Roos Meijer - Why Don't We Give It a Try? (2021)

Folk
Uitgebracht in eigen beheer

1. Intro (0:48)
  2. Why Don't We Give It a Try? (3:16)
  3. Worthy (4:10)
  4. All That We Have (3:03)
  5. I Dream of a World (3:08)
  6. Interlude (1:12)
  7. Bigger Than Me (4:49)
  8. In My Name (3:15)
  9. To Be Free (4:39)
  10. Change Will Come (1:58)
  11. Stories of Change (4:55)
avatar van Lura
Momenteel heeft de Haagse singer-songwriter Roos Meijer twee ijzers in het vuur. Twee weken terug verscheen de nieuwste single Every Day Is Blue van Maida Rose. Dit is een dream-pop duo wat ze samen vormt met Javier den Leeuw (denk aan Beach House en Cigarettes After Sex). De afgelopen twee maanden heeft ze het druk gehad met haar deelname aan de Popronde.

In het verleden heeft Roos podiumervaring opgedaan als achtergrondzangeres van Pitou Nicolaes, nog zo’n megatalent. Van Pitou recenseerde ik in het verleden haar twee fraaie ep’s. Ook Roos debuteerde in 2018 op fraaie wijze met een ep, Maktuk. De songs hierop waren geïnspireerd door de verhalen van vluchtelingen die ze ontmoet had.

Voor haar debuutalbum Why Don’t We Give It a Try? interviewde ze een aantal changemakers ; Julia Jouwe, Zaïre Krieger, William Amanzuru, Alaeddin Janid, Emma Milburn, Lydia Langebent en Caroline van Dijk. Mensen die zich allemaal op hun eigen manier inzetten voor diverse maatschappelijke vraagstukken.

Roos wil niet alleen de luisteraar raken met haar muziek, ze wil hen ook aanzetten tot nadenken. Zelf kan ze zich regelmatig overweldigd voelen door al het leed en onrecht in de wereld, maar de verhalen van de changemakers hebben haar hoop gegeven voor de toekomst. Ze hoopt dat haar album hetzelfde effect zal hebben op de luisteraar.

Het album opent met een kort geluidsfragment, waarin je op het eind Donald Trump op dwingende wijze “Build that wall, build that wall” hoort roepen. Trump, de meest controversiële Amerikaanse president ooit. Ook degene die voor de grootste verdeeldheid ooit onder de Amerikaanse bevolking zorgde. In de prachtige opener en titelsong Why Don’t We Give It a Try? probeert Roos aan te tonen hoe belachelijk diens desastreuze plan was :

“Isn’t it strange, building a wall for our freedom?
Isn’t it strange, to only care for our own?
Isn’t it strange
That we keep on fighting?
Do bullets really save lives?
Isn’t it strange
That we keep ignoring
The cries of the ones who survived? “

Het album staat bol van interessante verhalen, zoals bijvoorbeeld To Be Free, de favoriete song van Roos zelf. Het is geïnspireerd op een gesprek met Alaeddin Janid, oprichter van Child Houses. Hij is een aantal jaar geleden vanuit Syrië naar Nederland gevlucht en heeft in 2019 een tehuis opgericht voor straatkinderen in zijn geboorteland. “Wat mij heel erg is bijgebleven is dat Alaeddin zei dat als je een kind in de ogen kijkt die op straat heeft geleefd, het net lijkt alsof je in de ogen van een volwassene kijkt. Doordat deze kinderen moesten overleven op straat, was het voor hen onmogelijk om het vrije gevoel van kind zijn te ervaren”, aldus Roos over haar ontmoeting met Alaeddin.

Muzikaal gezien valt er volop te genieten, allereerst door de wonderschone zang van Roos. Ze maakt fijnbesnaarde alt folk met wat invloeden uit de indie-rock, klassieke en Arabische muziek. Soms is de zang wat dromerig (All That We Have). De inkleuring is vaak subtiel en soms niet alledaags (gebruik van een doedoek). Bij het arrangeren kreeg Roos hulp van haar vader Roelof, die ook meespeelt op het album. Belangrijk was de inbreng van coproducer Doris Veldman, bij wie thuis voor een groot deel de opnames plaatsvonden. Maar ook veel bij muzikanten thuis.

Het gebruik van veel verschillende muzikanten had een reden. Roos hierover: “Omdat elk nummer het verhaal van een ander persoon vertelde, wilde ik dit idee ook versterken in de instrumentatie. Daarom heb ik voor elk nummer verschillende muzikanten gevraagd.”. Mijn persoonlijke favorieten zijn het ritmisch interessante I Dream of a World, In My Name en de magnifieke afsluiter Stories of Change.

