Motion City Soundtrack - Even If It Kills Me (2007)

Rock / Punk
Label: Epitaph

1. Fell in Love Without You (2:31)
  2. This Is for Real (3:10)
  3. It Had to Be You (3:48)
  4. Last Night (3:17)
  5. Calling All Cops (3:24)
  6. Can't Finish What You Started (3:56)
  7. The Conversation (2:50)
  8. Broken Heart (3:01)
  9. Hello Helicopter (4:23)
  10. Where I Belong (3:23)
  11. Point of Extinction (2:39)
  12. Antonia (3:16)
  13. Even If It Kills Me (3:51)
avatar van Justinx
Het nieuwe plaatje van Motion City Soundtrack. Het vorige Commit This to Memory uit 2005 was een redelijk pop-rock album met lichte invloeden van punk. Men noemt dit punk voor beginners en daar kan ik wel inkomen. Ik ga dit plaatje zeker beluisteren, maar of ik hem ga kopen betwijfel ik sterk. Meestal is dit soort muziek over een kam te scheren, weinig vernieuwends.

avatar van chansadres
Weinig vernieuwend? Moet alles dan vernieuwend zijn?
Ik hou er erg van als een band gewoon doet wat hij kan. Waar ze het beste in zijn. Ze moeten natuurlijk wel onderscheidend zijn van de rest maar als een band hun eigen "sound" aan blijft houden kan dat in hun voordeel werken.

avatar van Justinx
chansadres schreef:
Weinig vernieuwend? Moet alles dan vernieuwend zijn?

Dat is juist het probleem waar ik naar refereer; deze band heeft geen ''eigen sound''. Het teert teveel op het genre, dat we beter een plaatje kunnen opzetten van een band die daadwerkelijk een eigen sound heeft als pakweg Jimmy Eat World. Ik zie weinig onderscheiding bij een band als deze. Recht-toe-recht-aan punk werkt een paar keer, maar een vernieuwde formule kan zeker geen kwaad, al helemaal niet bij Motion City Soundtrack. Misschien is het niet mijn genre om te zeggen dat ik punk liever in een vernieuwend jasje zie, maar ik heb sterk het idee dat ik naar de vorige albums van deze band luister. Van wat ik gehoord heb van Even If It Kills Me is dit plaatje een reflectie van hun eerdere werken. Waar Jimmy Eat World een diversere sound heeft, is Motion City Soundtrack nog in een bepaald hokje te stoppen. Het neemt overigens niet weg dat ik hier niet naar kan luisteren, maar een meesterwerk zal dit nooit worden.

avatar van coldwarkids
Dit is echt goed
Ze zijn zeker beter geworden qua sound
En de nummers zijn veel volwassener geworden

4,5 *