Pearly Gate Music - Mainly Gestalt Pornography (2021)

Label: Bella Union

1. Chiron's Bow (4:27)
  2. The Secret, Finally (3:20)
  3. If Life Is a Dream (4:18)
  4. The Moon (4:24)
  5. Ocean's Song (3:59)
  6. I Was a Wand'rer (3:58)
  7. Can We Go Off 2 the Distance? (3:32)
  8. Old No.22 (4:25)
  9. Stefani (5:26)
  10. Like Flowers (5:01)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Pearly Gate Music - Mainly Gestalt Pornography - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Pearly Gate Music - Mainly Gestalt Pornography
De Amerikaanse muzikant Zach Tillman (de broer van Josh, oftewel Father John Misty) debuteerde 11 jaar geleden al eens, maar keert nu eindelijk terug met een fascinerend tweede album

De naam Pearly Gate Music deed bij mij geen belletje rinkelen, maar releases op het Britse Bella Union label kunnen bij mij altijd op enige aandacht rekenen. Het label levert ook dit keer kwaliteit, want Pearly Gate Music heeft een bijzonder album afgeleverd. Het is het tweede wapenfeit van Zach Tillman (wiens broer Josh we overigens een stuk beter kennen), die elf jaar geleden al eens aardig debuteerde, maar door mentale problemen in de vergetelheid geraakte. Met Mainly Gestalt Pornography (?) levert de Amerikaanse muzikant een album vol invloeden af. Het doet aan van alles en nog wat denken en het bestrijkt een groot aantal genres, maar het juiste etiket op dit album plakken is bijna onmogelijk.

Achter Pearly Gate Music gaat de Amerikaanse muzikant Zach Tillman schuil. Het is de broer van Josh Tillman, die we natuurlijk kennen als lid van de oorspronkelijke bezetting van Fleet Foxes, als de singer-songwriter J. Tillman en vooral als Father John Misty. Zach Tillman leek een jaar of elf geleden te starten aan een minstens even succesvolle carrière in de muziek als zijn beroemde broer.

Het titelloze debuut van zijn project Pearly Gate Music werd goed ontvangen en bracht Zach Tillman in contact met producer Richard Swift, op dat moment een van de meest gevraagde producers binnen de indie scene. Mentale problemen beëindigden de opnames, van wat de doorbraak van Pearly Gate Music had moeten worden, voor ze goed wel begonnen waren en Zach Tillman verdween een aantal jaren compleet uit beeld.

De Amerikaanse muzikant pakte het opnemen van het tweede album van Pearly Gate Music een tijdje geleden weer op, noodgedwongen zonder Richard Swift, die in 2018 overleed. Vorige week verscheen Mainly Gestalt Pornography op het Britse Bella Union label en het is een interessant album geworden.

Het debuut van Pearly Gate Music heb ik in 2010 niet opgemerkt, maar voorafgaand aan beluistering van Mainly Gestalt Pornography heb ik eerst eens naar het debuut van Zach Tillman geluisterd. Het is een album met vooral folky songs, die veelvuldig herinneren aan de muziek uit de jaren 60.

Vergeleken met het folky titelloze debuutalbum is Mainly Gestalt Pornography meer een rockalbum. Het is een album dat hier en daar ook herinnert aan de jaren 60, maar Zach Tillman is dit keer niet in dit decennium blijven hangen en voltooit op zijn tweede album als Pearly Gate Music een fraaie muzikale tijdreis.

Mainly Gestalt Pornography klinkt af en toe nog wel heel voorzichtig folky, maar vindt dit keer meer inspiratie in wat psychedelisch aandoende rockmuziek. Wanneer akoestische gitaren worden gecombineerd met zweverige klanken heeft Mainly Gestalt Pornography een hoog jaren 60 en 70 gehalte, zeker wanneer Zach Tillman ook met zijn zang aansluit bij muziek uit lang vervlogen tijden.

De songs op het tweede album van Pearly Gate Music worden echter net zo makkelijk een stuk moderner ingekleurd, bijvoorbeeld met stemmige synths, die eerder herinneren aan de jaren 80 dan aan de jaren 60. Mainly Gestalt Pornography herinnert hier en daar ook aan de new wave zoals die halverwege de jaren 70 in New York wordt gemaakt, maar net zo makkelijk aan de Britse postpunk van een paar jaar later of juist weer aan de muziek van Kraftwerk van een decennium eerder. Het is ook een album dat John Lennon ooit eens gemaakt zou kunnen hebben, maar het zouden ook outtakes van The Go-Betweens kunnen zijn.

Ik vind het lastig om Mainly Gestalt Pornography van Pearly Gate Music in een hokje te duwen, maar merk wel dat ik de songs op het nieuwe album van Zach Williams steeds beter vind worden. Mainly Gestalt Pornography is een wat ongelukkig getimed album met een wat ongelukkige titel, maar het is ook een album van een groot muzikaal talent en een album dat op speelse wijze 1001 invloeden verwerkt.

