Heather Nova - Other Shores (2022)

Bermuda
Label: OMN

1. Waiting for a Girl Like You (4:33)
  2. Jealous Guy (4:40)
  3. Stayin' Alive (3:42)
  4. Fireproof (3:02)
  5. Never Gonna Give You Up (3:27)
  6. Don't Stop Believing (3:30)
  7. Here Comes Your Man (2:56)
  8. Fragile (2:38)
  9. Like a Hurricane (3:50)
  10. Cold Little Heart (4:13)
  11. Ever Fallen in Love (3:00)
  12. Message Personnel (4:32)
  13. Sailing (2:26)
avatar van Guinness1980
Volledig coveralbum.
1, 4, 5, 6 en 7 zijn inmiddels op Spotify te beluisteren.
Like a Hurricane speelt ze geregeld live en is een B kantje geweest. Stayin' Alive zat begin deze eeuw weleens in haar set.

1 Waiting for a Girl Like You (Foreigner)
2 Jealous Guy (John Lennon)
3 Stayin’ Alive (Bee Gees)
4 Fireproof (The National)
5 Never Gonna Give You Up (Rick Astley)
6 Don’t Stop Believing (Journey)
7 Here Comes Your Man (The Pixies)
8 Fragile (Sting)
9 Like a Hurricane (Neil Young)
10 Cold Little Heart (Michael Kiwanuka)
11 Ever Fallen in Love (Buzzcocks)
12 Message Personnel (Françoise Hardy)
13 Sailing (Rod Stewart)

avatar van habada
Een aantal covers zijn m.i. niet helemaal geslaagd waaronder waiting for a girl
Gelukkig zijn er ook aantal die wel goed gelukt zijn.
Ik hoor haar liever met eigen werk!

Parlotones
habada schreef:
Een aantal covers zijn m.i. niet helemaal geslaagd waaronder waiting for a girl
Gelukkig zijn er ook aantal die wel goed gelukt zijn.
Ik hoor haar liever met eigen werk!

Had al wat nummers gehoord, maar dit raakt mij totaal niet. Heel erg saai, en ik vind Waiting For A Girl het best klinkende nummer. Heb Oyster en Siren op cd, en Oyster in mijn top 10 staan. Ken van de andere albums enkel een paar nummers. Ze heeft gisteren het complete album als losse nrs op YT geplaatst. En ze heeft de tekst van Jealous Guy een beetje aangepast, Guy vervangen door Girl.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Heather Nova - Other Shores / Valerie June - Under Cover - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Heather Nova - Other Shores / Valerie June - Under Cover
Heather Nova en Valerie June wagen zich aan een album met uitsluitend covers en slagen er in om hun eigen songs te maken van songs die absoluut tot de platgetreden paden moeten worden gerekend

Albums met uitsluitend covers, vrijwel iedere muzikant maakt ze met enige regelmaat en het is lang niet altijd een waardevolle aanvulling op het oeuvre van deze muzikant. Albums met uitsluitend covers worden meestal tussendoortjes genoemd en dat is een vlag die de lading over het algemeen prima dekt. Heel af en toe duikt er een album met covers op dat iets toevoegt aan de originelen en dat veel meer is dan een tussendoortje, maar meestal valt het gewoon vies tegen, zeker als al veel te vaak gecoverde songs voorbij komen. Heather Nova en Valerie June maken zich absoluut schuldig aan het laatste, maar beiden hebben een album met covers afgeleverd dat minstens in de categorie aangenaam tussendoortje valt, al moet je wel houden van het herkenbare Heather Nova of Valerie June sausje. Beide sausjes vallen bij mij in de smaak, waardoor beide albums en vooral dat van Heather Nova met enige regelmaat voorbij blijven komen en vooralsnog zeker niet vervelen. Integendeel zelfs.

Een paar weken geleden trok ik Oyster van Heather Nova na heel veel jaren weer eens uit de kast en sindsdien komt mijn favoriete Heather Nova album weer met grote regelmaat voorbij, maar hierover binnenkort meer. Deze week dook de Amerikaanse muzikante op met een nieuw album, Other Shores. Het is een album dat is gevuld met songs van anderen, wat meestal kan worden gezien als een tussendoortje. Heather Nova maakte haar twee beste albums wat mij betreft in de jaren 90, maar ook op haar latere albums wist ze een heel behoorlijk niveau vast te houden, waardoor ik toch wel nieuwsgierig was naar Other Shores.

