Fort Romeau - Beings of Light (2022)

Dance / Electronic

4. Spotlights (5:09)
  5. (In the) Rain (5:09)
  6. Ramona (7:03)
  7. Porta Coeli (2:24)
  8. Beings of Light (6:12)
avatar van Zwammer
Mooie albumhoes. Leadsingle Spotlights is een fijne no-nonsense house track met een lekkere hypnotiserende beat.

avatar van Don Cappuccino
Spotlights is echt een heerlijk nummer! Lekker repetitief, maar wel constant in beweging, en fantastisch hoe aan het einde ineens minimaal de akkoordenprogressie om wordt gegooid, zeer smaakvol gedaan. Erg benieuwd naar de volledige plaat nu!

avatar van Don Cappuccino
Beings of Light presenteert een mengeling van house en ambient. Ambient is een stijl waar ik wel affiniteit mee heb, maar house is een stijl waar ik weinig kennis over heb en dus ook niet kan aangeven in welke hoek Fort Romeau zich daarin bevindt met eventuele stijlgenoten. Wat ik wel kan aangeven zijn de redenen waarom deze plaat mij ontzettend goed bevalt.

Het album heeft als geheel een prachtige warme, maar ook ijzige melancholische sfeer waarin Fort Romeau duidelijk goed heeft nagedacht over het verloop van Beings of Light. Zo wordt een meer club-achtige dansbare track als Spotlights opgevolgd door een dromerige en mysterieuze ambient-soundscape in de vorm van (In the) Rain, om daarna weer meer de beats erin te gooien met Ramona. Deze wisselwerking vindt plaats door de gehele plaat heen. Een ander punt waarop Beings of Light erg in de smaak valt is de repetitieve sfeer van het album. Iedere track bouwt op één idee en doet dat met verve. Fort Romeau weet namelijk duidelijk hoe hij de luisteraar langzaamaan in een roes brengt, maar je ook alert te houden in de detaillering van de beats en synths en constant minimale veranderingen in te brengen. Deze balans ligt me erg goed, en Beings of Light kan dan ook beschreven worden als een succesvolle dansbare luisterplaat.

Er staat ook een erg interessant interview op Beatportal over het maken van deze plaat.

avatar van remcodurez
Interessant album. Het gaat alle richtingen uit. Ik hoor invloeden van The Field, (Four Tet), Guy Gerber, Kollektiv Turmstrasse.

Nog even wat meer luisteren voor ik hier een stem aan geef.

avatar van brooklyn
Valt toch wel mee met die alle richtingen uit? Blijft prima binnen zijn eigen stijl.

Veel drie-en-een-halfjes hier trouwens, onterecht. Mooie ambient-soundscapes vermengd met stuwende house. Fort Romeau ligt me wel.