:43)
  2. Sugar Bowl (2:13)
  3. New Electric Ride (3:02)
  4. Magic Be (2:55)
  5. Happy Love Song (3:54)
  6. Full Moon, Hot Sun (2:19)
  7. I Got Love on My Mind (3:08)
  8. This Is the Day (4:51)
  9. Lazy Music (2:51)
  10. Peaches (3:21)
avatar van Poles Apart
Zie "Bluejeans And Moonbeams" - deze is min of meer uit hetzelfde hout gesneden. Zo voorspelbaar en 'safe' als maar zijn kan.

Uitermate geschikt dus voor wie de geflipte, maar wel klassieke en typische Beefheart platen te ver vindt gaan en behoefte heeft aan vaste patronen en rust.

"Lazy Music" inderdaad.

avatar van dj maus
Beefheart op de gevoelige tour.
Anders, maar daarom niet slecht.

Maar wie Beefheart graag als een geflipte halvezool ziet, kan deze beter links laten liggen.

De songs zijn goed geschreven, maar weinig vernieuwend.
En laidback uitgevoerd.

avatar van willemmusic
Niemand minder dan Kate Bush vond deze en Bluejeans&Moonbeams erg mooi en gelijk heeft ze.
Er staan prachtige songs op die The Captain van een onverwacht gevoelige kant laten horen. Zelf was hij er wat verlegen mee... Ik zie hem nòg genant staan balen om Upon the My-O-My te moeten playbacken in Van Oekels Discohoek.
Ik denk dat hij à la Marvin Gaye in Oostende even bij moest komen van het harde bestaan als cultheld. Na deze twee platen zou hij zich herpakken (verdappperen) en met hulp van anderen (Feldman cs.) een doorstart maken, beginnend met het fantastische Shiny Beast. Toen maakte verlegenheid plaats voor schaamte, meermalen riep hij fans op deze twee platen niet te kopen en hij beloofde ieder die hem zo'n plaat terug zou sturen het geld te restitueren.
Wat te vinden van muziek, die de artiest zelf niet mooi vindt...?
Niets van aantrekken, invalshoeken bijstellen, misbaksels van genieën bevatten als je goed zoekt toch altijd wel iets geniaals.
Toch maar voorzichtig luisteren.

avatar van Zombywoof
Wat heeft deze man toch een stem hè! Prachtig album.

Jeff Valley
Ik zag paar maanden geleden Captain Beefheart op de Old grey whistle test dvd met het nummer "Upon the my oh my"....aan de hand van die live registratie kocht ik dit album maar de studio versie is veel minder....te gehaast...

avatar van Stijn_Slayer
Bluejeans and Moonbeams vond ik nog lang niet slecht, maar bij deze moet ik helaas meegaan in de getemperde kritieken. Futloos en inspiratieloos vind ik dit album. Beefheart was duidelijk niet in zijn element.

avatar van Ataloona
Een wat minder album van Beefheart en ik moet zeggen dat ik het helemaal eens ben met Stijn. Toch is het - ietwat braaf - wel een lekker plaatje met genietbare dingen. Lekker laidback.
Ik moest er wel inkomen na het matige begin, maar na het meesterlijke Happy Love Song wordt het album wel degelijk goed. Van Vliet's stem klinkt toegankelijker en zo is zijn stem werkelijk prachtig. (voor het mainstream publiek voor 't eerst, maar ik vond zijn stem al langer mooi ) Een mooi vaderdagcadeau denk ik Toch nog 3,5* omdat de plaat vanaf Happy Love Song zowaar nog goed wordt.

avatar van Flottante
Er staan op deze plaat toch een aantal nummers die het met gróót gemak hadden kunnen schoppen tot instant-mainstream-classics. Maar Beefheart heeft nu eenmaal naam gemaakt als de wilde gek in de marge, de Marcel Duchamp van de rock, en dat stoere-mannen-imago heeft ie zelf (net als zijn fanatieke aanhang) ten koste van alles willen hooghouden -- in ieder geval ten koste van deze plaat. Die eigenlijk 'gewoon heel goed' is, mits een ander hem had gemaakt.
Past niet in de Beefheartdoctrine. And next, they say!

avatar van saxotoon
En toch vind ik het heel genietbaar. De opgevreten saxsolo op Happy Love Song mag er wezen. Gewoon een captain die even op de bank zit bij te komen van het leven. Lekker.