Dream Unending - Tide Turns Eternal (2021)

Canada / Verenigde Staten
Label: 20 Buck Spin

1. Entrance (2:22)
  2. Adorned in Lies (6:34)
  3. In Cipher I Weep (7:55)
  4. The Needful (5:25)
  5. Dream Unending (11:07)
  6. Forgotten Farewell (1:53)
  7. Tide Turns Eternal (9:52)
avatar van Don Cappuccino
Beluister de volledige plaat: Tide Turns Eternal

Dream Unending is het nieuwe project van Derrick Vella (Tomb Mold) en Justin DeTore (Innumerable Forms). Tomb Mold en Innumerable Forms zijn allebei deathmetalbands, maar onder de naam Dream Unending wordt er voor een hele andere richting gekozen. De band wordt omschreven als ''dream doom'' en inspiraties zijn onder andere de Peaceville Three (Anathema, My Dying Bride en Paradise Lost) en bands als Cocteau Twins en The Cure. Deze week is er een mooi uitgebreid interview verschenen over het maken van de plaat, de gedachtegang en de verschillende invloeden. Zeker een aanrader om te lezen:

The Soul is a Wave: A Conversation with Dream Unending (Interview)

Ik heb net de plaat voor het eerst beluisterd en de eerste indrukken waren goed. Aan het begin van de plaat vond ik het zelf nog iets te veel standaard death/doom, maar het kan ook zijn dat ik op basis van de omschrijving heel erg op een dromerig geluid zat te wachten vanaf het begin en dat dat een beetje ''tegenviel''. Het album wordt steeds interessanter door zijn speelduur heen. Waar ik vooral echt van geniet is de mix van trage melancholische doomriffs en prachtige dromerige golvende gitaarmuren à la Robin Guthrie (Cocteau Twins). Een stijl waar een band als diSEMBOWELMENT in de jaren '90 ook mee experimenteerde, maar Dream Unending komt een stuk melodieuzer uit de hoek. De cleane gitaarpartijen zijn gespeeld op een 12-snarige gitaar en dat resulteert in een heel ruimtelijk en vol geluid. Vooral op de tracks Dream Unending en Tide Turns Eternal komt de band avontuurlijker uit de hoek, met op Tide Turns Eternal ook nog erg mooie vocalen van een gastzangeres. De meer dromerige en psychedelische death/doommetalrichting is iets waar ik echt enthousiast van raak, nu nog afwachten of de meer riff-gerichte death/doomtracks me ook meer gaan pakken na meerdere luisterbeurten.