Albums met louter covers heb je in vele soorten en maten, maar mijn favoriete albums met covers zijn wat mij betreft die albums waarop een muzikant er in slaagt om zijn of haar eigen songs te maken van de songs van anderen, waarbij ik een voorkeur heb voor albums met een selectie van wat obscuurdere songs.

Heather Nova kiest zeker niet voor de wat obscuurdere songs, want er komen nogal wat grote hits voorbij op Other Shores. Met onder andere Waiting For A Girl Like You (Foreigner), Jealous Guy (John Lennon), Stayin’ Alive (Bee Gees), Never Gonna Give You Up (Rick Astley), Don’t Stop Believing (Journey), Fragile (Sting), Like A Hurricane (Neil Young) en Sailing (Rod Stewart) betreedt Heather Nova op haar covers album vooral de gebaande paden, waarbij ze zich ook nog eens vergrijpt aan songs waarvan de meeste muzikanten maar beter af kunnen blijven. Songs van The National, Pixies, Michael Kiwanuka, The Buzzcocks en Françoise Hardy maken het album compleet.

Met een keuze voor hele bekende songs ligt een uitglijder op de loer, maar Heather Nova houdt zich wat mij betreft een album lang vrij makkelijk staande en slaagt er absoluut in om haar eigen songs te maken van de songs van anderen. Dit doet ze door alle songs te overgieten met een uit duizenden herkenbaar Heather Nova sausje.

Other Shores is een volledig akoestisch en betrekkelijk sober ingekleurd album. Heather Nova heeft voor haar bewerkingen van de songs van anderen meestal genoeg aan een akoestische gitaar of een piano en hier en daar een strijker. Ze heeft bovendien van de meeste songs het tempo wat verlaagt en natuurlijk is er de zo karakteristieke stem van de Amerikaanse muzikante, die de meeste songs op het album zacht en met veel gevoel vertolkt. Het herkenbare Heather Nova sausje bevalt me wel, al kan ik me goed voorstellen dat dit niet aan iedereen is besteed.

Ik had zoals gezegd persoonlijk liever een wat obscuurdere serie songs gezien, maar de meeste songs op Other Shores overtuigen me en in een aantal gevallen vind ik de versie van Heather Nova beter dan het origineel. Het album bevat ook een aantal songs waar je als muzikant normaal gesproken beter van af kunt blijven, maar de versies van Heather Nova staan me niet tegen en hebben in de meeste gevallen wel wat. Al met al een zeer geslaagd tussendoortje van Heather Nova en bovendien een tussendoortje dat doet uitzien naar nieuw werk van de Amerikaanse muzikante. Erwin Zijleman

avatar van vigil
Een zeer fraai coveralbum van deze zeer fraaie dame. Ze weet al de nummers met behulp van haar akoestische gitaar en met regelmaat de nodige strijkers naar haar hand te zetten en alle liedjes dezelfde sfeer mee te geven. Dat is best knap als je tracklist ziet. Vrolijke dansbare nummers zoals Stayin' Alive en Never Gonna Give You Up, de ultieme AOR uptempo rocker Don't Stop Believing, een gelaagde moderne soulclassic Cold Little Heart, de commerciële punksong Ever Fallen in Love en liedjes die redelijk makkelijk in dit concept passen zoals Fragile en Like a Hurricane.

Een zeer knappe prestatie maar door deze benadering lijken veel liedjes ook wel gewoon enigszins op elkaar. Maar goed als het zo goed is gedaan maakt het ook niet zo veel uit.

Bryan Ferry en co hadden de ultieme coverversie van Jealous Guy (Ze zingt overigens Girl) al gemaakt maar deze koude afstandelijke versie is misschien meer spannend dan heel goed maar als dit t minste nummer van de plaat is dan weet je dat t wel goed zit. De acapella versie van Sailing is zo breekbaar dat die niet altijd en overal even veel potten breekt maar dan hou ik me maar vast aan die keren dat het wel lukt.

Sterren voor 1, 6 en 10

avatar van Rainmachine
Mwah, na het uitstekende Pearl album is dit toch weer wat een afknapper. Heather blijft een mooie dame en heeft een mooie stem maar dat is niet genoeg om de kar te trekken. Er staan wel een paar mooie covers op maar het kan mijn aandacht met moeite vast houden. Ik mis hier de dynamiek van een band, het lijkt nu op een gegeven allemaal teveel op elkaar met dat akoestische getokkel. Een zeer krappe 3,5 ster