Roos Meijer is een singer-songwriter naar mijn hart, wil met haar muziek proberen mensen nader tot elkaar te brengen. En doet dat ook nog eens met haar droomdebuut Why Don’t We Give It a Try?

Roos Meijer live :

29-11 DEN HAAG : PAARD album releaseshow mmv Het Residentie Orkest

avatar van Lura
Wellicht iets voor Broem, Zwaagje en/of aERodynamIC?!

avatar van Broem
Lura schreef:
Wellicht iets voor Broem, Zwaagje en/of aERodynamIC?!

Ga ik luisteren. Thanx

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Roos Meijer - Why Don’t We Give It A Try? - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Roos Meijer - Why Don’t We Give It A Try?
Het debuut van de Nederlandse singer-songwriter Roos Meijer is een album dat flink wat indruk maakt met prachtige klanken, bevlogen teksten en prima songs en imponeert met werkelijk prachtige vocalen

Direct bij eerste beluistering van Why Don’t We Give It A Try? van Roos Meijer durfde ik al wel te concluderen dat de Nederlandse muzikante een ijzersterk debuutalbum heeft afgeleverd, maar na een paar keer horen is het wat mij betreft een debuutalbum dat kan worden geschaard onder de meest indrukwekkende debuten van het muziekjaar 2021. Roos Meijer heeft een debuutalbum afgeleverd dat opvalt door wonderschone klanken, die steeds weer nieuwe wegen inslaan, maar het sterkste wapen van de Nederlandse singer-songwriter is haar geweldige stem. Why Don’t We Give It A Try? is een album dat intrigeert en betovert en het wordt echt alleen maar mooier en indrukwekkender.

De Nederlandse singer-songwriter Roos Meijer bracht eerder dit jaar een aantal veelbelovende tracks uit als helft van het duo Maida Rose, maar voordat het debuutalbum van Maida Rose verschijnt is er het eerste soloalbum van de Nederlandse muzikante. Why Don’t We Give It A Try? opent met een aantal fragmenten en al snel een kakafonie van Amerikaanse nieuwsberichten met een hoofdrol voor Donald Trump en zijn Mexicaanse muur, maar met de eerste noten van de titeltrack van het album keren de rust en de rede terug.

Roos Meijer maakt met Maida Rose muziek die in het hokje dreampop past, maar haar solodebuut hoort thuis in hokjes als folk, alt folk en indiefolk. Why Don’t We Give It A Try? maakt geen geheim van de sterkste wapens van Roos Meijer. Direct na het hectische intro vallen de bijzonder smaakvolle instrumentatie en de werkelijk prachtige stem van de Nederlandse muzikante op.

De instrumentatie is over het algemeen ingetogen en beperkt zich voornamelijk tot organische klanken. Het is een zeer smaakvolle en wat mij betreft ook warm klinkende instrumentatie, die niet volledig aansluit op de klanken die gangbaar zijn binnen de folk, maar hier ook niet mijlenver van verwijderd is.

Het is een instrumentatie waarin de akoestische gitaar of de piano centraal staat en waaraan vervolgens zowel subtiele als redelijk uitgesproken versiersels zijn toegevoegd, die absoluut sfeerbepalend zijn, zeker wanneer het gaat om atmosferische klankentapijten op de achtergrond of om jazzy blazers die meer op de voorgrond treden.

In muzikaal opzicht is Why Don’t We Give It A Try? van Roos Meijer zeker geen doorsnee folkalbum en dat is het ook niet in vocaal opzicht. De Nederlandse singer-songwriter kan prima uit de voeten in folky tracks, maar beschikt over een indrukwekkend stemgeluid. Het is een krachtig, veelzijdig en ook warm stemgeluid, dat mij eigenlijk onmiddellijk over de streep trok.

Why Don’t We Give It A Try? is het debuutalbum van Roos Meijer, maar het is een album dat geen moment klinkt als een debuutalbum. Zowel de instrumentatie op de albums als de zang van Roos Meijer ademen kwaliteit, ervaring en souplesse. In de instrumentatie is iedere noot raak en dat geldt ook voor de bijzonder fraaie zang op het album, wat je nog wat beter hoort wanneer meerdere lagen vocalen worden gecombineerd.

Die kwaliteit, ervaring en souplesse hoor je ook terug in de songs op het album. Het zijn songs die nooit kiezen voor de makkelijkste weg, maar zich desondanks genadeloos opdringen. Bijna alle songs op het debuutalbum van Roos Meijer klinken verschillend, maar de songs vormen ook een eenheid. Het zijn songs die me onmiddellijk te pakken hadden, maar Why Don’t We Give It A Try? is ook een album dat tijd vraagt om al het moois te kunnen ontdekken.

