Barrie - Barbara (2022)

3. Jenny (3:40)
  4. Concrete (4:02)
  5. Dig (3:16)
  6. Bully (3:14)
  7. Harp 2 Interlude (1:00)
  8. Harp 2 (3:06)
  9. Quarry (2:52)
  10. Basketball (3:24)
  11. Bloodline (3:05)
avatar van Lura
Barrie is een nog vrij jonge singer-songwriter uit Brooklyn, New York. Een vrouwelijke, welteverstaan. Barrie Lindsay bracht tot nu toe twee ep’s uit. Het debuutalbum Happy to Be Here werd nog geafficheerd als een bandprestatie. In feite werd het al grotendeels door Lindsay ingespeeld.

Barbara heet nu haar tweede album. Multi-instrumentalist Lindsay had genoeg om over te schrijven. Haar relatie liep op de klippen en kwam er de nieuwe liefde Gabby voor in de plaats,met wie ze intussen getrouwd is. Gabby is de grootste inspiratiebron voor haar liedjes. Grote impact had verder het overlijden van haar vader.

Waar op het eerste album Alvvays, Beach House, Tame Impala, Maggie Rogers belangrijke referenties waren, zijn dat nu Japanese Breakfast, Clairo, Perfume Genius en Sufjan Stevens. Laatstgenoemde hoor je duidelijk terug in Harp 2. Zelf luistert ze bijvoorbeeld graag naar Genesis en in de toerbus is Soak Up The Sun van Sheryl Crow de meest gedraaide song.

Het merendeel van de elf composities kunnen gerekend tot synth-art-pop songs. Veel hulp heeft ze ook deze keer niet nodig. Dat blijft praktisch beperkt tot een tweetal drumbijdrages van broer Jack. Vrouwlief Gabby zingt mee op het ingetogen Jenny en op Bully.

Het album kent een meer dan waardige afsluiter in Bloodline, waarop Lindsay zichzelf begeleid op bas, piano, synthesizer en fluit. Een eerbetoon aan haar vader. Het opent met de fraaie regels :

“a dry leaf skidding across the concrete
scraping less than its weight down my street
ask you, where do you go
pulled off the side of the road”

Het bewijs dat ze naast uitstekende muziek ook fraaie teksten kan schrijven. Het artwork is trouwens ook door haar gemaakt. Eigenlijk zou ze vanaf vandaag een promotietoer door het Verenigd Koninkrijk maken, maar die gaat vanwege haar positieve coronatest niet door. Gelukkig verschijnt morgen wel het prachtige, door haar zelfgeproduceerde Barbara.

avatar van WoNa
Voor mij een met de hakken over de sloot album. Er doet zich een heel merkwaardig feit voor namelijk. Als ik Barbara opzet en met dingen bezig ben, word ik er best blij van, ondanks de melancholische ondertoon van het album. Echter, als ik een-op-een met het album ben, wil ik bij veel nummers liever iets anders opzetten. Dat is niet de bedoeling van luistermuziek. Dat is wel wat Barrie schenkt. Muziek die tussen elektronica, singer-songwriter en pop inzit. De ene keer iets meer doorschietend naar de ene en dan naar de nadere kant, maar altijd zacht gezongen met een licht triestige inslag. Juist als ik echt wil luisteren, haak ik af. Vreemd genoeg, verandert dit de algemene luisterervaring niet. Dus ***.

Dat het ontiegelijk spannend en lastig is om helemaal alleen de eerste stappen in de muziek business te zetten beseft singer-songwriter Barrie Lindsay maar al te goed. Samen met vier muziekvrienden gaat ze met een tiental tracks aan de slag om deze op Happy To Be Here samen te brengen. Dromerige zachte vocalen vormen het achtergrond decor en het lijkt erop dat Barrie Lindsay verwacht dat de muzikale omlijstingen haar wel in dit proces zullen redden. Al snel komt de zelfreflecterende softpopzangeres op pijnlijke wijze tot de conclusie dat het goedkoop klinkende arty-farty studentengeneuzel hier niet werkt. Een te hoog new age folky dreampop gehalte, de ultieme Barrie Lindsay droom gruwelijk dwars liggend.

De smoezelige heteluchtballonliedjes hebben slechts een kleine speldenprik nodig om uiteen te spatten. Het waardige afscheid is dan ook geen doordringende oerknal, maar een klein nasissend einde. Noah Prebish gaat met zijn Psymon Spine project verder, Sabine Holler voegt zich bij het gezelschap en brengen al snel Charismatic Megafauna uit waarin Barrie Lindsay een secundaire rol vervult. Barrie is een eenzaam eenmansproject geworden van een bezinnende zangeres, verdiepende in de te nemen vervolgstappen. En dan klopt de liefde aan de deur, vervaagd de deprimerende stemming tot een minimum, geneest Barrie Lindsay van de neerslachtigheid en geeft ze daar al het gehoopte wereldgeluk voor terug.

