Brian Dunne - Brian Dunne (2021)

Pop / Folk
Label: Pressure Makes Diamonds

1. Taxi (4:09)
  2. Walk Me Home (5:00)
  3. New Tattoo (3:00)
  4. Nothing Matters Anymore (4:07)
  5. Chasing Down a Ghost (3:24)
  6. I Don't Wanna Lose You Tonight (4:27)
  7. Harlem River Drive (3:58)
  8. Don't Give Up on Me (3:58)
  9. Crazy Heart of Mine (2:54)
  10. If You Wanna Stay a While (7:01)
  11. I Hope I Can Make It to the Show (3:53)
  12. Slow Train (3:37)
Reuze benieuwd, vandaag wedstrijd, surprise avond met klein gezelschap, binnenkort gaan we eens rustig en vol verwachting ( klopt mijn hart, hihi) naar dit album luisteren. Hartstikke goed bezig, Mausie.

avatar van Joshua68
Wil de pret niet drukken maar dit is een compilatie…

Op zich geen probleem, zie het als een eerste kennismaking, New Tattoo is vermoed ik wel nieuw ?

avatar van vigil
Hopelijk kiezen ze van Taxi de versie van de Timber House Sessions EP, die versie is zo goed!

avatar van vigil
artonna campaign schreef:
New Tattoo is vermoed ik wel nieuw ?

Nope, wel de "nieuwe" single om Nederland mee te veroveren maar het lied komt al uit 2018

avatar van Lura
Het platenlabel PMD (Pressure Makes Diamonds) is een samenwerking tussen Excelsior Recordings en Danny Vera. “Samen met mijn label Excelsior Recordings kan ik helpen om muziek uit te brengen van artiesten waarin we gezamenlijk geloven. Die het verdienen gehoord te worden. Daarom beginnen we PMD, Pressure Makes Diamonds.”, aldus Danny.

De spits wordt afgebeten door Brian Dunne, een tweeëndertigjarige singer-songwriter uit Brooklyn, New York. Danny draaide onlangs New Tattoo regelmatig in zijn eigen radioshow en besloot Dunne een duwtje in de rug te geven. Ooit werd hij zelf door Johan Derksen in het zadel geholpen. In november was Dunne zes dagen in Nederland voor promotie, waaronder voor een tv-optreden bij VI.

Tot op heden was de belangstelling voor Dunne nog niet overmatig groot, gemiddeld trekt hij maandelijks op Spotify de aandacht van 61.000 luisteraars. Dat heeft waarschijnlijk te maken dat hij zijn albums tot nu toe in eigen beheer uitbracht.

Het album Brian Dunne bevat naast de single New Tattoo uit 2018 nummers van zijn drie tot nu toe verschenen albums. Crazy Heart of Mine, Slow Train en I Don't Wanna Lose You Tonight stonden op Songs from the Hive uit 2015.Taxi en Don't Give Up on Me op Bug Fixes & Performance Improvements uit 2017. Harlem River Drive, Walk Me Home (met Caroline Spence), Nothing Matters Anymore en Chasing Down a Ghost en I Hope I Can Make It to the Show zijn afkomstig van Selling Things uit 2020.

Door de nodige collega’s wordt hij trouwens al op juiste waarde geschat, hij deelde onder andere het podium met Cat Power, Dylan LeBlanc, Rosanne Cash en Lee Ann Womack. Hij bouwde zijn fanbase op door zo’n honderd optredens per jaar kriskras door Amerika.

Zijn liedjes hebben veel emotionele zeggingskracht, waarbij hij vaak op een kruising tussen Bruce Springsteen en Jackson Browne lijkt. Liedjes die vaak persoonlijk, maar ook geregeld politiek getint zijn en waarbij hij geen blad voor de mond neemt.

De wapenspreuk van het door Nederlanders gestichte stadsdeel Brooklyn luidt: "Eendraght maeckt maght". De samenwerking van het platenlabel Excelsior en Vera leidde in ieder geval tot het mooie verzamelalbum Brian Dunne en een tournee. Wie weet wat voor fraais de toekomst in petto heeft.

Brian Dunne live :

13-03 ENSCHEDE : Metropool
15-03 AMSTERDAM : Paradiso Tuinzaal
16-03 UTRECHT : TivoliVredenburg

avatar van johans
Singer/songwriter Danny Vera weet als geen ander hoe het is als hardwerkende en oprechte artiest in de marge te opereren. In afwachting van die ene hit, of die ene tv-of radio persoonlijkheid, die lyrisch over jou muziek uitspreekt. Met zijn eigen label Pressure Make Diamonds, die Vera in samenwerking met Excelsior Recordings onlangs oprichtte, geeft hij ondergewaardeerde en zwaar onderschatte muzikale talenten het welbekende duwtje in de rug. De kans op de welverdiende erkenning en een voet tussen de deur in ons land. De primeur was aan de Amerikaanse zanger en liedjesschrijver Brian Dunne, die eind vorig jaar als eerste bij Vera’s uitgeverij een platencontract ondertekende.

Het gelijknamige Brian Dunne is geen nieuw werk, maar een verzamelaar met nummers uit zijn eerder verschenen platen. De perfecte combinatie tussen folk en rock met een vleugje country. Met andere woorden: hoog tijd voor een nadere kennismaking met zijn vriendelijk aandoende en passioneel stemgeluid en zijn prettig wegluisterende repertoire. Menig vaderlandse radio en tv-programma heeft de aangrijpende en akoestische klaagzang New Tattoo inmiddels ruimschoots opgepikt en op een presenteerblaadje aan de muziekliefhebber opgediend.

Dunne is niet geïnteresseerd in het verleggen van grenzen. Een ware, ambachtelijke songsmid, die goed gebruik maakt van een traditioneel klankenpalet. Hij voorziet wat nieuwe verf op het wiel en laat het glanzen als nooit te voren.

avatar van johans
De aandacht van Danny Vera voor de Amerikaanse singer-songwriter Brian Dunne heeft hem sindsdien geen windeideren gelegd. En tikt het luistercijfer op spotify voor nummers als New Tattoo en I Don't Wanna Lose You Tonight inmiddels ruim de miljoen aan!!! Het goede werk is dus gedaan.

Mooie en rake introductie Johans van Brian Dunne en zijn muziek, past heerlijk bij dit lentezonnetje en in de muziekpassages van mijn roman De erfenis van Karlijn. Raar en toch waar.

Brian Dunne, Jon Allen, Paolo Nutini en Jack Savoretti zitten allen in de singer-songwriter hoek, met vaak smaakvolle, intieme liedjes die via een omleiding, druppelsgewijs hun weg naar de luisteraars vinden. Niet alles is goed ( al lijkt Paolo Nutini met zijn laatste daar ook verandering in te brengen ) maar er zitten absoluut magische songs, parels tussen en zeker ook doordrenkt met emotie, passie en feelgood vibes.