Met alle vocale en muzikale pracht en de fascinerende songstructuren ben ik er overigens nog niet, want Roos Meijer schrijft ook nog eens uitstekende teksten die laat horen dat ze geëngageerd en emotioneel betrokken is en het hart op de juiste plek heeft zitten.

Hoe vaker ik naar dit album luister, hoe meer ik onder de indruk raak van de bijzondere talenten van Roos Meijer, die een album van een wonderlijke schoonheid heeft gemaakt, dat diepe, diepe indruk maakt. Erwin Zijleman

avatar van Lura
Hopelijk wordt dit album na jouw recensie hier wel opgepikt, erwinz!
Overigens volkomen terecht dat je recensie buitengewoon positief is.

avatar van muziekobsessie
invloeden Linda Perhacs en Radiohead lees ik ergens, ja dan ben ik bij de les en inderdaad bijna een kruising van die 2. En wat heeft die Doris dit mooi geproduceerd!! mooie muziek maken mag weer blijkbaar in Nederland. Eindelijk!
Welja ik koop gelijk kaartjes voor Paard! Heb ik wel een stokje in mijn neus voor over...

avatar van Broem
Ook hier wat luisterbeurten erop zitten en aangenaam verrast. Prachtige productie en de stem van Roos klinkt prachtig (zo nu en dan wat teveel galm, hoor het liever wat meer naturel) Liedjes zijn fragiel maar zeker niet over the top. Gewoon een goed album wat je echt een moment van rust geeft. Chapeau.

Roos Meijer blijkt gelukkig niet de zoveelste zangeres met prachtstem en folky gitaar. Hoe graag ik ook naar dat soort artiesten luister: 'nu even niet' was mijn gedachte toen de tips van Lura en muziekobsessie kwamen.

En toen bleek dat dit niet het geval zou zijn was ik om en ben ik op dringend advies van muziekobsessie gaan luisteren.

En het klopt. Roos is niet de zoveelste prachtzangeres met zijdezachte folkliedjes. Nummers als I Dream of a World zijn gewoonweg spannend te noemen met interessante twists. En Bigger Than Me heeft de broeierigheid van Radiohead oude stijl.
En ja, de akoestische gitaar is zeker wel aanwezig en die lievige liedjes niet ver weg. Maar het is net even anders waardoor mijn aandacht tot het einde getrokken blijft.

Zeer fraai album.

avatar van R-Know
Muziek vind ik prachtig. Heel mooie opname etc.
Zingen kan Roos zeker maar wel met een stem die ik na een paar nummers niet heel fijn meer vind.
Wel iemand met toekomst hoor.
Ik ben gaan luisteren afgaand op de hoge score hier. Volledig terecht.
Een van de mooiste plaatjes dit jaar.

avatar van WoNa
Mijn eerste indruk was een plaat die volledig aan de lockdownregels voldoet, met liedjes die tot op de grond toe zijn afgebroken, tot de pure essentie overblijft: de stem en akoestische gitaar van Roos Meijer. Daarna is gekeken wat er bij een liedje past en dat kunnen heel kleine bijdragen zijn die het liedje in kwestie perfect inkleuren. Bijdragen die telkens weer verrassen, me op het verkeerde been zetten of in verwondering achterlaten. En dat alles menig keer op een album. Zo klein en stil als Why Don't We Give It A Try? ook klinkt, zo groots is het effect van de plaat. Heel goed gedaan Roos Meijer en team.

avatar van matthijs
Erg mooi, verstild, authentiek. Geen zangeres die haar best doet om mooi te zingen, ze zingt gewoon mooi. En de teksten komen ook binnen zeg. De eerste luisterbeurt pakte me helemaal...

avatar van muziekobsessie
volgende week zondag in het Paard met orkest, ik ga er heen!

muziekobsessie schreef:
volgende week zondag in het Paard met orkest, ik ga er heen!
Ik ook!

avatar van muziekobsessie
Oei oei wat was dat optreden mooi zeg zondag. Ik ken me niet herinneren ooit iets beters te hebben gezien uit nederland. Live zingt ze loepzuiver, zelfs n cover van rufus wainwright "going to a town" met gemak. Orkest arrangementen schitterend en is nu ook op cd verschenen(zal 'm toevoegen) zodat iedereen kan horen wat die heeft gemist.

Zéér benieuwd!

muziekobsessie schreef:

Ja dat was nonstop ontroering en kippenvel...