Vangelis - The Dragon (1978)

Griekenland
Electronic
Label: Charly

1. The Dragon (15:35)
  2. Stuffed Aubergine (11:16)
  3. Stuffed Tomatoe (9:19)
avatar van vigil
even de videoclip van The Dragon erbij laten zetten. Tenminste video-clip het is meer een impressie vanuit de studio met een nog jonge Vangelis.

avatar van ChrisX
Hoe zit het nou eigenlijk met dit album? Ik meen dat het in de standaarddiscografie nooit word opgenomen of ben ik nou in de war met een ander album.

Neemt niet weg dat als de muziek uit dit filmpje van dit album komt ik meer dan geinteresseerd ben in de rest.

ChrisX schreef:

De tweede en derde plaat (The Dragon en Hypothesis) van Vangelis (sex power is de 1ste) zijn enkel in Frankrijk (via een label in Monte Carlo) / italie op cd uitgebracht (2 albums op 1 cd). Het is een experimenteel stukje muziek kan ik wel melden. Via de import heb ik deze gevonden voor 18,99. The Dragon is een zeer aardige plaat, Hypothesis wat minder die is -hoe gek het ook klinkt- meer jazz gericht. Maar goed ze staan nu eenmaal beide op één cd dus we moeten het er maar mee doen .

Via de fan-sites en de zogenaamde collector's site wordt gewoon melding gemaakt van deze platen (o.a. http://vangeliscollector.com/index.htm) en een echte official site van Vangelis is er helaas niet volgens mij. Het is wel een feit dat Vangelis de release van deze LP / CD getracht heeft tegen te houden (wat dus niet gelukt is...)

Als het goed is krijg ik deze week de cd Entends-tu les Chiens van de goede man binnen en dan ben ik aardig compleet wat deze geniale Griek betreft

vigil schreef:

eeehhh schaam schaam

dit is wel het clipje van The Dragon enkel niet van "The Dragon" van Vangelis. Het is namelijk wel de clip van The Dragon maar dan die van het album China van Vangelis...

Excuses voor t ongemak!

jeko
Zeker geen draak van een plaat, deze dragon.

tangmaster

De beste site over de albums van Vangelis die er is.

avatar van dj maus
Hoorbaar in dezelfde flow opgenomen als 666 van Aphrodite's Child...

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Opgenomen tijdens jam sessies in 1971 in Londen's Marquee Studio, tezamen met een aantal andere muzikanten die de producer van deze muziek al langer kende, is The Dragon, ondanks de verrassende muziek die erop staat, een album die zonder Vangelis' goedkeuring is uitgebracht.
Charly Records claimde de rechten van de muziek en eind jaren '70 (de periode waarin Vangelis behoorlijke successen boekte) werd dit album, gezamenlijk met Vangelis - Hypothesis (1978), uitgebracht.
Vangelis had nooit de bedoeling om deze muziek uit te brengen en spande dan ook een rechtszaak aan.
Ondanks dit gedoe, zijn zowel dit album als Hypothesis nog steeds wel redelijk gemakkelijk op LP te vinden en er zijn zelfs onofficieel uitgebrachte CD's in omloop.
Mijn versie van het album bevat beide albums en is door hetzelfde Italiaanse label uitgebracht die ook Sex Power en Fais Que Ton Rêve Soit Plus Long Que La Nuit op één zilveren schijfje uitgebracht heeft.

De muziek is een soort van spontaan geïmproviseerde, pure experimentele fusion-rock. Het laat duidelijk horen dat Vangelis met het ene been nog in Aphrodite's Child, maar met het andere al in zijn solo-carrière staat.

"The Dragon" is de meest experimentele van de set en dendert vijftien minuten lang lekker door en laat allerlei oriëntaalse invloeden horen. Het nummer kent weinig variatie, maar dat is niet erg. Het is immers een jam-sessie en luistert toch wel redelijk lekker weg.

"Stuffed Aubergine" vind ik het beste nummer van de plaat en kent een mooie opbouw met lekker gitaarwerk en opvallend keyboardwerk van Vangelis. Qua sound en de manier hoe de opbouw en de instrumenten klinken, vind ik het nummer zowaar wel ergens een beetje op "Cloudburst Flight" van Tangerine Dream lijken. Maar dan een meer experimentele variant erop. Best verrassend eigenlijk!

"Stuffed Tomatoe" kent in het begin ook weer zeer lekker en opvallend gitaarwerk. Uiteindelijk slaat het nummer om in een soort van rock. Snel gitaarwerk en Vangelis die een behoorlijk toffe key-solo laat horen, zorgen voor lekkere dynamiek.

Ondanks de hele heisa die om dit album gedraaid heeft, is de muziek zeker niet verkeerd. Het is weliswaar niet het gebruikelijke Vangelis-kopje thee, maar ik kan me goed voorstellen dat mensen wel raad weten met deze muziek. En Voor wat het is, is het goed.