Covenhoven - IV (2021)

Folk
Label: Snowy Range

1. Everything I Said Yesterday (3:52)
  2. Easy Out (4:15)
  3. Everything in Between (3:26)
  4. Tall Buildings (3:44)
  5. I Was Salt, You Were the Sea (3:59)
  6. God's Empty Chair (3:04)
  7. In Cursive (4:15)
  8. The Last One Click (3:18)
  9. Monterey (4:26)
  10. All but Behind Us Now (1:56)
  11. Nothing Left to Be (5:28)
  12. Gone with the Wind (4:53)
Opnieuw bloedmooi !

avatar van muziekobsessie
Gastbijdrage van gregory allan isaac, zeker een lekker plaatje in winterdagen. Kabbelt misschien iets te veel om uit te blinken. Maar niet slecht

avatar van muziekobsessie
halfje erbij en kan iedereen zijn top 10 van 2021 nog even aanpassen want dit moois hebben jullie allemaal gemist. Prachtplaat, een heerlijke flow! Dikke aanrader voor de ware muziekgenieters...
in zijn heheel op you tube te beluisteren, dus doen

avatar van clayhill
Het heeft een maand geduurd maar pakketje uit US zojuist ontvangen. Toch gelukt dus en gesigneerd...Prachtige cd ! Ik vroeg Joel of hij Nederlandse roots heeft. Klopt dus. Mijn nummer twee van 2021 !
O,jee... kijk naar de commentaren bij zijn vorige cd !

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Covenhoven - IV - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Covenhoven - IV
IV van Covenhoven heeft in Nederland nog niet veel aandacht gekregen, maar de muziek van het alter ego van de Amerikaanse muzikant Joel Van Horne is twaalf songs lang spannend en wonderschoon
IV van Covenhoven werd me aangeraden op het muziekplatform musicmeter, dat voor mij een belangrijke bron van nieuwe muziek is. Het vierde album van het alter ego van de Amerikaanse muzikante Joel Van Horne blijkt een tip in de buitencategorie, want was is IV een mooi album. Covenhoven overtuigt op IV met folky songs en het zijn songs die zowel uiterst sober als vol en beeldend kunnen zijn ingekleurd. De muziek van Covenhoven is hierdoor de ene keer klein en intiem, maar de volgende keer groots en meeslepend, waarbij meerdere genres worden aangetikt. De instrumentatie is prachtig, de zang overtuigend en trefzeker en de songs zeer aansprekend. Prachtig album.

Het muziekplatform musicmeter bracht me een week of twee geleden op het spoor van de muziek van de Amerikaanse band Covenhoven, die op dit platform in ieder geval twee fans heeft. IV is het vierde album van Covenhoven, feitelijk het alter ego van Joel Van Horne. De Amerikaanse muzikant heeft Nederlandse roots en heeft in zijn thuisstaat Colorado inmiddels flink wat fans, maar verder weet ik eigenlijk niets over Covenhoven, buiten het feit dat IV een wonderschoon album is en bovendien een album dat vooralsnog alleen maar mooier wordt.

Covenhoven maakt op IV muziek die als folk is te typeren. Het is stemmige en zeer sfeervolle folk, die soms uiterst ingetogen is, maar Covenhoven heeft zijn muziek hier en daar ook voorzien van prachtige arrangementen. Door het toevoegen van vooral atmosferische en dromerige klanken is de muziek van Covenhoven ruimtelijk en beeldend, al heeft de muziek door de akoestische gitaar en de piano en door de mooie stem van Joel Van Horne ook altijd iets aards en organisch.

De instrumentatie op IV is over het algemeen genomen subtiel, maar door de fraaie orkestraties klinkt de muziek van Covenhoven ook vol en warm. IV is direct vanaf de eerste noten een zeer sfeervol album en zeker wanneer de muziek van Covenhoven voller en steviger wordt ingekleurd worden de songs van de Amerikaanse muzikant alleen maar mooier en indringender.

Het is knap hoe Covenhoven kan schakelen tussen bijna verstilde akoestische folksongs en grootser klinkende songs vol stuwende ritmes en breed uitwaaiende klankentapijten, waarin ook de strijkers hier en daar aan mogen zwellen. Het is een combinatie die ik de laatste tijd veel vaker tegen kom en misschien zelfs wel te vaak, maar IV van Covenhoven stijgt er in het genre makkelijk bovenuit.

De songs van de Amerikaanse muzikant hebben iets intiems, maar het zijn ook songs die urgentie uitstralen. Die intimiteit wordt versterkt door de vaak fluisterzachte zang en de betrekkelijk sobere of in ieder geval subtiele instrumentatie, maar Joel Van Horne vertolkt zijn teksten ook vol gevoel en snijdt uiteenlopende persoonlijke thema’s aan. Hierbij valt op dat de stem van Joel Van Horne steeds anders klinkt en ook in de hogere regionen uit de voeten kan.

Waar ik albums in dit genre na verloop van tijd vaak wat eenvormig vind worden, is IV van Covenhoven juist een zeer veelzijdig album, waarop wordt gevarieerd met zowel het tempo als met de uitbundigheid van de arrangementen. De Amerikaanse muzikant heeft met zijn vierde album een indrukwekkend singer-songwriter album afgeleverd, met de bijzondere sfeer en het beeldende karakter als bonus.

Ook qua genres is IV overigens een gevarieerd album. Ik duwde het album hierboven vrij makkelijk in het hokje folk, maar de Amerikaanse muzikant kan ook goed uit de voeten met chamber pop en tovert ook nog een aantal songs die meer tegen rock aanleunen uit de hoge hoed. Wanneer de gitaren steviger klinken is de zang van Joel Van Horne nog wat expressiever en horen we weer een totaal andere kant van de Amerikaanse muzikant.

IV van Covenhoven overtuigde me direct bij eerste beluistering, maar het is een album dat nog een flinke tijd door kan groeien en me hierdoor in korte tijd zeer dierbaar is geworden. Het is een album dat door al het releasegeweld in 2021 vrijwel volledig is ondergesneeuwd, maar ik denk dat er ook in Nederland een breed publiek moet zijn te vinden voor de muzikale pracht van Covenhoven. Erwin Zijleman

avatar van clayhill
Gaat lukken... is bij Jesse Marchant ook gelukt !

avatar van 4addcd
Na het geschal van loftrompetten ook maar eens gaan luisteren. Er zitten hele mooie dingen tussen, maar die hele hoge waardering is voor mij nog niet vanzelfsprekend. De stem is 1 van de dingen waar ik nog niet opgewonden van raak. Deze is niet bijzonder en heb steeds het idee dat ik een soortgelijke stem vaker hoor. Maar 1 volledige luisterbeurt is wellicht nóg niet genoeg om dit op waarde in te schatten. De waardering voor het album laat ik om die reden nog even achterwege. Wordt vervolgd.

avatar van clayhill
Ah mooi, ieders muziekbeleving ! Ik vind zijn stem prachtig. Past naadloos in mijn rijtje favoriete singer-songwriters van nu : Jesse Marchant, Gregory Alan Isokov, Dan Mangan, Admiral Fallow, Noah Gundersen.