Het is een muzikaal talent dat misschien niet heel geschikt is voor de harde muziekwereld, maar het in alle rust gemaakte tweede album van Pearly Gate Music is een album dat het absoluut verdient om ontdekt te worden. Wat een muzikale familie die Tillmannetjes. Erwin Zijleman

Joshua Michael Tillman maakt een droomstart als hij in 2008 door Fleet Foxes wordt binnengehaald om drummer Nicolaas Peterson te vervangen. Precies op het juiste moment lift hij op het gezegende gelijknamige debuut van het indiefolk gezelschap mee. Ook bij opvolger Helplessness Blues is Joshua nog van de partij om vervolgens onder zijn alter ego Father John Misty een noemenswaardige carrière te beginnen. Het muzikale Tillman nest is ook de thuisbasis van zijn broer Zachary Tillman, die in 2011 onder de naam Pearly Gate Music een prachtige sixties georiënteerde folkplaat op de markt brengt. Afgeschrikt door de vele contractuele verplichtingen en hoge werkdruk die het succesverhaal van zijn naaste familielid met zich meebrengt kiest Zachary Tillman ervoor om de platen business vaarwel te zeggen.

Pearly Gate Music is een eenmalige leuke ervaring die hem de mogelijkheid biedt om wat rond te snuffelen en van de muzikantensfeer te proeven. Paranoïde faalangststoornissen weerhouden hem ervan om opnieuw deze opnamefase te ondergaan. Toevoegende synths en gebroken doffe drumbeats in Old No.22 belichamen deze zwarte doemdagen en ook met de indrukwekkende postpunksong The Moon grijpt hij terug naar de donkere daglichtloze periode. Geesten uit het verleden echoën op de achtergrond mee en benadrukken de naargeestige opslokkende diepgang van de treurtrack. Het deprimerende spokende Stefani is een herhalende one-night stand met een fles sterke drank, eenzaamheid die langzaam wegzakt naar de bodem om in alle leegte op te lossen.

Maar dan komt de ware liefde om de hoek kijken. Het bevroren isolement ontdooit als hij zijn toekomstige echtgenote Sondra ontmoet. Melancholische schoonheid ontwaakt in het tragisch optimistische Like Flowers. Het vaderschap kondigt zich sneller als verwacht aan. Zijn wereld is een gelukswonder rijker als zijn dochter Ocean geboren wordt en dit prille zonlichtje deze donkere dreigwolken wegdrukt. Die nieuwe gezinssituatie is bepalende voor de inspirerende terugkeer in de studio. Zachary Tillman klinkt zelfverzekerder dan ooit en dat hoor je zeker terug op Mainly Gestalt Pornography. Sleutelsong I Was A Wand’rer opent de door hemzelf afgesloten deuren en laat de gitaar helend verlichtend zijn werk doen. De zoektocht naar zijn reddeloze rondzwervende ziel is volbracht.

Kosmische energie van Chiron’s Bow verenigd verstillende eighties romantiek met de sjamaanse helende handpercussie. De overwonnen demonen worden ritueel verbannen naar het onderbewuste om de herboren zelfbewuste singer-songwriter te aarden. Het evangelische The Secret, Finally en het sentimentele kerstgevoel van Life Is A Dream maakt de cirkel sluitend. Die spirituele omslag is bepalende voor de predikante liefde die Mainly Gestalt Pornography uitademt, al is de albumtitel hierbij een beetje een ongelukkige keuze.

Pearly Gate Music - Mainly Gestalt Pornography | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van muziekobsessie
dankzij stemlijst van erwinz tegengekomen (die check ik elke week even) anders was dit mij helemaal voorbij gegaan. Ik vond zijn vorige ook mooi maar inderdaad wat een talentvolle familie! Dit is echt verrassend, niet te plaatsen maar wonderschoon. Zeg maar gerust prachtig! Heeft ook wel raakvlakken met father john misty. Net zo eigenwijs in ieder geval.
Zo jammer dat je nu al weet dat niemand dit gaat draaien alleen maar omdat er geen publiciteitsmachine achter zit waar veel geld in wordt gestoken. De enige weg is dan door blijven gaan. Plaat na plaat na plaat. Kijk maar naar zijn broer die brak ook met zijn 10de album door of mick flannery heeft er ook zo 8 albums over gedaan.
Al met al nog even mijn top 10 2021 herstellen. Evans mcrea gaat eruit, dit gaat erin. Dit is klasse, een aanrader!!!! Luisteren als je dit leest.
compleet album is te beluisteren op you tube I Was A Wand'rer - YouTube

Ik heb de 2 broers Tillman overigens 'n keer samen zien optreden bij 'n j.tillmanconcert bovenzaal paradiso. Hemels die 2 broers die samen zingen, was echt kippevel

avatar van muziekobsessie
Van 4 naar 4,5 en zou mij niet verbazen dat dit 'n dikke 5 waardering gaat worden wat een ongelofelijke mooie plaat zeg. De productie is echt vernieuwend en prachtig!