Schwertmann - Theater of Grief (2021)

Metal / Rock
Label: Glasville

1. Panic Mode (3:42)
  2. Antelope (3:48)
  3. So Tired (3:59)
  4. Burning Down (3:47)
  5. There's a Place (4:37)
  6. Supernatural Forces (6:23)
  7. Rainbow (4:03)
  8. Can You Save Me (6:10)
  9. No One Else Can (4:37)
avatar van Marco van Lochem
De in 1970 in het Groningse Finsterwolde geboren zanger Bart Schwertmann maakt sinds een aantal jaren deel uit van de legendarische Nederlandse band Kayak, met wie hij 2 albums maakte. Dit jaar verscheen het achttiende album van deze band, een plaat waarop Schwertmann zich als een vis in het water lijkt te voelen.

Zijn carrière begon bij de band Galaxy en in 2000 won hij met het Jesus Christ Superstar nummer "GHETSEMANE" de Soundmixshow van Henny Huisman. Toen Kayak kapitein Ton Scherpenzeel in 2015 zijn band tijdelijk op non-actief zette en in de haven aanmeerde, ging hij een paar jaar later op zoek naar een nieuwe vocal boegbeeld en kwam hij uit bij Bart Schwertmann. Op het in 2018 verschenen schijfje "SEVENTEEN" liet hij horen over een prachtig stemgeluid te beschikken, waarover ik destijds in een recensie aangaf dat die stem tussen de originele Kayak zanger Max Werner en één van de andere Kayak vocalisten Bert Heerink zat. Schwertmann gaf er toen ook al een eigen sound aan en dat is op het laatste Kayak album "OUT OF THIS WORLD" alleen maar meer en beter geworden.

Kayak collega's en gitarist Marcel Singor bracht vorig jaar een solo album uit, bassist Kristoffer Gildenlöw afgelopen september en van Ton Scherpenzeel verscheen in oktober een nieuw album. De zanger kon dus niet achterblijven en met "THEATER OF GRIEF" brengt hij een prachtig album uit. In iets meer dan 41 minuten hoor je 9 nummers die van rock, naar pop, prog en folk gaan, maar dat door de stem en de productie wel één geheel is. “PANIC MODE” opent het feest met een hartslag en gezucht, waarna Bart begint met de zanglijn en die is meteen pakkend. Stevige melodieuze rock met een korte, maar fijne gitaarsolo van Robert Hanenberg. Tempo blijft hoog in het door synthesizers smaakvol aangeklede “ANTELOPE”, een krachtige rocker met een mooie melodie. Na dat stevige en uptempo begin gaat het tempo naar beneden in het toepasselijke “SO TIRED”. Tijdens de coupletten is het ingetogen, bij het refrein vliegen de gitaarriffs je weer om de oren, waardoor het een erg afwisselend liedje is geworden. “BURNING DOWN” is ook weer een stevige rocksong en ook weer een nummer die iets onder de 4 minuten klokt. Kayak maatje en gitarist Singor speelt mee op dit nummer en een speciale vermeldingen voor drummer Peter ten Wolde die geweldig speelt en Bart zelf, die het uiterste van zijn stem vergt. Toetsensolo van Ard Offers en een gitaarsolo en je hebt alle ingrediënten van een goede rocksong.

Het drum begin van “THERE’S A PLACE” heeft veel weg van “SOWING THE SEEDS OF LOVE” van Tears For Fears, maar als de rest van de instrumenten mee gaan doen, is die vergelijking voorbij. Een midtempo rocker met opnieuw een mooie melodielijn. “SUPERNATURAL FORCES” is het langste nummer van “THEATER OF GRIEF”, bijna 6 en een halve minuut. Op drums Dirk Bruinenberg, een veelgevraagd rockdrummer, gitarist van dienst is Marcel Singor, bassist Kristoffer Gildenlöw en toetsenist Ton Scherpenzeel, oftewel is dit bijna de complete line-up van Kayak. Het nummer neigt naar de progmetal, zonder dat het “over the top” gaat. Het blijft melodisch, er zijn geweldige solo’s te horen en enkele goed geplaatste tempowisselingen. Een prachtig nummer! “RAINBOW” is het rustpuntje op het album, waarop opnieuw Scherpenzeel op toetsen te horen is. Hieruit blijkt hoe goed Schwertmann zijn stem gebruikt, ingetogen en daar waar nodig, gaat het volume omhoog. Het één na langste nummer, net iets boven de 6 minuten, begint met akoestische gitaar en daarna ontwikkelt “CAN YOU SAVE ME” als een stevige progrocker, met smaakvolle toetsen bijdrage, lekkere gitaarriffs en een fijne melodie. “NO ONE ELSE CAN” is een iets afwijkend nummer, omdat het folk invloeden heeft. Een uiterst melodieus en pakkend nummer dat in je “kop” gaat zitten als een zogenaamd “muzikaal oorwurmpje”.

Bart Schwertmann bewijst met dit album dat hij ook op eigen benen kan staan, hij schreef nagenoeg alle liedjes zelf en met zijn stem drukt hij een onuitwisbare stempel op het album. Rock uit Nederland met kwalitatief geweldige muzikanten, erg goede liedjes en, ik zeg het nogmaals, een fantastische zanger. Luister en geniet!

avatar van ProGNerD
Lekker wegluisterend melodieus (prog)rock album van Nederlandse bodem; niet bij uitstek progressief en schurkt hier en daar wel een beetje tegen AOR aan, maar gelukkig niet over the top. Hoogtepunt is wat mij betreft Supernatural Forces

(en de album cover gaat vast mee voor de jaarlijstjes slechtse album covers... )