caroline - caroline (2022)

Folk
Label: Rough Trade

1. Dark Blue (6:36)
  2. Good Morning (Red) (5:47)
  3. Desperately (1:13)
  4. IWR (6:29)
  5. Messen #7 (1:39)
  6. Engine (Eavesdropping) (5:41)
  7. Hurtle (0:50)
  8. Skydiving Onto the Library Roof (7:41)
  9. Zilch (2:08)
  10. Natural Death (8:40)
avatar van Teunnis
Hier ben ik erg benieuwd naar!

avatar van Lura
Teunnis schreef:
Hier ben ik erg benieuwd naar!

Dat is heel terecht, dit debuutalbum is gemixt door John 'Spud' Murphy (black midi, Lankum). Af en toe is de zang bloedmooi en de productie soms schurend. Binnenkort zal ik hier een stukje over dit album plaatsen.

avatar van aerobag
caroline | Pool #2 - Skydiving onto the library roof

Oeh ja, dit album staat ook hoop op '22 anticipatie lijst. De uitgebrachte nummers zijn bijzonder fraai, meeslepend en omgeven door een mysterieuze air. Zin in!

avatar van Poles Apart
Interessant nummer dat "Skydiving Onto the Library Roof". Benieuwd naar de rest.

avatar van Lura
Het in Londen woonachtige achtkoppige collectief caroline is voortgekomen uit wekelijkse sessies, die begonnen in 2017. Bandleden werden bijeen gebracht door hun gedeelde muzikale interesses, waaronder emo uit het Midwesten, folk uit de Appalachen, minimalistisch klassiek en elektronische muziek. Geleidelijk werden de gelederen uitgebreid naarmate de nummers zich ontwikkelden.

caroline bestaat nu uit Jasper Llewellyn - akoestische gitaar, cello, drums, zang, Mike O'Malley - elektrische gitaar, zang, Casper Hughes - elektrische gitaar, zang, Oliver Hamilton - viool, Magdalena McLean - viool, Freddy Wordsworth - trompet, bas, Alex McKenzie - klarinet, fluit, saxofoon en Hugh Aynsley - drums, percussie.

Hun improvisatiedrift is goed terug te horen in hun folky postrock. Soms schuurt de muziek, vaak langzaam voortkabbelend en regelmatig wonderschone zang. Geregeld krijgen celli, violen en blaasinstrumenten de ruimte voor improvisatie, wat in Engine tot kakofonie leidt.

Hun eerste single Dark Blue verscheen in maart 2020 en zorgde voor een nominatie als Ones To Watch bij de 2020 AIM Awards, waar ze nipt werden verslagen door Arlo Parks. De tweede single Skydiving on the library roof verscheen mei vorig jaar.

In het persbericht worden als referenties Talk Talk, Bon Iver, Brian Eno, June Of 44, Mogwai en Lankum genoemd. Hiervan vind ik de laatstgenoemde het meest van toepassing. Niet zo verwonderlijk dat het debuutalbum caroline gemixt is door John 'Spud' Murphy (black midi, Lankum), die wel raad weet met avontuurlijke muziek.

Het zal me niet verbazen dat de nodige critici de loftrompet zullen gaan blazen over dit exceptionele album. Gelukkig binnenkort live te zien in de Lage Landen.

caroline live:

21-04 ROTTERDAM : Motel Mozaique
27-04 BRUSSEL : Botanique - Grand Salon
28-04 ARLON : Les Aralunaires

avatar van Edgar18
Interessant album, mooi geluid. Toch twijfel ik of ik dit veel vaker op ga zetten, daarvoor gebeurt er net even te weinig naar mijn smaak.

avatar van madmadder
Enorm eigenzinnig geluid, maar toch ook niet volledig losgeslagen van hun invloeden en het klinkt daardoor op een heel vreemde manier toch herkenbaar. Echt een steengoed album. Ik ben verslaafd. Vind ook dat ‘ Skydiving onto the library roof’ zoveel beter tot zijn recht komt in een album-context dan als losse single.

avatar van aerobag
madmadder schreef:

Preach. Een aangrijpende sound die soms met heel weinig, heel veel weet te zeggen en met ontwapende salvo's de luisteraar weet te verrassen.

Fascinerende plaat!

avatar van MartinoBasso
Gisteren zag ik ze voor het eerst aan het werk tijdens Les Nuits Botanique en ik kan je verklappen dat de magie van de plaat live ook helemaal overeind blijft. Kippenvel bij elk nummer, zeker wanneer de complete band samen zingt. Dit album is trouwens wel erg ondergewaardeerd op musicmeter, maar snap ook wel dat het niet voor iedereen is weggelegd.

avatar van johans
Het zou van mij gemakkelijk zijn om het gelijknamige debuutalbum van het Britse Caroline na beluistering aan mij voorbij te laten gaan. De acht multi-instrumentale talenten doen namelijk de dingen niet op de manier die mensen verwachten. Ontstaan uit dagenlange improvisatiesessies Om die reden kan ik me voorstellen dat veel luisteraars na een enkele luisterbeurt afhaken en de hypnotiserende, het experimentele en de angstaanjagende ongrijpbaarheid moeilijk op waarde kunnen schatten.

Als je deze plaat ruimschoots de tijd geeft die het echt verdient word je vastberadenheid beloond met een van de meest interessantste platen van het jaar tot nu toe. Er zijn uitdagingen die nu eenmaal overwonnen dienen te worden, zoals de dissonantie en het speelse in de liedstructuur. Zoals die klap in mijn gezicht toen ik indertijd voor het eerst luisterde naar Spirit Of Eden van het Britse Talk Talk.

Geen enkel nummer op dit naamloze debuut onderscheidt zich drastisch van het andere. Het zijn spaarzaam geïmproviseerde woorden en flarden aan geluiden zoals de krijsende feedback, de nodige ruis of brom, kletsende bekkens, de resonerende strijkstok van de cellist en een koor aan stemmen, die langskomen. Geïnspireerd door avant-garde klassieke muziek en appalachian folk. Pure muziek met een complex karakter, dat mijn rationele en soms primitieve brein moeilijk kan bevatten.

In het persmateriaal legt de band uit dat sommige dingen veel beter klinken met stilte tussen de verschillende noten. En de repeterende elementen, waarbij soms subtiel veranderingen worden aangebracht. Acht lange stukken met een viertal intermezzo’s wat zorgt voor een betere flow. Onze manier van werken is niet altijd even aangenaam, maar het werkt’

Intussen verhoogd van 4 naar 4,5 sterren want ik blijf teruggrijpen naar deze verslavende plaat. Zie deze nog naar 5 sterren evolueren, briljant meesterwerk.