Het triggerpunt, Gaby Smith genaamd, is als zangeres van Gabby’s World bekend met het artiestenbestaan. Als kersverse echtgenoot overtuigt ze haar partner om de introverte dreampop te vervangen door levendige indierock songs. Barbara is nog net zo lief en onschuldig als de eersteling, met het grote verschil dat de schattige Barrie Lindsay nu met een meer extrovert jaren tachtig synthpopgeluid scoort. De zangeres heeft in de tussenliggende drie jaar geleerd dat ze haar stem als een waar instrument kan gebruiken, de emoties van meerdere lagen te voorzien en vooral waar ze spanning en diepgang toevoegt. En dan schrijft een plaat zich eigenlijk vanzelf.

Hoe sprankelend kan een herstart wel niet klinken? Jersey neemt afscheid van het dromerige verleden. Weg met die intieme zwoele slaapkamerliedjes, juich het nieuwe leven toe! De donkere kenmerkende bas-uithoeken vertikken het om zich buiten te laten sluiten, maar worden uiteindelijk overspoeld door een vloedgolf aan luie postpunk hangmat gitaarakkoorden. Dat is toch wel het eindeloze zomergevoel van Barbara, later nog versterkt in het vreugdige Dig geluid. Het rijkelijk met instrumenten vullende Harp 2 symboliseert het nieuwe leven, de lente, de wederopstanding. Prehistorische aerobics eighties new wave van Frankie eigent nog meer warme licht doorlatende zonnestralen toe. Op deze nieuwe speelplaats is ruimte voor staalpercussie en uitgerekte synthesizer sfeervelden, die het nostalgische gevoel alleen maar versterken.

Het ingetogen Jenny heeft wel die Happy to Be Here intimiteit, alleen dan in de volgroeide fase. Een prachtige volwassen performance met Gaby Smith als melodieuze compagnon. Blijkbaar passen niet alleen de karakters bij elkaar, maar vloeien ook de stemmen mooi in elkaar over. Het persoonlijke Concrete bespreekt de toekomstangsten, met de dood als natuurlijke vijand welke haar vader met zich mee die eeuwige duisternis intrekt. Het avontuurlijke elektrobommetje Basketball wijkt af van het risicoloze patroon en laat een prachtige huiveringwekkende mooie intense kille kant van haar zien. Toch mis ik de echte uitdagende songs ook op Barbara, waardoor Barrie amper de middenmoot overstijgt.

Barrie - Barbara | Pop | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van johans
Zoals de meesten weten schrijf ik stukken uit mijn gevoel, wat een bepaalde plaat bij mij doet of wat juist niet. Dit om jullie op de hoogte te brengen van mijn luisterervaring. Niet om een halve wikipedia pagina of meegestuurde informatie over te pennen om de promoter of platenmaatschappij te plezieren. Daar heeft de desbetreffende artiest niets aan. Die wil feedback, geen opsomming van iets wat voor iedereen op het internet is te vinden. Ook zie ik absoluut niet het nut om een recensie te plaatsen waarvan het product nog niet officieel is verschenen en je dan ook op dat moment niets via de streamingdiensten kan beluisteren. En ik doe vooral niet aan: ik wil de eerste zijn met een stukje. En tja, dat het dan wel eens in bepaalde gevallen iets langer dan anders duurt, moet maar mee gedealed worden.

Soms krijg je een promo (fysiek of download) zo lang voor de release opgestuurd, dat het hoesje bijna is vergeeld en de cd op onvermoeibare wijze zijn rondjes geduldig blijft draaien. Al lijkt het wat mij betreft eeuwen geleden, Barrie´s Barbara is pas anderhalve maand geleden uitgebracht. Inmiddels gereduceerd van een kwintet op het debuut (Happy To Be There) tot een goeddeels solo-project van zangeres en multi-instrumentaliste Barrie Lindsay op het uiteindelijke resultaat dat door mijn speakers schalt. Een plaat met Barrie’s officiele voornaam als titel.

Terwijl er drie of vier opvallende nummers waren op Happy to Be Here is Lindsay’s eigen werk een consistent en meer kwalitatief project. Hoewel zonovergoten synthpopnummers als Jersey, Frankie en Jenny mijn interesse meer opwekken dan het andere materiaal is het geheel uiteindelijk vrij sterk en past het hier beter bij elkaar dan op Happy To Be There.

Barbara is een verbluffend warm en boeiend bewijs van hoe je leven eruit ziet als je geniet van de kleine geluksmomenten. Een waardevolle les als we de filosofie van Barrie Lindsay ter harte nemen.

johans, bravo voor die 1e alinea